Odborné články Základní vzdělávání Výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy
Odborný článek

Výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy

20. 11. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Jana Kargerová
Spoluautor
Romana Lisnerová a kol.

Anotace

Článek přináší výběr dobrých příkladů rozpracování výchovných a vzdělávacích strategií, které jsou rozčleněny podle toho, kterou z klíčových kompetencí rozvíjejí především.

Cílem tohoto výběru školních strategií je ukázat kvalitní příklady. Výběr byl proveden podle těchto kritérií:

  • konkrétní postup, jímž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků;
  • sdílený postup (strategie může být uplatňována různými učiteli, u různých žáků, v různých vyučovacích předmětech).

Strategie škol jsou uvedeny v některých případech v doslovném znění, avšak někdy výběrově, tj. pouze jako části vět, odstavců, výroků apod., případně jsou formulace upraveny pro potřeby tohoto materiálu.

Strategie jsou členěny podle toho, kterou z klíčových kompetencí rozvíjejí přednostně, je však zcela jasné, že jednotlivé výchovné a vzdělávací strategie směřují současně k několika klíčovým kompetencím. Členění v textu je proto pouze orientační a záleží na dohodě učitelů v rámci pedagogického sboru, ke které klíčové kompetenci konkrétní strategii využijí.

1. Strategie směřující ke kompetenci k učení:

  • zařazujeme do výuky problémové vyučování, experiment, prvky daltonské výuky;
  • na začátku vyučovací jednotky vždy společně s žáky vyvodíme cíl, na konci vyučovací jednotky společně zhodnotíme jeho dosažení;
  • využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků;
  • zadáváme žákům samostatné práce vyžadující aplikaci teoretických poznatků;
  • zadáváme žákům motivační domácí úkoly - umožňujeme jim vybrat si z nabídky domácích úkolů;
  • požadujeme od žáků prezentaci výsledků domácích úkolů;
  • vyžadujeme od žáků vhodné rozvržení vlastní práce;
  • umožňujeme žákům ve vhodných případech realizovat vlastní nápady a náměty;
  • umožňujeme žákům pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry.

2. Strategie směřující ke kompetenci k řešení problémů:

  • umožňujeme žákům vytvářet hypotézy, pozorovat různé jevy, hledat pro ně vysvětlení, provádět pokusy, ověřit výsledek řešení a zvážit jeho uplatnění v praxi;
  • vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace, při nichž je nutné řešit praktické problémy;
  • při řešení problémů pomocí algoritmu zařazujeme do výuky modelové příklady;
  • nabízíme žákům k řešení úkoly, které vyžadují propojení znalostí z více vyučovacích předmětů i využití praktických dovedností z různých oblastí lidské činnosti, a tudíž i více přístupů k vyřešení;
  • žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů;
  • ve škole i při mimoškolních akcích průběžně monitorujeme, jak žáci řešení problémů prakticky zvládají.

3. Strategie směřující ke kompetenci komunikativní:

  • klademe důraz na týmovou práci a kooperativní vyučování;
  • umožňujeme žákům denně prezentovat vlastní názory při ranním kruhu;
  • využíváme metody obsahující prvky prezentace výsledků;
  • vytváříme dostatečný prostor pro vyjadřování žáků při problémovém vyučování, v komunitních kruzích;
  • žáci mají maximální možnost samostatné ústní i písemné prezentace (samostatná práce, projekty, referáty, řízené diskuse, komunitní kruh);
  • využíváme školní časopis - ve výuce i jako prostředek komunikace mezi žáky a veřejností;
  • umožňujeme žákům podílet se na přípravě rozhlasových relací;
  • vyžadujeme od žáků využívání informačních technologií pro získávání informací i tvorbu výstupů (časopis, webová stránka, prezentace, ...);
  • uplatňujeme ve výuce brainstorming, brainpooling, simulace, hraní rolí;
  • důraz klademe na prožitkové vyučování;
  • jako výstup z některých témat výuky vyžadujeme nejrůznějším způsobem zpracované závěrečné práce (power point, písemně, graficky, pomocí obrazového vyjádření apod. dle věku žáků a druhu tématu) - následně požadujeme prezentace, obhajoby a naslouchání druhých;
  • vyžadujeme uplatnění znalostí cizího jazyka (rozvoj komunikace v cizím jazyce), a to nejen při výuce, ale i při výměnných návštěvách, činnosti hostesek (turnaje), poznávacích pobytových zájezdech, besedách;
  • vyžadujeme od žáků uplatňování dovedností komunikace v rámci autentického učení při společenských akcích školy - slavnostní vánoční oběd, akce pro partnery školy, zápis;
  • zařazujeme činnosti umožňující komunikaci s různými věkovými skupinami žáků i s dospělou populací (spolupráce a společné akce starších a mladších žáků, akce pro rodiče a veřejnost).

