1. list: | Nadpis - téma hodiny |
2. list: | Hodnoty vlastností: výška, hmotnost a věk dvou mladých lidí - slečny a muže kulturisty. Diskuse se žáky na téma, zda je krásu možné také určit pomocí nějaké číselné hodnoty, i na téma krása člověka vnější a vnitřní. |
3. list: | Pomocí délkového měřidla a digitálních vah určit délku a hmotnost hřebíku i vidličky. Užitím magnetu a špendlíků ukázat, že železný hřebík lze zmagnetizovat, ale hliníkovou vidličku nikoliv. |
4. list: | Určit průměr tenisového míčku pomocí délkového měřidla a dvou hranolů, hmotnosti pomocí digitálních vah, objemu ponořením míčku do širší nádoby zcela zaplněné vodou, která je postavena na fotografické misce. Vodu, která po ponoření z nádoby vyteče, nalijeme do odměrného válce a určíme objem míčku. |
5. list: | Diskuse se žáky, rozdělení uvedených vlastností na předchozích listech na ty, u nichž lze určit hodnotu, a ty, u kterých číselnou hodnotu neurčujeme; zavedení pojmu fyzikální veličina. Vysvětlení, že měřit znamená porovnávat s určitou jednotkou dané veličiny. Zápis naměřených hodnot pomocí značky veličiny a značky jednotky veličiny. |
6. list: | Zápis naměřených hodnot pomocí značky veličiny a značky jednotky veličiny u dalších dvou veličin. |
7. list: | Příklad vlastností těles, které nejsou fyzikálními veličinami. |
8. list: | Vyzkoušet odhad žáků na rozměrech a hmotnosti cihly a šroubku. Je vhodné mít šroubek a cihlu k dispozici v hodině. |
Do všech měření je vhodné zapojovat žáky nejlépe vždy ve dvojicích. Hodnoty veličin u míče, hřebíku a vrutu si může učitel upravit podle konkrétních pomůcek před spuštěním prezentace. Žáci by si měli do sešitu zapisovat text, který je umístěn v bílém poli.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.