Odborný článek

Média s námi

20. 10. 2008
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Marek Mičienka

Anotace

S rostoucí rolí médií ve společnosti se neustále zvyšuje rozsah i oblast jejich vlivu. Některé jsou zcela zřejmé a souvisejí se samotnou existencí médií (bez ohledu na to, co zrovna je obsahem daného typu média). Média strukturují náš čas, ovlivňují uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme, jejich užívání také ilustruje mezilidské a pracovní vztahy. Vedeme žáky k tomu, aby si na základě svých vlastních zkušeností tento vliv médií uvědomili.

Dvě hodiny denně, 14 hodin týdně, téměř tři dny měsíčně. Tolik stráví průměrný Evropan před televizí. S rostoucí rolí médií ve společnosti se neustále zvyšuje rozsah i oblast jejich vlivu. Některé jsou zcela zřejmé a souvisejí se samotnou existencí médií (bez ohledu na to, co zrovna je obsahem daného typu média). Média strukturují náš čas, ovlivňují uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme, jejich užívání také ilustruje mezilidské a pracovní vztahy. Cílem této aktivity je, aby si žáci na základě každodenních zkušeností s médii uvědomili jejich vliv a přemýšleli o tom, jak nás ovlivňují. Lekci je vhodné zařadit jako úvodní aktivitu mediální výchovy, lze ji využít i jako aktivitu seznamovací. Aktivita vznikla v rámci projektu Rozumět médiím a spolu s dalšími 32 aktivitami je součástí příručky Rozumět médiím - mediální výchova pro učitele. Více informací a materiálů na www.rozumetmediim.cz.

Cíle
Žák:

  • vysvětlí, jaký dopad mohou mít média v každodenním životě člověka
  • posoudí, nakolik se tyto dopady projevují v jeho každodenním životě

I. Seznamka

Na úvod každý žák dostane pracovní list Mediální seznamka, úkolem je procházet místností a ke každé otázce z pracovního listu najít jednoho z přítomných, kdo na ni odpoví kladně, a jeho jméno zaznamenat do příslušného řádku. Dalším úkolem může být i zjišťování dalších podrobností. Žádné jméno by se nemělo opakovat dvakrát. Kdo bude mít jako první vyplněná všechna políčka, přihlásí se. V této chvíli aktivitu ukončete.

Postupně čtěte jednotlivé otázky a vyzvěte žáky, ať se přihlásí ti, kteří mají u dané otázky vyplněné jméno. Požádejte žáky, ať přečtou zapsané jméno a případně doplní další zjištění a zajímavé podrobnosti. Podobně postupujte u dalších otázek a získané informace společně srovnávejte s osobní zkušeností ostatních žáků.

II. Vliv médií

Po této části můžete shrnout získané informace z Mediální seznamky, jejímž cílem bylo, aby si žáci na příkladech uvědomili, jakou roli sehrávají média v našem každodenním životě. Postupně procházejte jednotlivé otázky, na kterých ilustrujte vlivy médií na náš každodenní život. Můžete využít shrnutí pod otázkami (viz níže):

Měli jste v dětství nebo máte teď nějaký televizní pořad, který si nenecháte ujít?
Média se stávají stále větší součástí volného času. Z výzkumů vyplývá, že sledování médií a jejich využívání se stává hlavní volnočasovou aktivitou dětí a mládeže.

Měli jste doma (když jste byli malí) televizi na stejném místě, kde ji máte teď?
Média mají tendenci ovlivňovat uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme: tiskoviny mají v domácnosti i v zaměstnání své místo, televizor je v pokoji obvykle umístěn tak, aby na něj bylo vidět z co nejvíce bodů, počítač je naopak často postaven tak, aby ten, kdo u něj sedí, měl co nejvíce soukromí.

Když se nemůžete v rodině dohodnout, na co se budete dívat v televizi, má u vás v rodině někdo rozhodující slovo?
Užívání médií ovlivňuje mezilidské a pracovní vztahy: v řadě rodin je například jasné, kdo smí komu přepínat zvolený televizní program a kdo komu nikoli, v jakém pořadí čtou jednotliví členové rodiny tiskoviny apod.

Chodíte/chodili jste spát po Večerníčku?
Média také strukturují časový rozvrh dne a týdne. Noviny vycházejí v určitou dobu, časopisy v určitý den, pořady se vysílají v určitý čas. Podle televizních pořadů často organizujeme svůj čas (děti chodí spát po Večerníčku apod.).

Díváte se o Vánocích na pohádky v televizi?
Naše užívání médií má sklon k ritualizaci: společné sledování televizních pohádek patří ve většině domácností k Vánocům stejně neodmyslitelně jako vánoční stromeček, rádi kupříkladu čteme noviny či časopisy v určitou dobu za určitých okolností (cestou do práce v autobusu, večer po návratu z práce v křesle apod.).

Poté můžete žáky rozdělit do skupin a vyzvat je, aby zkusili vymyslet další příklady z každodenního života, u nichž jsou náš čas, prostor, jednání přímo či zprostředkovaně ovlivňovány médii. Společně diskutujte o tom, zda, v jakých situacích a v jaké síle si tyto vlivy uvědomují.

III. Život s médii ve filmu

K další práci je možné využít filmové ukázky, ve kterých jsou ilustrovány některé (již popsané, ale i zatím nezmíněné) aspekty každodenního života. Pusťte ukázku a diskutujte s žáky o obsažených aspektech souvisejících s životem s médii. Vhodnými ukázkami jsou zejména části filmů Slunce, seno, jahody (scéna před televizní obrazovkou), Knoflíkáři (povídka Blbci).

Literatura a použité zdroje

[1] – BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno : Barrister&Principal, 2001.
[2] – JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
[3] – MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. et al. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha : Portá, 2007.
[4] – Rozumět médiím. [cit. 2008-10-20]. Dostupný z WWW: [http://www.rozumetmediim.cz/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
20.51 kB
PDF
Pracovní list - Mediální seznamka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Marek Mičienka

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list