Odborné články Základní vzdělávání Výzkum STEPS - Study of the impact of TEchnology in Primary Schools
Odborný článek

Výzkum STEPS - Study of the impact of TEchnology in Primary Schools

3. 3. 2010
Základní vzdělávání
Autor
Daniel Tocháček

Anotace

Článek pojednává o průběhu a výsledcích mezinárodního výzkumného projektu STEPS, který se uskutečnil v předcházejících 2 letech ve 30 evropských zemích s cílem zmapovat situaci v oblasti implementace (ICT) do výuky v základních školách a zjistit, jaký vliv má používání technologií na školy, žáky, učitele i celý vzdělávací systém.
  • využíváním informačních a komunikačních technologií (ICT) při výuce žáci zlepšují své znalosti, dovednosti a schopnosti, roste jejich motivace, sebedůvěra a aktivita
  • dostupnost ICT pro žáky a učitele má pozitivní dopad na rozvoj celé školy
  • většina evropských pedagogů má, i přes občasnou limitovanou podporu v oblasti rozvoje digitálních kompetencí, k ICT pozitivní vztah a požaduje jejich ještě výraznější využívání
    při výuce

Výše uvedené body jsou výběrem některých podstatných zjištění rozsáhlého výzkumu zaměřeného na sledování využívání ICT v základních školách (ZŠ), který pod označením STEPS probíhal v období
od ledna 2008 do června 2009 ve všech státech Evropské unie a současně též v Norsku, Lichtenštejnsku a na Islandu. Hlavními garanty tohoto výzkumného projektu byly sdružení European Schoolnet (http://www.eun.org/) a společnost Empirica (http://www.empirica.biz/). Koordinace šetření na národní úrovni byla svěřena jednotlivým ministerstvům školství či jejich součástem. Českou účast v projektu zaštítil Dům zahraničních služeb MŠMT (http://www.dzs.cz/).

Cíle studie

Cílem výzkumného projektu bylo provést srovnávací analýzy jednotlivých strategií pro integraci ICT do výuky v ZŠ. Předmětem zájmu se stal především dopad využívání ICT ve škole na vlastní výuku, žáky a učitele. V projektu byly sledovány také perspektivy budoucího vývoje v této sféře a plány dalšího rozvoje implementace ICT do základního vzdělávání.

Rozvržení, náplň a průběh výzkumu

Projekt byl realizován ve 4 etapách. V 1. etapě organizátoři šetření získávali a zpracovávali data potřebná pro provedení analýzy míry vlivu využívání ICT v ZŠ v jednotlivých zemích. Jednalo se například o dřívější studie, strategie implementace ICT do vzdělávací sféry, popisy osvědčených postupů a příkladů dobré praxe, inspekční zprávy a odborné publikace. Náplň 2. fáze projektu tvořilo dotazníkové šetření o způsobech a rozsahu využívání ICT v ZŠ. Ve 3. etapě výzkumníci sledovali národní koncepce vzdělávání v ZŠ a strategie implementace ICT do vzdělávání. 4. fáze projektu byla zaměřená na finální zpracování získaných dat a publikaci závěrečné zprávy projektu obsahující rovněž dílčí zprávy o výsledcích výzkumu v jednotlivých zemích a případové studie.

Výsledky studie a doporučení

Výzkum potvrdil předpoklad existence výrazného vlivu používání ICT při vzdělávání na výuku v ZŠ. Tento vliv byl identifikován jako veskrze pozitivní, a to zejména v těch případech, je-li používání technologií ve výuce součástí promyšlené a pečlivě naplánované strategie. Z výsledků studie vyplývá, že koncepční implementace ICT do vzdělávání má za následek zlepšení studijních výsledků žáků, posun učitelů ve sféře vytváření digitálních kompetencí (znalosti a dovednosti z oblasti ICT), zvyšování dostupnosti a míry využívání ICT ve školách a má rovněž dopad na celkový rozvoj základního školství.

Během sledování vlivu využívání technologií při vzdělávání na školu, žáky a učitele dospěli výzkumníci v jednotlivých oblastech k mnoha podstatným zjištěním. Bylo například potvrzeno, že používání ICT má vliv na zlepšování znalostí a dovedností žáků, prohlubuje jejich motivaci, sebevědomí, kreativitu a angažovanost a otevírá nové možnosti hodnocení jejich činností. Důležitým zjištěním bylo, že se stále zvyšuje dostupnost ICT a širokopásmového připojení k internetu ve školách (průměrný počet počítačů na 100 žáků byl v době šetření v evropských zemích 8; připojení k internetu mělo přes 88 % škol) a v souvislosti s tím roste jejich využívání při běžné výuce (v průměru pracuje s počítači při výuce 75 % evropských učitelů ZŠ). Technologie se uplatňují v různé míře ve všech vyučovacích předmětech, ale také mimo hlavní výuku při doplňkových, projektových a zájmových aktivitách či při podpoře vzdělávání žáků se speciálními potřebami. Přitom je využíváno jejich interdisciplinárního potenciálu a univerzální použitelnosti při různých formách a metodách výuky. Pro učitele představují ICT perspektivní nástroj dobře využitelný ve výuce. Pedagogové přistupují k technologiím povětšinou pozitivně a optimisticky s vědomím jistých rezerv. Často však pociťují nedostatky v oblastech metodické podpory a rozvoje digitálních kompetencí. Školám technologie usnadňují přístup k informacím, zjednodušují jejich správu a řízení a umožňují jim rychleji se rozvíjet.

Na základě zjištěných skutečností byla zformulována četná doporučení, jejichž uplatňování na různých úrovních vzdělávacího systému by mělo usnadnit začleňování ICT do výuky, a to nejen v ZŠ. Autoři studie například navrhují zaměřit se na prosazení plnohodnotného začlenění problematiky ICT do všeobecné vzdělávací politiky i školních vzdělávacích plánů, podporu vzdělávání učitelů v oblasti digitálních kompetencí, zabezpečení přístupu k odpovídajícímu vybavení a ke kvalitním elektronickým vzdělávacím zdrojům či zajištění dlouhodobého a soustavného sledování vlivu začleňování ICT do vzdělávání na školství s využitím různých výzkumných metod.

Výsledky výzkumu STEPS a další podrobnosti o tomto projektu obsahuje webová stránka http://steps.eun.org/.

Shrnutí

  • technologická a síťová podpora výuky v evropských školách má rostoucí tendenci
  • využívání ICT v ZŠ se pozitivně odráží ve výsledcích vzdělávání
  • evropští učitelé mají k ICT kladný vztah
  • digitální kompetence pedagogů je vhodné systematicky rozvíjet
  • implementace ICT do výuky by měla být součástí vzdělávací politiky
Autor
Daniel Tocháček

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Informační a komunikační technologie