Odborné články Základní vzdělávání Životní prostředí za školou
Odborný článek

Životní prostředí za školou

11. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Pavel Červený

Anotace

Příspěvek popisuje realizaci tematického okruhu Lidské aktivity a problémy životního prostředí v rámci Environmentální výchovy. Tematický okruh je realizován projektovým způsobem.

Aktivity uvedené v příspěvku byly podpořeny z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím projektu CZ.04.1.03/3.1.15.2/092 Podpora realizace průřezových témat v rámci ŠVP s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí. Příjemcem podpory je 11. základní škola Plzeň. Projekt je realizován v období listopad 2006 až červen 2008.

Příspěvek prezentuje dílčí projekt, kterým byl v 11. základní škole Plzeň realizován tematický okruh Lidské aktivity a problémy životního prostředí v rámci průřezového tématu Environmentální výchova. Jedná se o jeden ze 16 dílčích projektů (8 projektů pro žáky 6. a 7. ročníků, 8 pro žáky 8. a 9. ročníků), kterými byla prostřednictvím oborových dnů žákům 2. stupně prezentována průřezová témata. Oborové dny probíhaly 4x ročně, vždy s realizací všech 16 dílčích projektů. Žáci 2. stupně se postupně zapisovali ke garantům dílčích projektů a procházeli tak jednotlivými tematickými okruhy průřezových témat. Opakovaný zápis ke stejnému garantovi nebyl možný.

Dílčí projekt:
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Časová dotace:
  • 6 vyučovacích hodin
Ročníky:
  • žáci 6. a 7. ročníků
Umístění:
  • vyučovací hodina - učebna školy
  • 2. a 3. vyučovací hodina - okolí školy
  • 4. vyučovací hodina - multimediální učebna školy
  • 5. a 6. vyučovací hodina - lokalita s environmentální tematikou v dosahu školy - infocentrum, čistírna odpadních vod, skládka nebo alternativa exkurze - aktivita v učebně školy (6. vyučovací hodina a posílení předchozích dvou částí o 1 vyučovací hodinu)
Počet žáků účastnících se projektu:
  • 12 - 15
Cíle dílčího projektu:
  • realizovat průřezové téma Environmentální výchova v souvislosti se Školním vzdělávacím programem a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání na 2. stupni ZŠ
  • zkvalitnit Školní vzdělávací program 11. základní školy Plzeň
  • zpestřit vzdělávací proces na 11. základní škole Plzeň s cílem pozitivně ovlivnit klima školy
  • seznámit žáky s aktuální problematikou týkající se lidských aktivit a problémů životního prostředí prostřednictvím alternativních vzdělávacích metod (skupinová práce, terénní šetření, zpracování dat)
  • působit výchovně v rámci dané problematiky
  • propojit témata více vzdělávacích oborů (Zeměpis, Přírodopis, Chemie, Výchova k občanství) - vytvořit integrovaný pohled na problematiku životního prostředí
  • utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáka (rozvíjet osobnost žáka voblasti postojů ahodnot a rozvíjet vědomosti, dovednosti a schopnosti žáka v rámci environmentální výchovy)
  • vytvořit příležitost pro individuální uplatnění žáka v souvislosti s řešením dané problematiky (zkušenosti ze světa či jiných regionů České republiky - vlivy, řešení; nakládání s odpady v domácnosti; znalost místního regionu z hlediska vlivů na životní prostředí)
  • zapojit žáky do rozhodovacích a posuzovacích procesů běžného života;
  • použít v rámci terénního šetření a zpracování dat moderní technologie (GPS, digitální fotoaparát, PC)
  • zapojit žáky do přípravy a tvorby projektu (výběr lokalit a témat, praktické výstupy, sběr a třídění informací, prezentace a vyhodnocení)
Popis projektu
Fáze:
  1. teoretická část - základní informace + motivace;
  2. praktická část I. - terénní šetření;
  3. zpracování dat + hodnocení;
  4. praktická část II. - exkurze.
Teoretická část

Projekt začíná v učebně 11. základní školy Plzeň motivační aktivitou (3 možnosti úkolů):

