Vzdělávací nabídka:
Rozhovory v ranním kruhu na vylosovaná témata:
Činnosti dětí:
S dětmi mluvíme o jejich pocitech, učíme je se nebát, dělat radost druhým svojí pochvalou. Děti rozdělují své věci svým kamarádům dle sympatií a mých i jejich pocitů. Rozhovor o pocitech, o radosti z dávání a přijímání. Zdůvodňování své volby.
Děti od Lucie (viz dále) dostanou při ranním kruhu čokoládu, bonbon. Ten si nechají na později a činnost pokračuje po svačině. Děti se sesednou v kruhu, čokoládu mají před sebou (v košíčku, na papíře). Chvilku hovoříme o dávání dárků, kdo již nějaký někomu dal a při jaké příležitosti. Atmosféru můžeme navodit také různými vánočními písněmi, čtením o třech králích, jak nesli Ježíškovi dary.
Poté jsou děti jednotlivě vyzvány, aby svoji čokoládu darovaly tomu, komu chtějí, a zdůvodnily svoji volbu. Tady může činnost skončit, ale my jsme pokračovali. Děti dostaly další čokoládu a mohly (nyní již všechny najednou) rozdělit tuto nebo všechny své čokolády kamarádům. Před dalším rozdělováním proběhl rozhovor o tom, že můžeme dárečky dávat i těm, na které by si možná nikdo nevzpomněl - v naší třídě díky tomuto dostal čokoládu i chlapec, který není ostatními oblíben. Učitelka by si měla nějakou čokoládu nechat a nenápadně ji přidělit těm, kteří mají místo před sebou prázdné!
Dárkové krabičky s výzdobou a překvapením uvnitř pro rodiče. Skládání papíru dle slovní instrukce učitelky, střihání a lepení. Ozdobení dle nabídky učitelky a se zapojením vlastní fantazie.
Doporučuji skládat po jednotlivcích tak, že učitelka skládá jednu krabičku a dítě podle instrukcí a předvedení druhou učitelkou. Tyto se pak jednoduše zandají do sebe.
Vymýšlení ozdob na vánoční stromeček a jejich následné tvoření. Prohlížení výtvarných knih, hodnocení ozdob, výběr činnosti. Nápady: papírové řetězy, vystřihované vločky, ozdobené oříšky atd.
Při kreslení používat různých tvarů ozdob na stromek, různých tvarů dárků a následné hádání - co se v obalu skrývá?
Prohlížení obrázků - jak vypadaly dříve ozdoby na stromeček, čím lidé stromky zdobili. Co z toho můžeme zkusit vyrobit i dnes.
Krájení a sušení koleček z jablíček a pomerančů. Následné ozdobení stromečku těmito ozdobami.
Z jablíček se dobře vykrajuje - připravte si vykrajovátka na cukroví a jen dětem nakrájejte kolečka. Vykrojit si zvládnou sami, vzniknout netradiční a pěkné ozdoby.
Připomenutí a vysvětlení pořekadel - rozšiřování slovní zásoby, seznamování s novými slovy, s jejich významem:
Zpěv koled s dětským hudebním doprovodem
Vyprávění o tom, jak chodila městem dříve Lucie. Dramatizace Lucie na den sv. Lucie.
Lucie chodila po vsi celá v bílém, měla pomoučněný obličej nebo velký papírový zoban. Kontrolovala pořádek v domácnosti, případně i čistotu oblečení nebo dětí.
Za Lucii vyberte schopnější holčičku nebo kolegyni. Po úklidu hraček přijde do ranního kruhu a úklid ještě zkontroluje. Když se jí místnost líbí, dá každému odměnu z košíčku, když ne, poukáže na chyby, odejde a děti mají čas na douklizení. Poté se mohou pokusit přilákat Lucii znovu (koledou, pořekadlem, voláním).
Spojování teček do linií, dodržování tvarů. Rozhovor nad obrázkem Vánoc v české rodině - co vidím, co děláme, čemu se divím?
Kolik ozdob pověsíme na vánoční stromeček? Počítání do pěti, grafický záznam počtu, rozhovor o tvarech a výzdobě ozdob.
Opakování rytmických básní a her o čertech.
Udržování rovnováhy při přechodech kladiny, lavičky apod.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.