V rámci vzdělávacího programu Evropské unie Socrates - Comenius 1 Partnerství škol máme od letošního školního roku společný projekt s mateřskými školami z Norska, Velké Británie, Slovinska, Chorvatska a Litvy. Téma projektu zní "Poznáváme přírodu všemi smysly". V tomto směru naše MŠ spolupracuje také s Ochranou fauny České republiky, se kterou máme dlouholeté pracovní zkušenosti a která je v tomto projektu vedena jako asociovaný partner naší mateřské školy.
Začátkem října jsem se zúčastnila první partnerské schůzky, která se konala ve Slovinsku. Během čtyřdenní schůzky probíhaly prezentace všech partnerských mateřských škol, konkretizovali jsme společný program na celý školní rok, vznikaly další nápady a návrhy.
Veškerá pracovní jednání probíhala v MŠ v Mariboru, dále jsme navštívili některé mateřské školy a jednu základní školu. Měli jsme tak možnost blíže se seznámit se slovinským předškolním vzděláváním a hlavně s programem naší partnerské MŠ.
Předškolní vzdělávací systém ve Slovinsku je podobný českému předškolnímu vzdělávacímu systému. Slovinské mateřské školy pracují podle závazného dokumentu Kurikulum pro mateřské školy, podle něhož si každá mateřská škola sestavuje svůj vzdělávací program podle svých priorit, zkušeností a možností, přičemž musí respektovat daný rámec závazného Kurikula. Předškolní vzdělávání ve Slovinsku není povinné.
Děti a zaměstnanci v mateřské škole:
Do mateřské školy je zapsáno 365 dětí, o které se stará 75 zaměstnanců. Mateřská škola má čtyři budovy, z toho jednu hlavní, kde sídlí také ředitelství, a tři další budovy ve městě.
Děti jsou rozděleny do 22 skupin:
V každé skupině je 14-16 dětí, o každou skupinu se stará jedna učitelka a jedna asistentka.
Základní hodnoty MŠ:
Cíle mateřské školy:
1. Podporovat vývoj spokojených, nezávislých a aktivních dětí:
2. Zajišťovat vysokou kvalitu programu, který:
3. Podporovat partnerské vztahy a spolupráci s rodiči:
4. Podporovat mezinárodní spolupráci:
Denní režim:
Denní režim je podobný našemu:
Prostředí:
MŠ je umístěna v klidné části Mariboru, téměř na kraji města. Z dálky upoutá barevným plotem, za kterým se nachází hodně velká zahrada se spoustou stromů, průlezek, houpaček, pískovištěm, jednoduchými lavičkami, domečkem a dalšími věcmi sloužícími ke hrám dětí. Na první pohled působí velmi pozitivním dojmem.
Třídy jsou velmi pěkně, vkusně a účelně vybaveny. Nábytek koresponduje s výškou dětí, děti všude pohodlně dosáhnou, ve skříňkách mají přehledné poličky, kam si pohodlně ukládají hračky a pomůcky. Ve všech třídách jsou velmi pěkné hrací koutky, oddělené různými paravánky nebo stavebnicovým nábytkem.
V šatně malých dětí mě zaujaly postýlky pro panenky a plyšové hračky, které si s sebou nosí z domova.
V MŠ jsou zřízeny dvě skupiny dětí se speciálními potřebami. V jedné skupině jsou děti zdravotně handicapované a ve druhé jsou děti romské. Výhradu mám k integraci romských dětí. Jsou vedeny jako děti se speciálními potřebami, ale jsou bez jakýchkoliv zdravotních problémů, což dle mého názoru k integraci těchto dětí příliš nepříspívá, spíš naopak.
Mateřská škola propaguje zdravý životní styl, a tím pádem i zdravé stravování. Čerstvá voda, neslazený čaj a ovoce jsou dostupné v neomezeném množství denně.
Ve všech třídách mateřské školy vládla velmi radostná a pohodová atmosféra jak mezi dětmi, tak mezi učitelkami a dětmi. Vztah učitelek k dětem je založen na partnerském přístupu, děti si hrály převážně ve skupinkách nebo pracovaly společně s učitelkou.
Pozitivně na mě zapůsobilo, že učitelky nenutí spát všechny děti. Byla jsem ve třídě, kde děti, které potřebovaly odpočinek, spaly na jednoduchých podložkách a ostatní děti si hrály u stolečků nebo v hracích koutcích a vzájemně se vůbec nerušily. Myslím si, že je to dobrý způsob, jak naučit děti vzájemnému respektu - chovat se tiše při své hře, než si kamarád odpočine.
Příjemné a profesionální vztahy byly patrné také mezi učitelkami.
Slovinská mateřská škola, která partnerskou schůzku pořádala, měla perfektně připravený program a organizaci, ředitelka i učitelky se nám snažily vyjít maximálně vstříc. Během setkání jsme všichni získali neocenitelné zajímavé profesní zkušenosti a poznatky.
Návrhy projektů MŠ:
Výše uvedené návrhy projektů jsou uvedené v programu mateřské školy.
1. Ranní učení německého jazyka:
2. Integrace romských dětí v MŠ "Tezno":
Těmito způsoby integrace romských dětí se učitelky snaží usnadnit těmto dětem začleňování do společnosti.
3. Oslava narozenin dětí:
4. Nejmladší v ochraně přírody:
V MŠ Tezno se děti seznamují s životním prostředím a se vším, co souvisí se zdravým životním stylem velmi aktivně, převážně hrou, vlastními prožitky a zkušenostmi. Tak si nejlépe uvědomí a zafixují důležitost zdravého životního stylu a získají nenásilně kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.