Motivací pro realizaci projektu byl rozhovor s dětmi v ranním kruhu v první den voleb, kdy více dětí na otázku, co budou dělat o víkendu, odpovědělo, že půjdou k volbám s rodiči nebo prarodiči. Tuto reakci jsem nepředpokládala a považovala jsem proto za samozřejmé na situaci reagovat. Rozhodla jsem se dětem objasnit, co to vlastně volby jsou, pomocí hry "na volby".
Motivační rozhovor na téma "volby"
Seznámení se s organizací a cílem voleb v mateřské škole - děti určují vlastnosti, které by měl mít vedoucí třídy. Seznámení se s novými slovy: parlament, urna, volič, tajné, spravedlivý, četný, hlasovací lístek.
Vedlejší cíle: rozvoj slovní zásoby, rozvoj souvislého řečového projevu a logického myšlení, vyjadřování vlastního názoru.
Výroba obálek
Práce s papírem (skládání papíru dle instrukce učitelky), práce s lepidlem.
Vedlejší cíle: rozvoj jemné motoriky, správný postup při práci s lepidlem.
Kresba značek
Každé z dětí nakreslí svou vlastní značku, poté děti dokreslují značky chybějících dětí.
Vedlejší cíle: rozvoj grafomotoriky, procvičování paměti.
Výroba volební urny
Společná práce dětí - děti nastříhají barevný papír podle velikosti stěn krabice. Pět dětí nakreslí na barevný papír státní vlajku, ostatní nalepí barevné papíry na krabici.
Vedlejší cíle: procvičování rozlišování trojrozměrných tvarů, poměřování velikostí, rozvoj grafomotoriky, práce s lepidlem, rozlišování barev.
Práce s hlasovacími lístky
Každé z dětí nakreslí na připravený papír značku kamaráda, který by měl být "vedoucím třídy" (je moudrý, chytrý, spravedlivý atd. - charakteristiky určené dětmi). Za tímto účelem jsou vytvořené čtyři koutky (zástěny), aby bylo hlasování tajné. Značku voleného dítěte vloží každý do vyrobené obálky a následně vhodí do urny. Vedlejší cíle: rozvoj zodpovědnosti a morálních vlastností dětí.
Sčítání hlasů
Na magnetické tabuli je připevněna velká čtvrtka se čtverečky, ve kterých jsou zaznamenány značky všech dětí. Děti (jedno po druhém) vybírají z urny anonymní obálku, otevřou ji a k příslušné značce, kterou najdou v obálce, nakreslí čárku. Poté děti společně sčítají počet čárek u jednotlivých značek, výsledek zaznamenají symbolem pro konkrétní číslo (ti, kteří to již dovedou). Zhodnocení výsledků - kdo získal nejvíce bodů, nejméně, kdo má stejně, atd.
Vedlejší cíle: přiřazování - značka - čárka, procvičování sčítání, porovnávání počtu, procvičování číselných symbolů.
Závěrečný rozhovor a zhodnocení voleb
Myslíte si, že vedoucí třídy byl/a vybrán/a dobře? Proč?
Jaké úkoly bude mít vedoucí naší třídy? Vyjmenujte.
Jak se budete chovat k vedoucímu vy? A proč?
Co se vám na volbách nejvíce líbilo? Proč?
Co se vám nelíbilo? Proč?
Vedlejší cíle: rozvoj souvislého řečového projevu, vyjádření vlastního názoru, rozvoj logického myšlení.
Závěr k tématu
Malba temperami na základě citového prožitku na téma Jaké byly volby ve školce, společná koláž z výstřižků, které děti vyhledaly spolu s rodiči a přinesly do MŠ.
Pobyt venku - vycházka k parlamentu ČR, eventuálně krátká návštěva - podle možností.
Vyhledání obrázků v novinách a časopisech s tématem voleb společně s dětmi, dle možností sledovat v rámci vysílání televize záznamy z jednání v parlamentu, diskutovat s dětmi o tématu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.