Odborné články Předškolní vzdělávání Vánoční těšení pro radost
Odborný článek

Vánoční těšení pro radost

16. 1. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Bára Kolářová

Anotace

Cílem tematického celku je především vytvoření dárečků pro rodiče. Současně s tím je naším záměrem probudit v dětech chuť obdarovávat lidi z blízkého okolí, rozvíjet dětskou jemnou motoriku a fantazii při výrobě dárků, rozvíjet empatii, cit pro druhé, kamarádství.


Vzdělávací nabídka:

1. Hovory o vlastních pocitech a jejich přímé zkoušení

Rozhovory v ranním kruhu na vylosovaná témata:

  1. Kdy ses v poslední době zasmál, čemu?
  2. Co se ti ve školce líbilo?, Který kamarád ti naposledy pomohl?
  3. Za co jsi byl naposledy pochválen?

Činnosti dětí:

S dětmi mluvíme o jejich pocitech, učíme je se nebát, dělat radost druhým svojí pochvalou. Děti rozdělují své věci svým kamarádům dle sympatií a mých i jejich pocitů. Rozhovor o pocitech, o radosti z dávání a přijímání. Zdůvodňování své volby.

Děti od Lucie (viz dále) dostanou při ranním kruhu čokoládu, bonbon. Ten si nechají na později a činnost pokračuje po svačině. Děti se sesednou v kruhu, čokoládu mají před sebou (v košíčku, na papíře). Chvilku hovoříme o dávání dárků, kdo již nějaký někomu dal a při jaké příležitosti. Atmosféru můžeme navodit také různými vánočními písněmi, čtením o třech králích, jak nesli Ježíškovi dary.

Poté jsou děti jednotlivě vyzvány, aby svoji čokoládu darovaly tomu, komu chtějí, a zdůvodnily svoji volbu. Tady může činnost skončit, ale my jsme pokračovali. Děti dostaly další čokoládu a mohly (nyní již všechny najednou) rozdělit tuto nebo všechny své čokolády kamarádům. Před dalším rozdělováním proběhl rozhovor o tom, že můžeme dárečky dávat i těm, na které by si možná nikdo nevzpomněl - v naší třídě díky tomuto dostal čokoládu i chlapec, který není ostatními oblíben. Učitelka by si měla nějakou čokoládu nechat a nenápadně ji přidělit těm, kteří mají místo před sebou prázdné!

2. Výrobky se zapojením fantazie

Dárkové krabičky s výzdobou a překvapením uvnitř pro rodiče. Skládání papíru dle slovní instrukce učitelky, střihání a lepení. Ozdobení dle nabídky učitelky a se zapojením vlastní fantazie.

Doporučuji skládat po jednotlivcích tak, že učitelka skládá jednu krabičku a dítě podle instrukcí a předvedení druhou učitelkou. Tyto se pak jednoduše zandají do sebe.

Vymýšlení ozdob na vánoční stromeček a jejich následné tvoření. Prohlížení výtvarných knih, hodnocení ozdob, výběr činnosti. Nápady: papírové řetězy, vystřihované vločky, ozdobené oříšky atd.

Při kreslení používat různých tvarů ozdob na stromek, různých tvarů dárků a následné hádání - co se v obalu skrývá?

3. Předvánoční zvyky

Prohlížení obrázků - jak vypadaly dříve ozdoby na stromeček, čím lidé stromky zdobili. Co z toho můžeme zkusit vyrobit i dnes.

Krájení a sušení koleček z jablíček a pomerančů. Následné ozdobení stromečku těmito ozdobami.

Z jablíček se dobře vykrajuje - připravte si vykrajovátka na cukroví a jen dětem nakrájejte kolečka. Vykrojit si zvládnou sami, vzniknout netradiční a pěkné ozdoby.

Připomenutí a vysvětlení pořekadel - rozšiřování slovní zásoby, seznamování s novými slovy, s jejich významem:

  1. O svaté Barboře ležívá sníh na dvoře.
  2. Lucie noci upije a dnu nepřidá.
  3. Když v prosinci mrzne a sněží, úrodný rok nato běží.
  4. Studený prosinec - brzké jaro.
  5. Mírný prosinec - mírná celá zima.

Zpěv koled s dětským hudebním doprovodem

4. Poslech příběhů a dramatizace

Vyprávění o tom, jak chodila městem dříve Lucie. Dramatizace Lucie na den sv. Lucie.

Lucie chodila po vsi celá v bílém, měla pomoučněný obličej nebo velký papírový zoban. Kontrolovala pořádek v domácnosti, případně i čistotu oblečení nebo dětí.

Za Lucii vyberte schopnější holčičku nebo kolegyni. Po úklidu hraček přijde do ranního kruhu a úklid ještě zkontroluje. Když se jí místnost líbí, dá každému odměnu z košíčku, když ne, poukáže na chyby, odejde a děti mají čas na douklizení. Poté se mohou pokusit přilákat Lucii znovu (koledou, pořekadlem, voláním).

5. Pracovní listy a povídání nad obrázky, matematické představy

Spojování teček do linií, dodržování tvarů. Rozhovor nad obrázkem Vánoc v české rodině - co vidím, co děláme, čemu se divím?

Kolik ozdob pověsíme na vánoční stromeček? Počítání do pěti, grafický záznam počtu, rozhovor o tvarech a výzdobě ozdob.

6. Radost z pohybových činností spojených s předvánoční tematikou

Opakování rytmických básní a her o čertech.

Udržování rovnováhy při přechodech kladiny, lavičky apod.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bára Kolářová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída