Kresba, malba, koláž a jiný druh interpretace "zátiší" je jednou z tradičních výtvarných aktivit, kterou žáci vyvíjejí s počátečním zájmem a zaujetím. Velmi silnou motivací bývá setkání s originálem zátiší v muzeu či galerii, seznámení se s reprodukcemi autora z obrazové publikace nebo promítnutím diapozitivů, videa, DVD.
Pokud zohledním osobní zkušenost, vždy při hodnocení dochází k jisté konfrontaci viděného a jeho interpretace v neprospěch právě originality oné vlastní interpretace. Pokusila jsem se s žáky o několik kroků k ozvláštnění tématu zátiší a jeho rozšíření na komunikační prostředek.
Samozřejmým úvodem k aktivitě je nástin historie žánru a představení jedné nebo více reprodukcí některého malíře. Pro prezentaci jsem zvolila videokazetu z cyklu BBC "Impresionisté".
Motivací k úvodní aktivitě byla informace, kterou si žáci zapamatovali - Paul Cézanne si svá zátiší pečlivě připravoval, vybíral jednotlivé kusy ovoce a pracoval velice pomalu. "Předměty pronikají skrze sebe navzájem... žijí dál... nepostižitelným způsobem kolem sebe šíří tajemnou sílu a dorozumívají se pomocí pohledů a slov." (Lamač, M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, 1989)vizuálně obrazná vyjádření;
Očekávané dílčí výstupy:
Žák:
Žáci si z předmětů, které mají k dispozici, sami postaví zátiší1 (pracují ve skupinkách po čtyřech). Vybírají si z nabízených konvic, sklenic, přírodnin (vyplavené dřevo, mušle, kameny) aj. Všechny předměty mají tlumené přírodní barvy.
Přírodniny a různé předměty, ze kterých si žáci vybírají a vytvářejí zátiší
Očekávaný dílčí výstup:
Žáci nejprve zpracovávají zátiší jednoduchou kresbou. Snaží se vystihnout tvar, velikost a charakter předmětů, světlo a stín. Nejde o co nejvěrnější zachycení, ale o pochopení základních hmot a vztahů.
Žáci, kteří si vybrali předměty s výraznou texturou a přírodniny, mohou kresbu kombinovat s technikou frotáže2.
Technika:
Průběžné hodnocení:
Očekávaný dílčí výstup:
Žáci si nyní vyberou další předmět, který je svým charakterem naprosto odlišný od předmětů z předchozího zátiší. Lišit se může barvou, materiálem atd. Vybírají si z krabice, ve které jsou různé barevné předměty - hračky.
Žáci pracují v malých skupinách. Každá skupina si zvolí úkol ze dvou nabízených.
Po vzájemné dohodě žáci vyberou předmět a zakomponují ho do svého zátiší. Změnu zachytí rychlou kresbou a zdokumentují digitálním fotoaparátem. Během práce se společně domlouvají a hledají název (např. babiččino zátiší, zátiší se ztracenou peněženkou, beruška v zátiší).
Žáci společně ve skupině vyberou "pohádkový" předmět. Stává se součástí zátiší i jejich příběhu. Pracují na společném textu a každý na své kresbě. Vzniká několik variant ilustrace doprovázené textem. Text je součástí vizuálně obrazného vyjádření.
Očekávaný dílčí výstup:
Realizace kresby, frotáže a ilustrace předmětu
Hodnocení:
Očekávaný výstup:
1 Zátiší - obor malířské, grafické nebo sochařské tvorby zpodobňující nehybné předměty (květiny, ovoce, kuchyňské nádobí) či mrtvá zvířata...
2 Frotáž (fr. Frotter) - setřít, tiskový postup, spočívající na přiložení papíru na jakoukoli reliéfně strukturovanou předlohu a jeho přetírání tužkou, grafitem, křídou apod.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.