  • Vynes ze třídy vše, co je alespoň částečně z plastu!
  • Praktickým pokusem zjisti, jaký je rozdíl v celkovém objemu mezi 50-ti nesešlapanými a 50-ti sešlapanými PET lahvemi! (Pozn.: Každý účastník projektu přinese 4 nesešlapané PET lahve.)
  • Jaké oblečení by ti zbylo, kdybys měl vyhodit to, jehož součástí je umělé vlákno?
Cíl aktivity:
  • upozornit na všudypřítomný výskyt výrobků a potencionálního odpadu, které mohou špatným nakládáním negativně působit na životní prostředí - plasty (pozitiva, negativa), ropa (budoucnost), chemický průmysl
  • zdůraznit, že životní prostředí netvoří jen příroda, ale že se jedná také o společenské prostředí (např. město)

Teoretická část pokračuje metodou brainstormingu, kterou žáci na tabuli zapisují pojmy týkající se lidských aktivit a problémů životního prostředí. Řízenou diskusí potom žáci třídí slova do 3 skupin:

  • pojmy týkající se lidských aktivit, které mají negativní vliv na životní prostředí (zemědělství, průmysl, doprava)
  • pojmy představující způsoby negativního vlivu lidských aktivit na životní prostředí (voda, vzduch, půda, krajiny)
  • pojmy prezentující způsoby, kterými se dá negativním vlivům předcházet nebo negativní vlivy na životní prostředí odstranit (třídění, šetření, Greenpeace)

K vytvořeným 3 skupinám pojmů potom žáci vymýšlí další, obecné nebo týkající se konkrétních případů negativního vlivu na životní prostředí v okolí 11. základní školy Plzeň. Žáci tak mohou uplatnit znalost místního regionu. Formulují příklady, jak pozitivně působit na životní prostředí v rámci každodenního života (úspora energie, třídění odpadu, využívání hromadné dopravy).

Cíl:
  • na tabuli se objeví 3 důležité skupiny pojmů s environmentální tématikou, které by si měli žáci osvojit pro využití v praktické části projektu
  • vše bude dokladováno postery a dalšími materiály (knihy, časopisy, fotografie) s problematikou životního prostředí
  • tak bude vytvořen teoretický základ pro individuální uplatnění každého žáka v následující praktické části v souvislosti s rozvojem jeho dalších kompetencí
Praktická část I.

Praktická část I. projektu probíhá v okolí 11. základní školy Plzeň. Žáci postupně navštíví 4 - 6 lokalit, kde dochází k negativnímu vlivu lidských aktivit na životní prostředí. Při cestě na tyto lokality si však všímají i vlivů pozitivních. Výběr lokalit vychází z řízené diskuse v rámci teoretické části projektu a z přípravy garanta projektu. Žáci tak mohou uplatnit svoji znalost místního regionu. Prošlou trasu si orientačně zaznamenávají do kopie mapky zájmové oblasti. (Pozn.: V rámci teoretické části musí dojít k rozdělení rolí ve skupině pro realizaci části praktické - žák odpovědný za obsluhu digitálního fotoaparátu v dané lokalitě, žák odpovědný za obsluhu přístroje GPS v dané lokalitě. Všichni žáci v každé lokalitě zpracovávají pracovní list - viz další část projektu.)

Činnosti probíhající v každé lokalitě s využitím pracovního listu (Příloha č. 1):
  • očíslování lokality (1 až 6) + pracovní název lokality
  • zakreslení přibližné polohy lokality do mapky
  • odečtení zeměpisných souřadnic lokality z přístroje GPS, uložení polohy do paměti přístroje GPS
  • pořízení fotodokumentace lokality (pomocí digitálního fotoaparátu, 2 až 4 fotografie)
  • stručný popis negativního vlivu lidské aktivity na životní prostředí
  • o zjištění vlastní lidské aktivity
  • o zjištění způsobu negativního vlivu
  • zápis návrhů opatření vedoucích k odstranění negativního vlivu a předcházení podobným případům v budoucnosti
Cíl:
  • prakticky žákům ukázat vliv lidských aktivit na životní prostředí v bezprostřední blízkosti jejich obydlí a školy, které jsou již vnímány jako běžná součást života
  • využít žáky pro sběr dat vedoucích k jejich zpracování a vyhodnocení ve fázi č. 3 projektu
Zpracování dat

Zpracování nasbíraných dat bude probíhat v multimediální učebně 11. základní školy Plzeň. Pracovní listy, které byly pořízeny v terénu, budou převedeny do elektronické podoby. Dále budou doplněny o mapku s umístěním lokality (opět elektronická podoba) a o fotografie pořízené v dané lokalitě dokumentující negativní vliv lidských aktivit na životní prostředí. Zpracování bude probíhat ve skupinách (skupina bude obsahovat přibližně 3 žáky). Každá skupina se bude věnovat zpracování jedné lokality s využitím pracovních listů pořízených v terénu - od všech tří žáků. Bude tak muset dojít ke shodě - kompromisu mezi členy týmu. Přiřazení lokality skupině proběhne losem.

V závěru zpracování dojde k vytištění, prezentaci každé lokality, dílčímu a celkovému hodnocení výsledků práce. Zpracované lokality pak budou podstoupeny Odboru životního prostředí městské části Plzeň 3 s požadavkem o odstranění negativních vlivů na životní prostředí v důsledku lidských aktivit s cílem podílet se na zlepšení kvality životního prostředí v okolí 11. základní školy Plzeň. Zda došlo k nápravě či ne, bude monitorováno prostřednictvím další skupiny žáků 6. a 7. ročníku, která bude stejné úkoly plnit prostřednictvím oborových dnů v jiném termínu daného školního roku.

Cíl:
  • jednoduchou formou žáky zapojit do posuzovacího a rozhodovacího procesu, který by měl vést k odstranění negativních vlivů na životní prostředí v okolí jejich školy
  • výchovně ovlivnit budoucí činnosti žáků ve vztahu k životnímu prostředí

Praktická část II.

Poslední část projektu je věnována opět praktickým činnostem v rámci exkurze do míst, kde bude docházet k likvidaci negativních vlivů na životní prostředí nebo do míst, kde se negativním vlivům bude různými činnostmi předcházet. Lokality se budou vyskytovat v dosahu 11. základní školy Plzeň. Příklady takových lokalit: Environmentální informační centrum v Plzni, skládka Vysoká, ČOV Plzeň.

Cíl:
  • prezentovat žákům problematiku životního prostředí prostřednictvím činností, které jsou součástí každodenního života a na kterých se podílejí konkrétní lidé v rámci jejich zaměstnání
Závěrečná otázka po exkurzi:
  • Co mohu udělat já, žák 6. nebo 7. ročníku, v rámci každodenního života, abych přispěl ke zmenšení negativních vlivů na životní prostředí?
Alternativa fáze č. 4 projektu

V případě, že v daném školním roce bude pro žáky 6. a 7. ročníku plánována exkurze s environmentální tématikou, čímž by došlo k dublování činností a cílů dílčího projektu, bude tato část projektu nahrazena následující aktivitou - tvorba ekologického auditu školy. Časová dotace této aktivity bude 1 vyučovací hodina. Z tohoto důvodu dojde k posílení předchozích dvou fází dílčího projektu (praktická část I. + zpracování dat) o 1 vyučovací hodinu. Hodina tak bude využita pro návštěvu více lokalit s negativními vlivy na životní prostředí, a tudíž budou mít žáci více času na zpracování dat.

Žáci budou hodnotit školu z hlediska oblastí, které se životního prostředí bezprostředně dotýkají. Hodnotící stupnice začíná 0 (škola v dané oblasti vůbec nic nepodniká) a končí 10 (škola realizuje vše v souvislosti s danou problematikou).

Oblasti pro hodnocení (Příloha č. 2):
  • odpady (Dochází k úplnému třídění odpadu? Proč ne? Bezpečnost?)
  • doprava (Využívají všichni žáci k dopravě do školy hromadnou dopravu? Proč ne?)
  • energie (Realizují se ve škole opatření související s úsporou energie? Zhasínání, úsporné žárovky)
  • ekologická stavba (Byly pro stavbu použity ekologické materiály? Jaké je zateplení stavby, jaká jsou okna z hlediska úniku tepla?)
  • ovzduší (Jaké je vytápění školy? Ovlivňuje negativně kvalitu ovzduší?)
  • voda (Je škola napojena na ČOV?)
  • krajina (Stará se škola o vzhled svého okolí? Odpadky? Ovlivňuje krajinu např. výsadbou nových stromů?)
  • ochrana přírody, chráněná území (Realizuje škola nějaký projekt v souvislosti s problematikou životního prostředí?)
  • environmentální výchova (Pořádá škola exkurze, přednášky apod., které se týkají životního prostředí a jeho ochrany?)
  • environmentální výchova v „tradičních" předmětech (Věnují se učitelé dostatečně problematice životního prostředí ve svých předmětech?)

Škola tak může od každého žáka získat maximálně 100 bodů (10 bodů za každou z 10-ti oblastí). Dojde k vyhodnocení za jednotlivé oblasti i k celkovému hodnocení školy, které vznikne jako aritmetický průměr všech hodnocení. Závěr bude věnován diskusi nad celkovým výsledkem. Vznikne prostor pro následující otázky:

  • Jaké jsou slabé stránky školy v rámci ekologického auditu?
  • Kde škola ztratila nejvíce bodů?
  • Jaké jsou možnosti pro nápravu?
  • V jaké oblasti naopak škola získala nejvíce bodů?
  • Jakými činnostmi přispívá k pozitivním vlivům na životní prostředí?
  • Co dělá nebo může udělat každý jednotlivý žák školy ke zlepšení celkového výsledku?
Cíl alternativy fáze č. 4 projektu:
  • aktivně zapojit a výchovně působit na žáky v rámci systému environmentální výchovy ve škole s cílem zvýšit „ekologičnost" školy a podílet se na rozvoji kompetencí žáků, které budou uplatňovat i v běžném životě
Výchovné a vzdělávací strategie uplatňované při realizaci dílčího projektu:
  • žáky vedeme k sebehodnocení (výstupy z projektu, prezentace lokalit s negativními dopady na životní prostředí)
  • žákům umožňujeme ve vhodných případech realizovat vlastní nápady, je podněcována jejich tvořivost (uplatnění znalostí okolí 11. základní školy)
  • žáky vedeme k vhodné prezentaci výsledků své práce (zpracování a prezentace terénních zápisníků)
  • využíváme kladného hodnocení, povzbuzujeme, učíme žáky trpělivosti
  • vedeme žáky k otevřenému upozorňování na problémy, učíme žáky nebát se problémů (návrhy na řešení problematiky negativních vlivů na životní prostředí v okolí 11. základní školy)
  • při vyučovacích hodinách se snažíme o to, aby žáci objevovali vzájemné vztahy a příčiny přírodních i společenských jevů (rozdělení pojmů do tří skupin v úvodu projektu)
  • do výuky zařazujeme problémové úlohy z praktického života (terénní šetření v okolí 11. základní školy)
  • vedeme žáky k hledání různých řešení, podporujeme netradiční způsoby řešení problémů (návrhy na řešení problematiky negativních vlivů na životní prostředí v okolí 11. základní školy)
  • vedeme žáky k aktivnímu podílu na všech fázích činnosti-plánování, příprava, realizace, hodnocení (podíl žáků na posuzovacích a rozhodovacích činnostech v rámci projektu)
  • učíme žáky pracovat s informacemi ze všech možných zdrojů - ústních, tištěných, mediálních, počítačových (včetně internetu), získané informace vhodně využívat (sběr a zpracování dat)
  • vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky, s učiteli a ostatními lidmi
  • vyučovací hodiny připravujeme tak, aby žáci uplatňovali v ústním i písemném projevu nejen základní myšlenkové operace, ale i fantazii a kreativitu (zápis dat, prezentace výstupů z projektu)
  • učíme žáky argumentovat a obhajovat vhodnou formou svůj vlastní názor a zároveň poslouchat názor jiných (návrhy na řešení negativních vlivů)
  • učíme žáky pracovat v týmech, vnímat vzájemné odlišnosti jako přínos pro efektivní spolupráci (skupinová práce pro tvorbu prezentace lokality)
  • rozvíjíme schopnost žáků zastávat v týmu různé role (foto, GPS, zápisník apod.)
  • podporujeme integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů (ve skupinách žáci různých ročníků i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, profilace školy)
  • žáky vedeme k tomu, aby si vzájemně pomáhali
  • klademe důraz na důsledné dodržování práv a povinností žáků, které jasně stanovuje školní řád (práce ve učebnách x práce v terénu)
  • při vyučovacích hodinách i na mimoškolních akcích upevňujeme kultivované chování žáků (práce v terénu)
  • vedeme žáky k ohleduplnému a citlivému vztahu k lidem, k přírodě a ke kulturním a etickým hodnotám (problematika životního prostředí v místním regionu)
  • v hodnocení uplatňujeme prvky pozitivní motivace (posuzovací a rozhodovací procesy)
  • výuku doplňujeme o praktické exkurze (ČOV, skládka apod.)
Témata tematických okruhů průřezového tématu Environmentální výchova, kterých se projekt týká:
  • životní prostředí
  • odpady a hospodaření s odpady
  • ochrana přírody, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektiva
  • EVVO
  • Agenda 21
  • Den Země
  • Den životního prostředí
  • příklady lidských aktivit z okolí školy
  • průmysl
  • udržitelný rozvoj
  • doprava
  • zemědělství
  • globalizace
Dotčená témata v rámci mezipředmětových vztahů:
  • zdroje dat
  • krajinná sféra
  • přírodní sféra
  • společenská sféra
  • trvale udržitelný rozvoj
  • ochrana životního prostředí
  • chráněná území, environmentální problémy lidstva
  • ekosystémy a rovnováha
  • organismy a prostředí
  • mimořádné události, havárie
  • voda a její kvalita
  • vzduch a jeho čistota
  • ozónová vrstva
  • chemické sloučeniny
  • nebezpečné látky
  • chemický průmysl
  • průmyslová hnojiva
  • plasty
  • pesticidy
  • insekticidy
  • způsoby interpretace
  • prezentace informací
  • pravopis
  • písemný projev
  • internet
  • rastrové a vektorové programy
Celkové přínosy dílčího projektu

