Odkazy na zajímavé informace k textu:
www.letni-tabory.cz
www.letni-tabory.com
woodcraft.cz
Letní tábory nabízí jedinečný prostor pro intenzivní výchovnou práci s dětmi. Ve školních hodinách, blocích, na kroužcích, oddílových schůzkách či trénincích máme možnost s dětmi pracovat v krátkém výseku. Tam je třeba je nejprve naladit na dané prostředí, aktivitu, a jakmile ji realizujeme, hodina, schůzka ap. končí a děti běží zase jinam. Tábor oproti tomu nabízí několikanásobně delší čas, který s dětmi trávíme a který můžeme naplnit aktivitami různého typu. S intenzivním a dlouhodobým soužitím ale tábor nabývá i jiných rozměrů - je třeba řešit každodenní starosti i radosti dětí, s nimiž se možná v průběhu roku při krátkých setkáních vůbec nesetkáme. Také sociální vztahy se zintenzivňují, někdy nabývají velkých turbulencí a je třeba s nimi dobře zacházet. Najednou to není jen jedno z mnoha malých setkání, ale jedno velké, hutné setkání plné novostí pro obě strany.
Vrátím-li ke kořenům, jedním z velkých smyslů letních táborů bylo a u některých pořádajících organizací stále je těsné soužití s přírodou. V primitivnějších podmínkách žití jsou děti přirozeně vedeny k tomu, aby se lépe snažily porozumět přírodě, pochopit její zákonitosti, to, co nabízí, ale také to, čím může být nebezpečná. Vedle toho pak stojí nemálo významný výchovný efekt, že ochuzeny o výdobytky civilizace usnadňující život se děti učí být samostatnější, skromnější a snad také zodpovědnější.
Pojetí a podoba táborového programu závisí na pořadateli a na cílech, zaměření tábora. Téměř všude se ale setkáme s tzv. celotáborovou hrou, tedy s etapovou hrou, která prolíná celým táborem, zpravidla je zabalena do poutavého symbolického rámce (Harry Potter, Piráti z Karibiku, Putování skřítků pohádkami apod.) a vrcholí v samém závěru tábora. Obvyklými formáty táborových programů jsou pak různé sporty, bojovky, výpravy do okolí - ať už pěšky, nebo na kole, táborové ohně, diskotéky, olympiády a mnohé další.
Ráda bych představila ještě jeden formát, možná ne tolik známý. Jsou jím individuální zkoušky. Vedle celotáborových her nejsou určené pro skupiny dětí, družstva, ale pro jednotlivce. Jejich základním principem není vyhrát nad ostatními, ale sám nad sebou.
Individuální zkoušky probíhají po celou dobu tábora, jsou nabídkou pro jeho účastníky, možností, jak překračovat vlastní hranice, jak rozvíjet sám sebe. Jde o soubor úkolů, ze kterých si dítě může volit a plnit je. Úkoly mohou být zacíleny na určitou oblast, kterou chceme u dětí rozvíjet (např. na fyzický rozvoj, trénink vlastní vůle, samostatnosti, zručnosti). Lze ale také nastavit soubor úkolů jako souhrn všeho zmíněného, a soustředit se tak na všeobecný rozvoj osobnosti dítěte. (Ukázky úkolů najdete na konci textu.)
Úkoly jsou nastaveny tak, aby odpovídaly schopnostem a dovednostem dítěte, jeho věkové kategorii a vyspělosti v daných oblastech, resp. tak, aby po něm chtěly vždy o málo více, než je v současné době jeho standard. Pracujeme-li s dětmi různého věku či různého stupně vyspělosti ve smyslu daných zkoušek, je vhodné připravit pro různé skupiny různé soubory úkolů.
Samozřejmě je nutné děti k plnění úkolů vhodně motivovat. Proto je dobré zahalit úkoly do vhodného symbolického rámce. U mladších dětí to může být např. tolik oblíbená Bradavická kouzelnická škola a plnění jednotlivých kouzelnických předmětů nebo indiánské zkoušky. Pro starší může být motivací vhodný příběh o překonávání vlastních limitů, o lidské odvaze a touze.
