Úkolem této tvořivé činnosti bylo roztočit, co se dá.
Dvouhodinový blok pracovní činnosti byl určen druhákům a třeťákům.
Článek obsahuje ale i další inspirace pro tuto činnost, které mohou využít při své práci vychovatelky ve školních družinách, při přizpůsobení věku se dá část činností využít ve fyzice (mechanika, optika) atp.
Káči patří mezi úplně nejstarší hračky. Roztáčet předměty na špičce lidi jednoduše baví od nepaměti. Nejdříve to možná byl žalud nebo ořech roztočený dětmi (ukázka roztočení lískového oříšku) a potom si lidé začali rotující = otáčející se hračky vyrábět.
Původně bývala káča vyráběna ze dřeva, v dnešní době se vyrábí z kovů nebo plastů (ukázky různých malých komerčně vyráběných káč a jejich roztočení).
Velké káče s mechanickými součástkami uvnitř, jejíž točení bývá doprovázeno zvukovými nebo světelnými efekty, se říká vlček (následuje roztočení vlčka).
Cílem hry je káču stojící na špičce roztočit tak, aby se vydržela točit co nejdéle. Roztáčení se většinou provádí prsty, existuje ale i možnost roztáčet káču provázkem či bičem (ukázka ilustrace od Josefa Lady).
„My si vyzkoušíme vyrobit svoji vlastní káču a roztočit různé předměty.“
Žáci tedy bádali nejen nad již vyrobenými káčami, ale zkusili si vyrobit i svoje vlastní.
Ve své práci s žáky prvního stupně se mi osvědčilo využívat jednoduché pomůcky a materiály. Činnosti nejsou časově náročné, nejsou nákladné a při dobré motivaci žáci pokračují ve svém bádání i ve svém volném čase doma, často zapojí i rodiče.
ad 3. a 4. Jak tedy na tvořivé bádání s káčami, vlčky, setrvačníky...?
Pomůcky:
zahrocené špejle, zahrocená párátka, zbytky kartonů, víčka, kružítko, guma, korkové zátky, nůžky, nožík, tužka, pastelky nebo fixy, izolepa, lepidlo, stopky, komerčně vyrobené káči a další materiál...
ad 1. roztáčení káč
![]() |
1. Origami káča Autorka © Jaroslava Pachlová |
ad 2. výroba káči
V této části si všichni vyrobili káču z korkové zátky a káču z tvrdého papíru.
Potom následovala část tvořivá, kdy si žáci vyráběli svoji vlastní káču.
Zde popis určených káč k výrobě, následuje směs káč ze šuplíku, podle toho, jaký materiál si žáci vybrali ke své neobvyklé káče
![]() |
2. Co vše se dá roztočit... Autorka © Jaroslava Pachlová |
Nakonec žáky čekalo předvádění káč – takové malé představení pro ostatní, svoje netypické káči si např. pojmenovali a ukázali, jak se jim káča točí a poznali, že dokud se káča točí dostatečně rychle, udržuje její osa (tužka, špejle, párátko...) svislou polohu. Jakmile se však rotace zpomalí, začne se osa kolébat.
ad 3. aktivity a hry s káčami
Zde následuje inspirace pro další aktivity s káčami
Příspěvek je souhrnem činností, které jsem s žáky na toto téma realizovala. Např. ve volném čase jsme ještě dále uspořádali soutěže pro ostatní žáky podle bodu 3. aktivity a hry s káčami.
Těmito zdánlivě zábavnými pracovními činnostmi spojenými s experimentováním vedu žáky k tomu, aby sami objevovali, navrhovali svá řešení a své nápady prakticky ověřovali.
S žáky jsem také dále probírala, zdali může být káča = setrvačník k něčemu užitečná nejen jako hračka, většinou přijdou na setrvačník u autíčka. Pojem setrvačník je pak při prohlížení encyklopedií navedl na to, že to jsou všechna tělesa, která rotují = otáčejí se. Především jsou to součásti strojů, ale velkými setrvačníky jsou i kosmická tělesa, například naše Země.
Tato činnost vzbudí zájem žáků o jejich vlastní bádání a objevování a přinese jim radost z funkčního výrobku. Rozvíjí jejich jemnou motoriku a tvořivost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.