Odborné články Základní vzdělávání Ztráty vlivem kapající vody z netěsnícího kohoutku
Odborný článek

Ztráty vlivem kapající vody z netěsnícího kohoutku

17. 10. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Petr Jakeš

Anotace

Prakticky zaměřená úloha, ve které žáci spočítají množství vody zbytečně odkapané z kohoutku, určí cenu takto odkapané vody a náklady na zbytečně kapající vodu, kterou je možno jednoduše ušetřit.

<p>Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se hledat cesty k úsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu.</p> <p><em>Žák:</em></p> <ul> <li>určí množství zbytečně odkapané vody</li> <li>vyčíslí náklady na takto uniklou vodu</li> <li>uvědomí si souvislost mezi množstvím uniklé vody a náklady na ni</li> <li>nalezne efektivní možnosti úspor při platbách za vodu</li> </ul> <h5><strong>Realizace</strong></h5> <p>Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.<em><br /><br />Lze zvolit jednu ze tří základních metod:</em></p> <ol type="a"> <li>frontální práce</li> <li>samostatná práce - jeden žák/skupinová práce</li> <li>projekt - jeden žák/skupinová práce, práce ve škole/doma</li> </ol> <p>Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.</p> <p><em>Forma zpracování:</em></p> <ol type="a"> <li>samostatný zápis do sešitu</li> <li>na předtištěnou předlohu - pracovní listy</li> <li>přímo v PC v tabulkovém procesoru - se zadanými vzorci v buňkách/bez předem zadaných vzorců v buňkách</li> </ol> <h5>Ztráty způsobené kapající vodou z netěsnícího kohoutku</h5> <p>Praktické cvičení:<br />Změřte množství vody kapající z netěsnícího kohoutku.<br />Vyjádřete náklady na množství odkapané vody v Kč za dané časové období (den, týden, měsíc, rok).</p> <p>Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.<br />Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,<br />text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.</p> <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="2" align="center"> <tbody> <tr> <td> <p>Zvolená metoda práce</p> </td> <td> <p>frontální práce</p> </td> <td> <p>samostatná práce</p> </td> <td> <p>projekt</p> </td> </tr> <tr> <td> <p><strong>vstupní údaje</strong></p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p>voda-cena za jednotku v Kč/m<sup>3</sup></p> </td> <td> <p>učitel</p> </td> <td> <p>učitel</p> </td> <td> <p>žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>voda-cena za jednotku v Kč/l</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> </tr> <tr> <td colspan="4"> <p><strong>Řešení</strong></p> </td> </tr> <tr> <td> <p>čas, za jaký odkape z kohoutku dané množství vody</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>množství odkapané vody v kádince</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>množství odkapané vody z kohoutku za hodinu</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>náklady na odkapanou vodu z kohoutku za hodinu</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za den</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za týden</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za měsíc</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za rok</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> <tr> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p><strong>závěr</strong></p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> <td> <p> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Jak významné jsou náklady na odkapanou vodu z netěsnícího kohoutku?</p> </td> <td> <p align="right">učitel žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> <td> <p align="right">žáci</p> </td> </tr> </tbody> </table> <h5><strong>Shrnutí a zhodnocení aktivity</strong></h5> <p>Jednoduchá úloha, kterou je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Úlohu jsme řešili v různých třídách různými metodami - u všech forem práce třídy aktivně spolupracovaly. U projektu počítali žáci náklady na odkapanou vodu doma. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za vodu.</p> <h5><strong>Příloha</strong></h5> <p>Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy<br />1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy<br />2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list</p> <p> </p> <p> </p>

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xls
25.39 kB
Tabulka
Ztráty vlivem kapající vody
Autor
Petr Jakeš

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

vodovodní kohoutek, kalibrovaná nádoba, chronometr a podle zvolené formy pracovní listy, výpočetní technika, internet