Jeden ze známých příběhů tohoto typu, který možná znáte, se jmenuje Stoupání na horu a pochází z pera Ernesta Thompsona Setona, zakladatele hnutí Lesní moudrosti. (Příběh najdete na konci příspěvku.)
Zejména u mladších dětí je vhodné dát jim k dispozici prostředek, díky kterému jasně uvidí, jak si ve zkouškách stojí a jak postupují kupředu. Je tak možné použít např. indiánské čelenky, na které si za každý splněný úkol připevní další pero, náhrdelníky s korálky, ale také symbolicky naznačené cesty, kde děti postupují kupředu např. díky vybarvování jednotlivých dílků, posouvání své postavy ztvárněné na špendlíčku apod. Je dobré, pokud se na výrobě podobných věcí podílí děti samy, a vytvoří si tak k nim osobní vztah. Tyto vizuální prostředky je samozřejmě možné použít také jako motivační faktor při porovnání s ostatními, ale soutěživost by měla zůstat v druhé řadě daleko za snahou posunout kupředu sám sebe pro vlastní naplnění, nikoliv pro vítězství nad ostatními.
Způsob plnění úkolů a zkoušek může být různý. Až na výjimky (např. soubor úkolů postavených na praktických věcech, které patří ke každodennímu chodu tábora) by měl být alespoň někdy jasně vymezený čas, ve kterém pro plnění úkolů nabídnete dětem patřičné podmínky (vyrobení vlastního doplňku, různé fyzické úkoly apod.). Děti ale jednotlivé úkoly mohou plnit také ve svém volném čase, jiné úkoly může být možné splnit v rámci jiných táborových aktivit apod.
Také způsob, jak je rozhodnuto o splnění daného úkolu, je variabilní. Je žádoucí, aby se na rozhodování vždy podílelo samo dítě. Dalšími spolurozhodujícími pak mohou být vedoucí, kamarádi (spolubydlící ze stanu nebo celá skupina), ale také např. lidé z blízké vesnice (kterým dítě na výpravě pomůže) nebo rodiče, kteří dítě navštíví. U každého úkolu je dáno, kdo jeho splnění potvrzuje.
Je důležité říci, že proto, aby se individuální zkoušky staly platnou částí táborového programu, je nutné dětem věnovat patřičnou pozornost, pomoci jim hledat, které úkoly jsou pro ně snadnější a kterými mohou začít a co si naopak nechat na později. Je třeba povzbuzovat dětské sebevědomí, touhu po objevování nového a zároveň pomoci překonávat strach z neznámého. Je třeba ocenit jejich průběžné úspěchy. Nic z toho není možné, pokud děti nebudeme pozorně sledovat a věnovat jim individuální péči.
V závěru tábora jsou pak individuální zkoušky vyhodnoceny. Opět podotýkám - nejde o to děti porovnávat mezi sebou, ale vyzdvihnout a ocenit pokroky jednotlivců, to, jak dokázaly pracovat samy se sebou.
Pokud se rozhodnete individuální zkoušky na svých letošních či příštích táborech využít, přeji vám hodně úspěchů. Stejně tak přeji úspěch celým táborům.
Příklady úkolů:
(Pozn.: Úkoly jsou vymezeny vždy pro určitou věkovou kategorii. Přesto je třeba při využití zohlednit vyspělost, schopnosti a dovednosti konkrétních dětí či skupiny, kterou budete mít na táboře na starosti.)
1. Úkoly cílené na rozvoj spolupráce, soužití s ostatními
(určeno pro děti ve věku 8 - 10 let)
2. Úkoly cílené na trénink vlastní vůle
(určeno pro děti ve věku 13 - 14 let) - vše si potvrzuje účastník sám
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.