Současné pojetí předškolní výchovy a vzdělávání umožňuje mateřské škole využít vzdělávací model osobnostně sociální výchovy, využít konvergentní, osobnostně orientovanou výchovu. Málokdo však má představu o tom, co osobnostně sociální model výchovy je a především co jeho užití znamená pro výchovnou praxi v mateřské škole.
Filozofie předškolní výchovy a osobnostně orientovaný model předškolní výchovy je založen na přesvědčení, že nelze přehlížet všechny dosavadní dobré zkušenosti a tradice české předškolní výchovy, ale zároveň si je vědoma nebezpečí naprosto volného přístupu k dítěti i nesprávného výkladu svobody dítěte. Proto je nutné vzít v úvahu přístup, který zvažuje hlediska rozvoje osobnosti dítěte jak z individuální, tak ze sociální pozice. Tento přístup se nazývá konvergentní.
Konvergentní přístup má hlavní východisko v osobnostní orientaci, jejímž základem je vést individualitu dítěte k jejímu harmonickému rozvoji, klade důraz na samostatný projev dítěte a dává prostor dítěti k vlastnímu vyjádření. Dítě je rovnocenný partner dospělého, dospělý má mít demokratický, humanistický a vřelý vztah k dítěti a má jej respektovat jako individualitu vyrůstající v určité společnosti - princip individualizace v podmínkách skupiny.
Konvergentní přístup může z mateřské školy učinit místo, kde je v rovnováze svobodný rozvoj osobnosti (respektující individuální možnosti dítěte) a míra žádoucího omezování.
Osobnostně orientovanou výchovou nejde o vytváření závazných norem, protože ve výchově neexistuje pouze jediná cesta k vytčenému cíli a efektivita prostředků je vzhledem k různosti jedinců proměnlivá. Osobnostní hledisko je především východiskem pro široké rozvíjení stávajícího systému práce mateřské školy na alternativním principu.
Osobnostní přístup je proces dynamického, odpovědného a profesionálně založeného rozhodování každé učitelky o vlastních postupech ve výchově v konkrétním čase a podmínkách vlastní školy, u konkrétních jedinců, dětí. Současná mateřská škola si připravuje vlastní školní programy dle RVP PV, kde si může zařadit model a formulace požadavků osobnostní orientace.
Jako hlavním východiskem osobnostně orientovaného modelu výchovy je šťastné dětství, tedy zdroj, z něhož bude dítě čerpat sílu pro celý další život.
Šťastné dětství představuje soubor optimálních podmínek a okolností v určitém životním období, které je jakoby uzavřené a vyřešené, z něhož do dalšího období nepřecházejí nevyřešené problémy, trpkost, smutek… Je to dětství, které nepostrádá jistotu a harmonii.
Předškolní dítě potřebuje člověka, který dokáže sledovat cesty jeho fantazie, dokáže vstupovat do jeho her a nabízí mu přijatelné interpretace skutečnosti. To vše dítěti nabízí prostředí mateřské školy a učitelky mateřských škol.
Osobnostně orientovaný model se nesnaží přizpůsobit dítě společenským záměrům či standardům ve vývoji, ale sleduje individualizovaný rozvoj jedinečné a neopakovatelné osobnosti dítěte. Neupřednostňuje se intelekt dítěte, ale rozvojem jeho citových, sociálních a volních vazeb zajišťuje pocit jistoty a bezpečí a vytváří stálou příležitost k učení prožitkem.
Současná mateřská škola s využitím odborných poznatků, které věda nashromáždila, vychází z potřeb dítěte a jeho individuality. Pro vývoj dítěte je nezbytné a rozhodující včasné naplnění jeho individuálních potřeb, aby nedošlo ke ztrátám, které se později nedají napravit. Mateřská škola a dobře odborně připravená učitelka představuje první stupeň výchovného působení, v němž se principy individualizace v podmínkách sociální skupiny uplatňuje. Výchova v mateřské škole by měla být otevřeným systémem, který se blíží rodinné výchově a s rodinou jako rovnocenným partnerem spolupracuje. Pro současnou mateřskou školu je charakteristická svoboda, individuálnost a individuální přístup, neformálnost a rámcovost výchovně vzdělávacích cílů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025