Při rozpracování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školního vzdělávacího programu je třeba mít na zřeteli skutečnost, že klíčové kompetence jsou funkčně propojeny s očekávanými výstupy a učivem daného vzdělávacího oboru a uplatňovanými výchovnými a vzdělávacími strategiemi učitele.
K tomu, aby si žáci klíčové kompetence v procesu základního vzdělávání aktivně osvojili, je třeba respektovat určité zásady:
Záměrem příspěvku je nabídnout pedagogické praxi "příklady funkčního propojení jednotlivých klíčových kompetencí s očekávanými výstupy a učivem vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví".
Žák:
Učivo:
Vliv životních podmínek a způsob výživy na rozvoj civilizačních chorob, preventivní medicína a lékařská péče v životě člověka, reprodukční zdraví, nemoci přenosné pohlavním stykem, bezpečné způsoby sexuálního chování, chování v situacích úrazů a život ohrožujících stavů aj.
Žák:
Učivo:
Dospívání - rizikové období pro rozvoj poruch příjmu potravy, drogové závislosti - životní cíle a perspektivy mladého člověka, zanedbávání a týrání dětí - dětská kriminalita, manipulativní reklama - ovlivňování životního stylu prostřednictvím reklamy a ostatních médií aj.
Problémy v mezilidských vztazích - přítomnost v konfliktních a rizikových situacích, v partě problémových vrstevníků; chování při mimořádných událostech aj.
Žák:
Učivo:
Komunikace v běžných i zátěžových situacích, manipulativní působení sekt, vrstevníků a dospělých aj.
Brainstorming, dialog a diskuse - problematika předčasné sexuální zkušenosti, těhotenství a rodičovství mladistvých, zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, rozpory mezi stravováním dětí, dospívajících a zásadami zdravé výživy aj.
Žák:
Učivo:
Osobnostní, sociální a morální rozvoj - rozvíjení dovedností pro spolupráci ve skupině a pro řešení problémů v mezilidských vztazích a dovedností posilujících prosociální chování aj.
Chování k opačnému pohlaví, pomoc slabším a handicapovaným, respektování odlišných přístupů k sexualitě daných jinou kulturou a vírou, respektování jedinců s odlišnou sexuální orientací aj.
Žák:
Učivo:
Aktivní zapojení do činností podpory a ochrany zdraví v rodině, ve škole, v obci aj.
Žák:
Učivo:
Práce s počítačem, pracovní polohy při sezení a stání, hygiena odívání při sportu aj.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.