Cílem environmentální výchovy na základní škole speciální je co nejvíce žákům se středně těžkým a těžkým mentálním postižením přiblížit problematiku životního prostředí a dát jim možnost si vyzkoušet co nejvíce praktických činností týkajících se této problematiky.
Environmentalismus (z anglického environment = prostředí) se zabývá vztahy mezi přírodou a společností. Usiluje o změnu společenských, ekonomických a politických mechanismů, které brání snahám o ochranu životního prostředí. Ideově zastřešuje řadu ekologických hnutí. Svým objektem je blízký vědnímu oboru environmentalistika.[1]
Dlouhodobými projekty i jednotlivými akcemi předávat žákům:
Environmentální výchova je zařazena do průřezových témat. EV je stále ověřována a rozšiřována.
Na různých projektech, do kterých je nebo byla škola zapojena (např. Podpora EVVO ve školách v roce 2009, dlouhodobý program Recyklohraní apod.), si také ověřujeme dosavadní poznatky žáků získané teoretickým i praktickým vzděláváním.
Nejvíce se nám osvědčilo tzv. prožitkové vzdělávání a výchova. Jsou zapojeny všechny smysly, probíhá přímo v přirozeném prostředí pro rostliny i zvířata. Pomocí hry žáci získávají další poznatky příjemnou cestou, lépe si ji zapamatují a častěji poznatky využívají.
1. Autor © Petra. K. Coufalová |
Významným prvkem v rámci EV jsou vícedenní psychorehabilitační pobyty v přírodě.
Zde můžeme v přírodním prostředí v rámci různých her použít různé způsoby vzdělávání v environmentální oblasti, tzv. školu hrou.
V přirozeném prostředí můžeme žákům vysvětlit a názorně ukázat, jak může člověk přírodě pomoci a jak může škodit.
Důležitá je také spolupráce rodičů s dětmi na všech aktivitách.
2. Autor © Petra. K. Coufalová |
Každý rok několikrát navštíví žáci ZOO Jihlava nebo přijdou chovatelé ze ZOO k nám do školy s několika exotickými zvířaty. Žáci je mohou vzít do rukou, seznámí se se způsobem krmení a chovem.
3. Autor © Petra. K. Coufalová |
Na naší škole se věnujeme třídění odpadu několik let, začínali jsme tříděním papíru, plastu. Nyní už třídíme i hliník, v rámci Recyklohraní baterie a nefunkční malé elektrospotřebiče.
Žáci se učí třídit odpad hrou. Třídění není jen pouhým vyhozením odpadu do určeného kontejneru. Zpracováváme informace a prezentace o cestě, kterou urazí určitá věc od výroby po recyklaci a následné zpracování.
Použité materiály využíváme v hodinách výtvarné výchovy. Zpracováváme papír, PET lahve, látky a jiné.
4. Autor © Petra. K. Coufalová |
Pro žáky vytváříme hry, které je učí třídit odpad, učí je poznávat, co můžeme přírodě dát, čím jí ubližujeme. Zajímavou a hravou cestou je učíme, jak přírodu a naše prostředí chránit a udržovat.
5. Autor © Petra. K. Coufalová |
Každoročně oslavujeme Den Země projektovým vyučováním. Každá třída vytváří prezentaci na určité téma.
6. Autor © Petra. K. Coufalová |
Jsme zapojeni do dlouhodobého programu Recyklohraní. V rámci programu plníme různé úkoly na environmentální téma.
Toto byla pouze část z činností týkajících se oboru EVVO.
Snažíme se vším, co děláme, jít žákům příkladem a ukázat jim, že ochrana přírody, okolního prostředí a celé naší planety je v našich rukou a svým jednáním můžeme ovlivnit pozitivně i negativně přírodní rovnováhu.
Příspěvek je použitelný ve všech ročnících a stupních základní školy speciální. V různých modifikacích i pro žáky vzdělávající se v běžných typech základních škol.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: