Odborné články Základní vzdělávání Jak začlenit výchovu ke zdraví do školního vzdělávacího programu
Odborný článek

Jak začlenit výchovu ke zdraví do školního vzdělávacího programu

Anotace

Autorka v příspěvku popisuje strategii začlenění výchovy ke zdraví do ŠVP. Cílem je dosažení toho, aby se často opomíjená oblast učebního programu promítla do všech oborů i ročníků. Tím se naplní pilíře programu Škola podporující zdraví (pohoda prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství).

Zkušenosti s tvorbou školního vzdělávacího programu jsme získávali od roku 2002, a to spolu s dalšími třemi školami v rámci sítě škol podporujících zdraví. Změna, kterou ve škole se zavedením vlastních učebních plánů předpokládáme, spočívá ve zvýšené orientaci na klíčové kompetence - komunikaci, řešení problémů, týmovou práci, umění učit se a další.

Po kladných zkušenostech z integrace jednotlivých oborů na 2. stupni, kterou realizujeme už několik let (přírodní vědy, občanská a rodinná výchova), jsme se rozhodli využít všechno, co umíme a co se osvědčilo, a zároveň k výchově ke zdraví přistoupit podobně jako ke každé jiné klíčové kompetenci.

Klíčové kompetence

Při práci na ŠVP jsme klíčové kompetence směřující k podpoře a ochraně zdraví rozšířili o klíčovou kompetenci - žák pečuje o své tělesné, duševní a sociální zdraví. Na seminářích se všemi členy pedagogického sboru jsme si ujasnili, co žák umí, když o své zdraví pečuje. Snažili jsme se naformulovat co nejvíce výstupů tak, aby učitelům jasně sdělovaly, jaké činnosti musí při práci s žáky používat. Pro příklad uvádíme:

Žák si:

  • časově rozvrhne své denní činnosti, střídá práci s odpočinkem
  • dodržuje zásady hygieny
  • dodržuje rovnováhu mezi duševní a tělesnou činností
  • věnuje se aktivně pohybovým činnostem
  • zvládá společenské normy chování a chová se podle nich
  • umí říci NE
  • spoluvytváří kvalitní vztahy (rodina, kolektiv, ...)
  • ovládá své city a emoce
  • dokáže se vcítit do pocitů druhého

Pro další práci s výše uvedenou rozklíčovanou kompetencí jsme některé její dílčí části tzv. "zahnízdili". Např.:

Co žák umí, když pečuje o své tělesné, duševní a sociální zdraví?

  • dodržuje zásady zdravého životního stylu
  • zvládá společenské normy chování v rodině i dětském kolektivu
  • ovládá své city a emoce, dokáže být empatický

V další fázi jsme se zaměřili na postupný rozvoj jednotlivých dovedností vzhledem k věku dětí. Např.:

Dodržuje zásady zdravého životního stylu.
Období 1. - 3. ročník 4. - 5. ročník 6. - 9. ročník
Pečuje o čistotu svého těla, dodržuje denní režimové návyky. Ovládá základní hygienické a stravovací návyky, ví, jak se chránit před nemocemi a úrazy, má představu o škodlivosti návykových látek. Vědomě uplatňuje zásady hygieny a stravování, uvědomuje si nutnost zdravé výživy a škodlivost návykových látek.
Zvládá společenské normy chování v rodině i dětském kolektivu.
Období 1. - 3. ročník 4. - 5. ročník 6. - 9. ročník
Zná pravidla slušného chování. Dodržuje pravidla slušného chování. Dodržuje pravidla slušného chování, uvědomuje si důsledky svého chování na ostatní.
Ovládá své city a emoce, dokáže být empatický.
Období 1. - 3. ročník 4. - 5. ročník 6. - 9. ročník
Rozpoznává své pocity a pocity druhých, reaguje na ně pochvalou, úsměvem, politováním.
Rozpoznává své emoce, uvědomuje si vhodnost (nevhodnost) své reakce; akceptuje pocity druhých, hledá způsob pomoci. Ovládá své emoce, akceptuje pocity druhých, vyslovuje uznání, nabízí pomoc, používá prvky asertivity.
Oborové výstupy

Současně s prací na klíčových kompetencích jsme se zabývali formulováním oborových kompetencí (výstupů) ve smyslu "Co má žák z daného předmětu umět pro život?". Nejdříve jsme si na uvedenou otázku odpovídali sami (bez jakékoli pomoci), poté jsme naši práci porovnávali s oborovými výstupy v RVP ZV. Mnozí učitelé v první fázi považovali tuto činnost za zbytečnou. Postupně si však začali uvědomovat, jak přeceňují význam svého oboru a kolik podrobností chtějí, aby děti uměly.

