Odborné články Základní vzdělávání Příměsové polovodiče
Odborný článek

Příměsové polovodiče

24. 11. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Ludmila Ciglerová

Anotace

Na základě předchozích znalostí o polovodičích vysvětlení vzniku vodivosti polovodiče přidáním vhodných příměsí a určení základních polovodičových součástek.

Vlastní strukturovaný popis činnosti

Níže komentované listy jsou součástí této prezentace.

1. list: Nadpis - téma hodiny.
2. + 3. list: Opakování principu vlastní vodivosti polovodičů. Vysvětlení další možnosti pro zvýšení vodivosti polovodičů - vhodná příměs (prvek z V. skupiny). Využití periodické soustavy prvků a znalostí z chemie.
4. list: Vysvětlení vzniku hradlové vrstvy v polovodičové diodě.
5. + 6. list: Zapojení diody v propustném a závěrném směru dle schématu na 5. listu. Nejlépe je užít demonstrační soupravu pro elektřinu a demonstrační ampérmetr.
7. list: Zapojení diody do obvodu se střídavým proudem. Jako indikátor proudu možno užít ampérmetr nastavený na měření stejnosměrného proudu (ručku umístíme na střed stupnice). Změnou pólů na zdroji se změní i směr proudu.
8. + 9. list: Další polovodičové součástky, LED diodu i fotodiodu zapojit a ukázat jejich funkci. Využít zkušenosti žáků s těmito součástkami. Tranzistor, tyristor pouze okrajově. Seznámit žáky s jejich využitím v praxi.

Žáci by si měli zapisovat do sešitu text, který je umístěn v bílém poli, a schémata zapojení. Pro urychlení zápisků je dobré rozdat žákům nakopírované obrázky příměsových polovodičů.

Literatura a použité zdroje

[1] – MARŠÁK, J. Fyzika pro 9. ročník.
[2] – SVOBODA, E. Přehled středoškolské fyziky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
ppt
244.14 kB
Prezentace
prezentace
Autor
Ludmila Ciglerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Dataprojektor, počítač, dioda, ampérmetr, vodiče, žárovka, fotodioda, LED dioda