Hlavní přínos se týká způsobu realizace průřezového tématu Environmentální výchova na 11. základní škole Plzeň - prostřednictvím oborových dnů. Zda se jedná o přístup správný, ukáže až první rok realizace.

Další důležité skutečnosti

Roční období - v zimním období (při sněhové pokrývce) je potřeba naplánovat návštěvy takových lokalit, aby sníh nebyl překážkou při získávání terénních dat.

Přílohy:

Příloha č. 1 - Pracovní list pro záznam terénních dat (tištěná podoba);
Příloha č. 2 - Formulář pro „ekologický audit" školy.

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence k učení:

  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě;
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.

Kompetence k řešení problémů:

  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností;
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému.

Kompetence komunikativní:

  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje;
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem.

Kompetence sociální a personální:

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce;
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají.

Kompetence občanská:

  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.

Kompetence pracovní:

  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot.
Integrace průřezových témat Environmentální výchova – Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Mezioborové přesahy a vazby Přírodopis, Chemie, Výchova k občanství, Informační a komunikační technologie, Český jazyk a literatura
Organizace řízení učební činnosti Frontální, skupinová, individuální
Organizace prostorová Školní třída, specializovaná učebna, exkurze, vycházka do přírodního prostředí
Organizace časová Blok více hodin/ krátkodobý projekt (do 1 měsíce)
Vyučovací metoda Terénní šetření (terénní zápisník), elektronické zpracování dat, analýza a syntéza, srovnání, brainstorming, dotazníkové šetření, řízená diskuse
Nutné pomůcky a prostředky Digitální fotoaparát, přístroj GPS (Globální polohový systém), postery, publikace, fotografie s environmentální tématikou, PC se softwarem na zpracování dat (Word; Geobáze 1:50 000, Plzeňský kraj; software pro import a úpravu snímků z digitálního fotoaparátu), tvrdé podložky do terénu, papír, tužky. Alternativní vybavení: zařízení na sešlapávání PET lahví.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
53.71 kB
PDF
Příloha č. 1 - Pracovní list pro záznam terénních dat (tištěná podoba);
pdf
67.38 kB
PDF
Příloha č. 2 - Formulář pro „ekologický audit\

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Červený

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí, Exkurze, Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Digitální fotoaparát, přístroj GPS (Globální polohový systém), postery, publikace, fotografie s environmentální tématikou, PC se softwarem na zpracování dat (Word; Geobáze 1:50 000, Plzeňský kraj; software pro import a úpravu snímků z digitálního fotoaparátu), tvrdé podložky do terénu, papír, tužky. Alternativní vybavení: zařízení na sešlapávání PET lahví.