Ověřili jsme si, že ze základních barev můžeme namíchat velké množství barev dalších. Při experimentování s nimi jsme získali zkušenost a "oko" pro odhad, z jakých složek je daná barva namíchána. Se situací, kdy potřebujeme najít vhodný odstín barvy, se často setkáváme i v běžném životě. V prodejnách nátěrových hmot míchají na přání zákazníka s pomocí počítače barvy tak, jak si kdo vybere z nabídky; jedná se o barvy na výmalbu stěn, na nátěry povrchů podlah, nábytku. Důležité je, aby si zákazník uměl vybrat barevnost svého domova tak, aby se v něm cítil co nejlépe. Pokud se někdo k takovému kroku rozhodne, je dobré, když již zkušenosti s mícháním barev má a je schopen rozlišit i jejich jemné odstíny a valéry.
Pokusíme se vyhovět přesně dané "zakázce". Práce bude probíhat ve skupinách. (Sestavení skupin pak může být docela zábavné a může žáky uvolnit a "nastartovat".) Losování může proběhnout např takto: vyučující má připraveno na kartách tolik přísloví nebo rčení, do kolika skupin se má třída rozdělit. Na kartičku napíše přísloví, rozstříhá ji na určitý počet dílků, následně si žáci losují ze sáčku, svoji skupinu najdou při sestavení přísloví. Je dobré, pokud se mohou rychle zorientovat např. podle typu písma, barvy na spodní straně kartiček apod.
Výběr přísloví se již může vztahovat k nějakému tématu. My jsme volili přísloví, která mají skupinu motivovat a která se mohou stát i jejím "heslem":
Pro inspiraci uvádíme následující odkazy, na kterých je možné hledat vhodná přísloví:
prislovi.legrace.cz, cituj.cz/Prislovi/kat-232.aspx, www.citaty.cz
Rovněž je možné zaměřit se na přísloví vyjadřující generační zkušenosti různých národů. Zástupce, kterého nabídnutou formou sestavená skupina vybere, si vylosuje jednu z variant barevných kompozic na kartičkách (viz obr. č. 1) a skupina se pokusí barevnou škálu složenou ze sedmi odstínů jedné barvy co nejvěrněji napodobit.
Postup
Ukázka práce devátého ročníku ZŠ. Skupina zvolila pro malbu název "Středník". Šlo o bezprostřední reakci na předcházející hodinu českého jazyka, kde se s pojmem středníku a jeho využití v jazyce "potýkali", avšak na vlastní žádost, aby jej uměli vhodně užívat.
S malbou i zvoleným názvem byli žáci spokojeni. Zvolená barevnost i název vystihovaly podle jejich komentáře vnímání, jaké si zaslouží: "...dělá problémy a není sympatický."
"Chuť jahodového koktejlu" - barva, kterou si skupina zvolila, měla evokovat chuť na jahodový koktejl (žáci nám mnohdy sami poskytují vhodné podněty, jakou cestou je možné se vydat dál). Na barevné vyjádření chuťových vjemů můžeme volně navázat i barevným vyjádřením vnímání tónů. Téma synestézie je inspirativní. Nediferencované vjemy - někteří jedinci nerozliší přesně, které vjemové centrum bylo podnětem zasaženo - pak vedou k tomu, že "slyšíme " a "chutnáme" barvy. Lidé, kteří mají absolutní sluch, "vidí" jednotlivé tóny často jako barvy.
Při této malbě se autor tak zabral do "svých" barev, že požádal o to, aby mohl odejít od skupiny a sám dokončit svůj záměr. Práci dal název "Chuť ovocného salátu". Na celé práci byl pozitivní fakt, že skupina jeho požadavek na osamostatnění tolerovala a operativně postupovala dál.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.