Záměry a cíle ŠVP (výňatek)
Cílem ŠVP je vést děti k lásce k domovu a k přírodě, k vytváření zdravých životních návyků. Dále je ŠVP zaměřen na upevňování tělesné zdatnosti dětí a podporu kamarádství, tolerance a lásky.
Charakteristika dětí a prostředí
Naše mateřská škola má dvě věkově smíšené třídy. Škola sídlí na okraji vesnice. U vesnice je rybník, park a asi kilometr za vesnicí je les. S velkými dětmi chodíme cvičit do sokolovny, kde máme více prostoru. Dále využíváme školní zahradu i dětské hřiště u ZŠ.
Učitelky pracují podle rozpracovaných témat a využívají i aktuální situace v okolí (pouť, pozorování nové výstavby domů apod.). Pořadí témat je na učitelkách.
V 1. oddělení se upravuje náročnost vzdělávání podle věku dětí. Některá témata budou zjednodušena a doplněna novými.
Ukázky tematických celků:
Posvícení je čas jablíčkové vůně
Charakteristika tematického celku
V konkrétních činnostech děti spolupracují, soustředí se na danou aktivitu, dokončí zadanou práci. Děti budou vědět, že jablíčko je zdravé, obsahuje vitamíny a že před jeho konzumováním dodržujeme hygienické zásady.
Cíle
U dětí podporujeme rozvoj pohybových schopností, zdokonalujeme jemnou i hrubou motoriku. Snažíme se o vytváření zdravých životních návyků, rozvíjení tvořivého myšlení a řešení problémů.
Očekávané výstupy
- Spolupracovat s ostatními dětmi ve třídě.
- Vědět, že jablíčko je zdravé, obsahuje vitamíny a před konzumací se musí umýt.
- Vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, všímat si nového.
- Poznat a správně pojmenovat to, čím jsme obklopeni.
- Zvládat běžné činnosti a požadavky s ohledem na druhého.
- Řešit jednoduché praktické situace opakující se doma i v MŠ.
- Chovat se slušně v obchodě, zacházet bezpečně s jednoduchými nástroji.
Činnosti
Komunikační kruh:
- povídání o stromech:
- kdo se stará o stromy a jak, co potřebuje k práci;
- z čeho strom vyroste (rozkrojit jablko);
- části stromu (kořeny, kmen, koruna - co slyšíš na začátku slova);
- zpracování ovoce (ukázka: kompot, výroba křížal);
- ochutnávka ovoce;
- vitamíny, hygiena;
- vytváření zdrobnělin, vytleskávání slabik.
- pohybové hry:
- cvičení s míčky (sběr, koulení, házení, chytání, třídění podle barev do košů);
- lezení po žebříku;
- pohybová hra "Na palečka a obra".
- procvičování NA, POD, VEDLE, NAD...(dej jablíčko na stůl)
- činnosti s ovocem:
- počítáme ovoce v košíku (práce dětí na koberci);
- třídění podle barvy, tvaru, velikosti;
- modelování ovoce;
- vytrhávání předkresleného ovoce;
- stříhání ovoce;
- vypodobnění ovoce - kreslení tuší, malování (vodové barvy);
- hroznové víno - kreslíme kruhy kolem tečky (voskovky, prstové barvy);
- hra "Kouzelný košík" - procvičování hmatu, popis ovoce.
- básně:
- Měla babka;
- Vezmi žlutou tužku;
- Na září, na září
těšili se sadaři,
když se hodně natěšili,
holé stromy po nich zbyly.
- báseň s pohybem:
- Jabloňka (Hrajeme si od jara do zimy).
- píseň:
- V zahradě na hrušce;
- Koulelo se, koulelo.
- čarování s jablky:
- sběr jablek na školní zahradě;
- pokusy s jablkem - hra s jablečnou slupkou - co v ní vidíme;
- pečení jablkového závinu s dětmi;
- spolupráce s rodiči - kam maminka ukládá ovoce a kde ho získala (koupila, načesala, dostala od dědy...);
- co mám od maminky nejraději (koláč se švestkami, závin s jablky...);
- grafomotorické cvičení: jablko padá na zem, zabalíme švestku do těsta, cesta červíka.
Maminka jde na ples a já na maškarní
Charakteristika tematického celku
Pořádáme přípravy na maškarní ples, vyrábíme si masky a učíme se, jak se budeme chovat.
Cíle
U dětí budeme podporovat rozvoj jazykových, řečových dovedností a přirozených poznávacích citů. Dále budeme zdokonalovat dovednosti v oblasti jemné i hruhé motoriky a rozvíjet výtvarné dovednosti.
Očekávané výstupy
- Zachovávat správné držení těla, vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru, sladit pohyb se zpěvem.
- Zvládat jemnou motoriku.
- Domluvit se na společném řešení.
- Uplatňovat návyky v základních formách společenského chování.
- Těšit se z hezkých zážitků.
- Zachytit a vyjádřit své prožitky slovně, výtvarně i pomocí hudby.
- Mít povědomí o širším společenském prostředí.
Činnosti
Komunikační kruh:
- besedování o bále, maškarním plese:
- za jakou masku půjdu na maškarní;
- jak vyrobit masku na maškarní;
- hádanky;
- jak se správně chovat ve společnosti.
- cvičení:
- běh po čtyřech (jako pejsek);
- kočička;
- chůze po špičkách (jako baletka);
- taneční kroky - přísunný krok stranou (mazurka).
- manipulační činnosti:
- vystřihování šatů, kreslení šatů - zdobení (tiskátka, graf. cvičení - vlnovky, kolečka...);
- navlékání korálků pro maminku (rozvoj jemné motoriky);
- kreslíme barevné korále (procvičení barev, počítání, využití zátek z pet lahví);
- klaun (2 odlišné obrázky);
- malování hrníčků pro vodníka.
- literární činnosti:
- čtení pohádky (např. "O pejskovi a kočičce", "O vodníkovi"- podle masek);
- dramatizace pohádky (využití masek, čepiček, maňásků).
- procvičování básně:
- Princeznička na bále poztrácela korále.
- opakování písní:
- Skákal pes přes oves;
- Kočka leze dírou;
- poslech písní z pohádek - tančíme na hudbu.
- pohybová hra:
- Na kočku a myš;
- Na vodníka;
- Pan čáp ztratil čepičku;
- Měla babka - seznámení s mazurkou.
- procvičování grafomotoriky:
- např. tahy tužkou - //// (((( °°°° XXXX OOOO ++++ .
- karneval v MŠ:
- promenáda masek;
- soutěže;
- karnevalový rej - diskotéka;
- vyhlášení masek.