Odborné články Základní vzdělávání V Praze se cestovalo blaze?
Odborný článek

V Praze se cestovalo blaze?

25. 8. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Boháčková

Anotace

Žáci na základě exkurze do Muzea městské hromadné dopravy v Praze vyplní pracovní list a s jeho pomocí sestaví příručku o historii cestování po Praze. Nakonec si vyrobí i papírový model autobusu.
Cíle:
  • seznámit žáky s expozicí Muzea městské hromadné dopravy v Praze
  • naučit žáky vyhledávat informace v expozici muzea
  • pokusit se vytvořit informační brožuru
  • rozvíjet komunikační dovednosti a práci ve skupině
  • vyrobit papírový model autobusu
Úvod

V rámci několika - obvykle tří - projektových dnů, které se během školního roku v naší škole konají, jsem spolu se žáky vypracovala projekt, který jsem nazvala „V Praze se cestovalo blaze?". Protože bylo jako zastřešující určeno téma Moje město Praha a protože učím mimo jiné i pracovní činnosti, směrovala jsem výstup projektu tímto směrem.

K výstupům projektu patří i výroba papírového modelu autobusu a tvorba informační brožurky. Dále jsem chtěla prostřednictvím projektu ukázat žákům, jak se orientovat v muzejních expozicích, a předvést jim, že návštěva muzea nemusí být nudnou záležitostí.

Realizace

Asi týden před stanoveným projektovým dnem se naši žáci měli možnost přihlásit k jednotlivým vyučujícím na projekt, který je zaujal. Já jsem jako upoutávku použila plakát. Žáci, kteří se chtěli projektu zúčastnit, se pak zapisovali do tabulky.

Následně jsem objednala exkurzi v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze. I když bylo muzeum v době konání projektového dne otevřené jen o víkendu, byli jeho pracovníci velmi vstřícní a umožnili nám prohlídku během všedního dne i s průvodcem. Objednávku jsem realizovala na telefonním čísle 296 124 900-5. Webové stránky muzea jsou na adrese.

Na základě informací o muzeu - viz webové stránky Dopravního podniku hl. m. Prahy - jsem sestavila pracovní list. Každý žák dostal jeden po přihlášení se do projektu. Po příjezdu do muzea jsme jako celá skupina vyslechli výklad průvodce a žáci si dělali poznámky, kterých potom využili při vyplňování pracovního listu. Pak se žáci rozdělili do skupinek - víceméně spontánně - a znovu si prošli muzeum, vyfotografovali exponáty, některé si mohli i sami vyzkoušet, a pokud potřebovali, ptali se i průvodce, který velmi ochotně na vše odpovídal.

foto
Co najdeme v tramvaji...

foto
Kdy a kam to pojede?

Jako domácí úkol měli žáci zpracovat zapsané informace a přemýšlet, které kapitoly bychom mohli do naší informační brožury uvést.

Projektový den

Všichni jsme se sešli v jedné volné třídě. Nejprve jsme diskutovali o kapitolách, které bychom v naší brožurce chtěli mít. Tak např. jako úvod jsme zvolili historii samotného muzea, další kapitolou byla významná data v historii pražské hromadné dopravy, jinou pak kapitola Kolejová vozidla, Autobusy a další. Tím jsme vlastně stanovili určitou strukturu brožurky. Dále se žáci rozdělili do dvojic a podle připravených pracovních listů (pokud někdo udělal i domácí přípravu, tak také podle ní) začali psát zvolenou kapitolu. Každou kapitolu jsme se snažili doprovodit fotografiemi, náčrtky a kresbami. Když byly všechny kapitoly hotové, použili jsme rychlovazačku a knihu upravili do finální podoby. Všichni jsme byli překvapeni, jak moc se výsledek podobá opravdové knize.

Pak už každý z žáků dostal list s modelem autobusu a snažil se vyrobit co nejpřesnější model Karosy. Použila jsem jeden z modelů uveřejněných na www.minibox.webz.cz/RNH_Karosy.html. Ke konci projektového dne se každý z žáků mohl chlubit nějakým papírovým modelem, více či méně zdařilým. Závěrečná reflexe byla vedena formou rozhovoru.

Přínos pro zúčastněné žáky:
  • tvorba vlastního textu
  • obohacení tradiční výuky
  • seznámení se s expozicí Muzea městské hromadné dopravy v Praze
  • všichni žáci v závěrečné reflexi velmi oceňovali, že se naučili pracovat s rychlovazačkou (tento přínos byl pro mě překvapením)
Překážky v práci na projektu:
  • technické vybavení (je třeba zajistit barevnou tiskárnu pro výsledný efekt)
  • čas (například jsme nestihli v průběhu projektového dne umístit výsledky projektu na internet)
Poznámky:
  • finančně náročnější alternativou (samozřejmě časově úspornější) je zakoupení modelu autobusu přímo v prostorách muzea
  • náklady pro žáky (doprava do muzea, vstupné - skupiny více než 15 žáků ve věku 6 - 15 let je vstupné 16,- Kč, při menším počtu 20,- Kč)
Možná rozšíření projektu:
  • namalovat model dopravního prostředku budoucnosti
  • brožurku by také bylo možné zpracovat na PC
  • následně po projektu vyvolat diskusi o volbě povolání (která povolání souvisí s dopravou?)
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
20.51 kB
PDF
Pracovní list
pdf
38.09 kB
PDF
Prezence
pdf
36.13 kB
PDF
Upoutávka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Boháčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • vnímání autora mediálních sdělení

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní listy, papíry, psací prostředky, fotografie z exkurze nebo z jiných zdrojů, rychlovazačka