Při tvorbě této aktivity jsem se nechala inspirovat známou televizní soutěží. Uvedená forma hry byla vytvořena jako jedna z možností, jak aktivizovat žáky při hodinách chemie.
Hra je určena pro žáky, kteří se již seznámili s učivem organické chemie na úrovni současných 3. ročníků čtyřletého gymnázia, (což odpovídá 5. ročníku šestiletého gymnázia a 7. ročníku osmiletého gymnázia) nebo se připravují ve volitelných seminářích k maturitě z chemie.
Tato hra se dá použít k opakování probraného učiva, v tomto případě konkrétně pro opakování tématu "Kyslíkaté deriváty uhlovodíků". Každý vyučující si samozřejmě může vytvořit i další sady otázek pro jiná témata ze vzdělávacího obsahu. Část otázek je pokládána tak, aby si žák nejen procvičil a zopakoval učivo, ale aby se také něco nového dozvěděl.
Hru lze hrát několika různými způsoby:
Každý žák si připraví papír (nejlépe formátu A4) a tužku.
Učitel - má více možností (od tabule a křídy přes meotar, dataprojektor až po učebnu vybavenou počítači). Podle toho může volit z následujících alternativ:
Pravidla hry - pro případ 1 až 3
Průběh hry
Žák sedící v první lavici nejblíže u okna vybere první otázku. Může to být pouze otázka za body, nikoliv otázka prémiová (první na řádku). Pozor! Prémiovou otázku k danému tématu lze vybrat až po výběru všech otázek za body (k danému tématu).
Učitel přečte znění otázky. Jakmile otázku dočte, žáci mají patnáct vteřin (popřípadě více) na odpověď, kterou píší do papíru.
Jakmile žák dopíše svoji odpověď, hned se přihlásí. Učitel musí dobře monitorovat, kteří tři žáci se přihlásili jako první tři (včetně jejich pořadí)1. Po vypršení časového limitu pro přihlášení dostává možnost odpovědět první přihlášený. Neodpoví-li správně, dostává příležitost druhý. Když ani ten neodpoví správně, dostane příležitost třetí. Pokud ani ten neodpoví správně, může učitel vyvolat kteréhokoliv žáka, který se hlásí, a to až do té doby, dokud nezazní správná odpověď. Pokud ovšem správnou odpověď nezná nikdo z žáků, řekne ji učitel sám.
Po zaznění správné odpovědi si žáci na druhou stranu papíru připíší příslušný počet bodů, pokud odpověděli správně na danou otázku. Pokud odpověděli špatně nebo vůbec, žádné body si neodečítají.
Učitel škrtne nebo smaže příslušnou vybranou otázku na tabuli, popřípadě zakryje otázku na herním plánu na meotaru, aby žáci měli přehled o tom, které otázky ještě mohou vybírat.
Výběr další otázky
Žák, který odpověděl správně na otázku jako první, vybere další otázku. Jestliže nikdo ve třídě správnou odpověď nevěděl, vybírá otázku ten, kdo vybíral otázku předchozí. Pokud bylo předchozí otázkou dobráno celé téma, může si žák vybrat prémiovou otázku, na kterou odpovídá sám. Jako prémii žák obdrží malou jedničku. Odpoví-li špatně nebo neodpoví vůbec, vybere sám další otázku.
Závěr hry
Hra končí ve chvíli, kdy jsou vybrány všechny otázky. Hra ale může skončit i tehdy, když vyprší časový limit, který měl učitel připravený pro tuto hru a který byl před zahájením hry oznámen ostatním. Pak si učitel může označit otázky, které ještě zbyly (resp. překreslit si z tabule plán rozehrané hry), a dohrát hru třeba další hodinu.
Vítězové
Po skončení hry si žáci spočítají svá skóre, tj. sečtou všechny nasbírané body. Vítězem je žák s nejvyšším počtem bodů. V případě, že učitel chce hodnotit výsledky soutěže známkou, může určit hranice bodů pro jednotlivé známky, a tak ohodnotit všechny žáky ve třídě. O škále učitel informuje žáky před začátkem soutěže.
Pravidla hry - pro případ 4
(žáci pracují u počítače samostatně nebo po dvojicích)
Průběh hry
Jeden z dvojice žáků (případně žák sám) vybere otázku (např. ten sedící napravo u počítače). Kliknutím na příslušné pole se zadání objeví. Oba z dvojice (či žák sám) napíší odpověď na papír, kdo bude dříve hotov, řekne stop a odpovídá na otázku. V případě, že odpoví špatně, má šanci druhý z dvojice. V případě individuální práce žák odpovídá sám a připisuje si body pouze za správnou odpověď. Za špatnou odpověď se body neodečítají. Kontrolu odpovědi mají žáci pod zadáním otázky - stačí kliknout na stránku. První správná, nebo rychlejší správná odpověď získává body. Žáci (žák) si vyznačí vybranou otázku, aby měli přehled, který úkol již vybrali.
Výběr další otázky
Kliknutím na políčko se šipkou se dostanou žáci zpět na plán hry a mohou vybírat další otázku. Otázku vybírá ten z žáků, který správně odpověděl v předchozím kole. Pokud oba odpověděli špatně, pak vybírá ten, který vybíral otázku předchozí.
Prémiová otázka
Na prémiovou otázku (první na řádku) má žák právo odpovídat sám, vybrat ji může až po výběru všech úloh za body (k danému tématu). Za správné zodpovězení prémiové otázky dostane žák 5000 bodů.
Vyhodnocení
Učitel může připravit různá kriteria pro hodnocení, s nimiž žáky seznámí před začátkem soutěže. Jednou z možností je například hodnocení lepšího z dvojice známkou, jejíž hodnota se určí podle množství získaných bodů.
Hodnocení při skupinové práci
V případě, že žáci soutěží ve skupinách, doporučuji učiteli ustoupit od hodnocení známkou, ale zaměřit se spíše na rozbor práce ve skupině. To poskytuje mimo jiné prostor pro práci s Osobnostní a sociální výchovou.
Hra působí na žáky velmi motivačně. Vyskytují se v ní prvky z praxe, proto je zadání otázek pro žáky zajímavé. Žáci si rozvíjejí svoje schopnosti uvažovat o problémech, upevňují a rozšiřují si své znalosti. Naučí se nenásilnou formou ověřit si své vědomosti, ti opatrnější postupně získávají odvahu zdravě riskovat.
1 Pro zajištění objektivity může učitel např. zvolit ještě dva pomocné moderátory z řad žáků, kteří mu v této činnosti výrazně pomohou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.