4. Strategie směřující ke kompetenci sociální a personální:

  • na tvorbě pravidel ve třídách se podílejí sami žáci, v 6. ročníku se touto problematikou zabývá osobnostní kurz (rozbory) a na něj navazující etická výchova, která se u žáků snaží vytvořit formou prožitkové výuky základní návyky;
  • důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování, na jejichž formulování se žáci sami podíleli;
  • společně s žáky tvoříme školní řád i třídní řád, vyžadujeme od žáků zodpovědnost za jejich plné dodržování;
  • žáci mají možnost ke školnímu řádu vznášet připomínky přes žákovský parlament;
  • ve škole funguje žákovská samospráva (pracovní schůzky s ředitelkou, podílení se na vytváření obsahu třídnických hodin) - žákovská rada, studentské zastupitelstvo;
  • volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy jako mozaiku vzájemně se doplňujících kvalit, umožňující vzájemnou inspiraci a učení s cílem dosahování osobního maxima každého člena třídního kolektivu;
  • od prvního ročníku zařazujeme do výuky práci v týmu, zdůrazňujeme pravidla kvalitní spolupráce a nutnost vzájemné pomoci;
  • vyžadujeme od žáků (zpočátku s pomocí učitelů, později samostatně) rozdělení rolí ve skupině, vytvoření pravidel pro práci v týmu, převzetí zodpovědnosti za splnění úkolu (dvojice, skupiny, třída, škola);
  • využíváme komunitního kruhu, diskusního kruhu, panelové diskuse, řízené diskuse, prezentace názorů žáků ve všech předmětech;
  • učitel se orientuje na skupinovou práci, spolupráci ve třídě (příprava setkávání), vzájemnou pomoc při učení;
  • žákům je poskytována možnost dle vlastního uvážení projevit své pocity a nálady;
  • do výuky pravidelně zařazujeme projekty, projektové dny, prvky daltonské výuky, kooperativní vyučování;
  • realizujeme prvky konstruktivistické pedagogiky;
  • výuku orientujeme na konkrétní příklady z každodenního života (simulace, hraní rolí) - využíváno je prožitkové vyučování;
  • ve výuce jsou využívány hry, na jejichž tvorbě se podílejí sami žáci;
  • v rámci spolupráce s různými věkovými skupinami organizujeme společné akce starších a mladších žáků, akce pro rodiče a veřejnost.

5. Strategie směřující ke kompetenci občanské:

  • pravidla chování ve škole jsou postupně vypracovávána ve spolupráci s žáky;
  • již od prvního ročníku vyžadujeme od žáků spolupodílení se na vytváření pravidel "vlastní" třídy;
  • společně s žáky vytváříme školní řád - vyžadujeme, aby se k jeho obsahu dle věkových zvláštností vyjádřili prostřednictvím zástupců třídy všichni žáci;
  • vyžadujeme od žáků hodnocení vlastního chování i chování spolužáků, hledání společného řešení při nedodržování pravidel třídy či školního řádu - vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování pravidel třídy i školního řádu;
  • umožňujeme žákům vznášet připomínky ke školnímu řádu přes žákovský parlament;
  • ve škole funguje žákovská samospráva - žákovská rada, studentské zastupitelstvo;
  • obsah třídnických hodin připravujeme ve spolupráci s třídní žákovskou samosprávou;
  • k prezentaci vlastních názorů žáků využíváme ranní kruh, komunitní kruh, diskusní kruh, panelové diskuse;
  • při ranním kruhu je žákům poskytována možnost projevit dle vlastního uvážení své pocity a nálady a upozornit na fyzické i psychické násilí, se kterým se setkávají;
  • ve výuce je používána metoda hraní rolí pro přiblížení různých životních situací a jejich řešení, využíváme prožitkové vyučování;
  • zadáváme žákům konkrétní příklady z každodenního běžného života;
  • společně se staršími žáky organizujeme celoškolní projektové dny, zapojujeme se do mezinárodních projektů;
  • na konkrétních modelových příkladech demonstrujeme pozitivní a negativní projevy chování lidí;
  • škola pořádá akce připomínající lidové tradice (vánoční den, velikonoční den);
  • škola v rámci možností pořádá sportovní soutěže (školní olympijský den) a další akce pro město - vystoupení pro veřejnost, účast žáků na akcích města, vystupování pro seniory, mateřské školy;
  • využíváme představitelů města a spolupráce s nimi při projektech;
  • využití školní jídelny - pořádáme "týden evropské kuchyně" - požadujeme zapojení žáků do projektu;
  • umožňujeme žákům účast na jednání zastupitelstva, besedy, návštěvy městského úřadu, soudu;
  • nabízíme žákům vhodné pozitivní aktivity (kulturní, sportovní, rekreační apod.) jako protipól nežádoucím sociálně patologickým jevům.

6. Strategie směřující ke kompetenci pracovní:

  • pestrou nabídkou zájmových útvarů podněcujeme u žáků zájmovou činnost a smysluplné využití volného času;
  • možnost volby je u žáků rozvíjena již na 1. stupni, a to hlavně díky daltonské výuce, na 2. stupni volbou volitelných předmětů, kroužků;
  • různými formami (exkurze, film, beseda apod.) seznamujeme žáky s různými profesemi - cíleně ujasňujeme představu žáků o reálné podobě jejich budoucího povolání a o volbě vhodného dalšího studia;
  • umožňujeme žákům samostatné organizování akcí mimo vyučování, přípravu akcí pro mladší spolužáky i pro rodiče;
  • umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky, prezentovat výsledky vlastní práce žákům mladších ročníků (spolupráce mladších žáků se staršími);
  • zapojujeme žáky do přípravy školních projektů;
  • vyžadujeme od žáků zhodnocení vlastní práce i práce spolužáků a návrhy na zlepšení;
  • získané poznatky žáků jsou využívány při konkrétních činnostech propojených s praktickým životem a zdůrazňujících vztah k volbě povolání - hraní rolí, diskuse, skupinová práce, pokusy a experimenty;
  • žádnou prací žáky netrestáme.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Klíčové kompetence