Odborný článek

Fyzikální veličiny

24. 11. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Ludmila Ciglerová

Anotace

Objasnění pojmu fyzikální veličina s využitím veličin (délka, čas, hmotnost), které již žáci znají z praktického života.
Vlastní strukturovaný popis činnosti
1. list: Nadpis - téma hodiny
2. list: Hodnoty vlastností: výška, hmotnost a věk dvou mladých lidí - slečny a muže kulturisty. Diskuse se žáky na téma, zda je krásu možné také určit pomocí nějaké číselné hodnoty, i na téma krása člověka vnější a vnitřní.
3. list: Pomocí délkového měřidla a digitálních vah určit délku a hmotnost hřebíku i vidličky. Užitím magnetu a špendlíků ukázat, že železný hřebík lze zmagnetizovat, ale hliníkovou vidličku nikoliv.
4. list: Určit průměr tenisového míčku pomocí délkového měřidla a dvou hranolů, hmotnosti pomocí digitálních vah, objemu ponořením míčku do širší nádoby zcela zaplněné vodou, která je postavena na fotografické misce. Vodu, která po ponoření z nádoby vyteče, nalijeme do odměrného válce a určíme objem míčku.
5. list: Diskuse se žáky, rozdělení uvedených vlastností na předchozích listech na ty, u nichž lze určit hodnotu, a ty, u kterých číselnou hodnotu neurčujeme; zavedení pojmu fyzikální veličina. Vysvětlení, že měřit znamená porovnávat s určitou jednotkou dané veličiny. Zápis naměřených hodnot pomocí značky veličiny a značky jednotky veličiny.
6. list: Zápis naměřených hodnot pomocí značky veličiny a značky jednotky veličiny u dalších dvou veličin.
7. list: Příklad vlastností těles, které nejsou fyzikálními veličinami.
8. list: Vyzkoušet odhad žáků na rozměrech a hmotnosti cihly a šroubku. Je vhodné mít šroubek a cihlu k dispozici v hodině.

Do všech měření je vhodné zapojovat žáky nejlépe vždy ve dvojicích. Hodnoty veličin u míče, hřebíku a vrutu si může učitel upravit podle konkrétních pomůcek před spuštěním prezentace. Žáci by si měli do sešitu zapisovat text, který je umístěn v bílém poli.

Literatura a použité zdroje

[1] – KOLÁŘOVÁ, R.; BOHUNĚK, J. Fyzika pro 6. ročník ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
ppt
724.61 kB
Prezentace
prezentace
Autor
Ludmila Ciglerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Dataprojektor, počítač, železný hřebík, hliníková vidlička, magnet, špendlíky, délkové měřidlo, digitální váhy, tenisový míček, dva hranoly, nádoba zcela naplněná vodou umístěná ve fotografické misce, odměrný válec, popř. plná cihla, malý šroubek