Odborné články Předškolní vzdělávání Osobnostně orientovaná výchova v mateřské škole
Odborný článek

Osobnostně orientovaná výchova v mateřské škole

Anotace

Příspěvek informuje o pojetí předškolního vzdělávání s využitím modelu osbnostně orientované výchovy. Informuje o konvergentním přístupu, vysvětluje jeho podstatu, význam a hlavní východiska.

Současné pojetí předškolní výchovy a vzdělávání umožňuje mateřské škole využít vzdělávací model osobnostně sociální výchovy, využít konvergentní, osobnostně orientovanou výchovu. Málokdo však má představu o tom, co osobnostně sociální model výchovy je a především co jeho užití znamená pro výchovnou praxi v mateřské škole.

Filozofie předškolní výchovy a osobnostně orientovaný model předškolní výchovy je založen na přesvědčení, že nelze přehlížet všechny dosavadní dobré zkušenosti a tradice české předškolní výchovy, ale zároveň si je vědoma nebezpečí naprosto volného přístupu k dítěti i nesprávného výkladu svobody dítěte. Proto je nutné vzít v úvahu přístup, který zvažuje hlediska rozvoje osobnosti dítěte jak z individuální, tak ze sociální pozice. Tento přístup se nazývá konvergentní.

Konvergentní přístup má hlavní východisko v osobnostní orientaci, jejímž základem je vést individualitu dítěte k jejímu harmonickému rozvoji, klade důraz na samostatný projev dítěte a dává prostor dítěti k vlastnímu vyjádření. Dítě je rovnocenný partner dospělého, dospělý má mít demokratický, humanistický a vřelý vztah k dítěti a má jej respektovat jako individualitu vyrůstající v určité společnosti - princip individualizace v podmínkách skupiny.

Konvergentní přístup může z mateřské školy učinit místo, kde je v rovnováze svobodný rozvoj osobnosti (respektující individuální možnosti dítěte) a míra žádoucího omezování.

Osobnostně orientovanou výchovou nejde o vytváření závazných norem, protože ve výchově neexistuje pouze jediná cesta k vytčenému cíli a efektivita prostředků je vzhledem k různosti jedinců proměnlivá. Osobnostní hledisko je především východiskem pro široké rozvíjení stávajícího systému práce mateřské školy na alternativním principu.

Osobnostní přístup je proces dynamického, odpovědného a profesionálně založeného rozhodování každé učitelky o vlastních postupech ve výchově v konkrétním čase a podmínkách vlastní školy, u konkrétních jedinců, dětí. Současná mateřská škola si připravuje vlastní školní programy dle RVP PV, kde si může zařadit model a formulace požadavků osobnostní orientace.

Jako hlavním východiskem osobnostně orientovaného modelu výchovy je šťastné dětství, tedy zdroj, z něhož bude dítě čerpat sílu pro celý další život.

Šťastné dětství představuje soubor optimálních podmínek a okolností v určitém životním období, které je jakoby uzavřené a vyřešené, z něhož do dalšího období nepřecházejí nevyřešené problémy, trpkost, smutek… Je to dětství, které nepostrádá jistotu a harmonii.

Předškolní dítě potřebuje člověka, který dokáže sledovat cesty jeho fantazie, dokáže vstupovat do jeho her a nabízí mu přijatelné interpretace skutečnosti. To vše dítěti nabízí prostředí mateřské školy a učitelky mateřských škol.

Osobnostně orientovaný model se nesnaží přizpůsobit dítě společenským záměrům či standardům ve vývoji, ale sleduje individualizovaný rozvoj jedinečné a neopakovatelné osobnosti dítěte. Neupřednostňuje se intelekt dítěte, ale rozvojem jeho citových, sociálních a volních vazeb zajišťuje pocit jistoty a bezpečí a vytváří stálou příležitost k učení prožitkem.

Znaky osobnostně orientovaného modelu:

  • Vztah k dítěti
  • Vztah mateřské školy k rodině
  • Vztah mateřské školy k počátečnímu vzdělávání
  • Hra a učení
  • Samostatnost, spontánnost, tvořivost
  • Princip individualizace
  • Alternativnost

Současná mateřská škola s využitím odborných poznatků, které věda nashromáždila, vychází z potřeb dítěte a jeho individuality. Pro vývoj dítěte je nezbytné a rozhodující včasné naplnění jeho individuálních potřeb, aby nedošlo ke ztrátám, které se později nedají napravit. Mateřská škola a dobře odborně připravená učitelka představuje první stupeň výchovného působení, v němž se principy individualizace v podmínkách sociální skupiny uplatňuje. Výchova v mateřské škole by měla být otevřeným systémem, který se blíží rodinné výchově a s rodinou jako rovnocenným partnerem spolupracuje. Pro současnou mateřskou školu je charakteristická svoboda, individuálnost a individuální přístup, neformálnost a rámcovost výchovně vzdělávacích cílů.

Literatura a použité zdroje

[1] – OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní výchova I a II. Liberec : TÚ Liberec, 2003.
[2] – OPRAVILOVÁ, Eva. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Komentář recenzenta
Autorka ve svém příspěvku výstižně a srozumitelně vysvětluje pojem osobnostně orientovaná výchova v mateřské škole.

Hodnocení uživatelů

Martina Sláviková
13. 3. 2011, 19:20
Článek pěkně formuluje myšlenky a čte se to dobře - dětem co nejvíce péče, laskavého přístupu, chápavosti. Přece jen mi tam ale mezi desetkrát opakovaným "uspokojování individuálních potřeb dítěte" chybí aspoň jednou zdůrazněné také povinnosti dítěte - to, co se od něj očekává. Má-li být dítě dobře připraveno pro život, mělo by přece vědět, že za tu láskyplnou a chápající péči a uspokojování jeho osobních potřeb se od něj také něco očekává - určité chování k ostatním, ukázněnost, slušnost k dospělým, plnění základních hygienických návyků... Pokud se dítě tohle v předškolní výchově nenaučí, neosvojí, bude z něj jen rozmazlený, sobecký, nepřizpůsobivý jedinec. Přijďte se na množství takových dětí podívat k nám na ZŠ do prvních tříd.
Hana Schenková
15. 3. 2011, 17:46
Téma OSV je aktuální a potřebné. Ovšem tento příspěvek je jen nošením dříví do lesa. Neříká vůbec nic.
Marta Lierová
26. 5. 2011, 09:35
Dobrý den,
OOM je založen na jistotě, bezpečí atd., samozřejmou součástí jsou "mantinely" chování, spolupráce na všech úrovních. Po 32 letech v různých typech mateřinek odhaduji, že prvňáčci p. Slávikové nedocházeli v MŠ do třídy heterogenní, kde je samozřejmostí vzájemná pomoc (starší - mladší, handicapovaný - zdravý, pomalý - rychlý, apod.) nebo nedocházeli do školky vůbec.
Vše je otázkou peněz: v MŠ je nedostatek míst pro děti, přeplněnost tříd, rodiče nemají dostatek financí na školkovné a obědy, heterogenní třídy kladou zvýšené nároky na učitelku, kterou z nedostatku financí nelze ohodnotit... je to cesta v kruhu...
 

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Pedagogika