Pro příklad uvádíme oborové výstupy z přírodopisu.

Žák 9. ročníku:

  • používá metody, postupy a techniky typické pro biologii, zpracovává a interpretuje získaná data, hodnotí a nalézá souvislosti
  • registruje a vysvětluje podstatné zákonitosti v živé a neživé přírodě a vztahy mezi nimi
  • přijímá informace týkající se přírody, lidského života a zdraví
  • rozpoznává vlivy různých praktických aktivit na přírodní ekosystémy
  • uvědomuje si osobní odpovědnost za stav životního prostředí
  • dodržuje hygienická a bezpečnostní pravidla k ochraně života a zdraví člověka, k ochraně přírody
Spojení oborových výstupů a klíčových kompetencí

Chceme-li, aby byl školní vzdělávací program skutečnou změnou ve škole, považujeme za důležité propojení klíčových kompetencí s obory. Tímto spojením chceme zamezit, aby životní dovednosti zůstaly jen úvodními proklamacemi. Proto jsme vzali oba úvodní materiály - oborové výstupy a rozklíčované klíčové kompetence - a v oborových týmech jsme je spojovali do společných formulací, při kterých jsme se snažili používat co nejvíce konkrétních významových sloves. I výsledek této práce byl projednán a doplňován v celém učitelském sboru, a to zcela záměrně, aby byl do diskuse vnesen i názor neodborníka na obor, ale odborníka na pedagogiku.

Uvádíme příklad spojení klíčové kompetence s vzdělávací oblastí Člověk a příroda.

Žák 9. ročníku v oblasti Člověk a příroda v péči o své zdraví:

  • rozvrhne si svou činnost při praktických měřeních, pokusech, pozorováních (laboratorní práce) tak, aby splnil úkol v daném čase a vyvaroval se stresu
  • uvědomuje si vliv ŽP na své zdraví
  • dodržuje návyky hygieny osobní i společenské

Žák 9. ročníku v přírodopisu v péči o své zdraví:

  • má přehled o svých fyzických i duševních možnostech, rozumí funkcím vlastního těla
  • chrání preventivně svůj organismus proti vnějším vlivům (sluneční záření, potraviny, ovzduší)
  • vnímá souvislosti v pozorované krajině, prožívá radost, krásu
  • cítí povinnost zachovat přírodní památky, má úctu ke všemu živému
  • nebojí se poskytnout předlékařskou první pomoc a přivolá lékaře
  • dokáže si konkrétně představit účinky kouření, alkoholismu, užívání drog, přijímá zásadu, že alkoholik a narkoman se nemůže stát dobrým partnerem, rodičem

Žák 9. ročníku v zeměpisu v péči o své zdraví:

  • chápe význam rekreace a odpočinku lidí pro fungování společnosti
  • vysvětlí souvislosti přírodních podmínek a středisek cestovního ruchu
  • navrhuje možnosti cestovního ruchu v jednotlivých oblastech, srovnává je
  • při plánování a realizaci výletů dbá na zásady bezpečnosti
  • kriticky přijímá nebo odmítá konzumní způsob života
  • uvědomuje si odlišnosti norem chování jednotlivých kultur

Žák 9. ročníku v chemii v péči o své zdraví:

  • zhodnotí míru nebezpečnosti situace při chemickém pokusu, řídí se pravidly bezpečnosti
  • dodržuje v chemické laboratoři zásady hygieny
  • Uvědomuje si vliv chemických látek na své zdraví

Žák 9. ročníku ve fyzice v péči o své zdraví:

  • při fyzikálních měřeních a pokusech dodržuje hygienu a bezpečnost práce
  • respektuje vliv práce v laboratoři na dobrou pohodu i zdraví vlastní i druhých (prašnost, hlučnost apod.)

V následující fázi dochází k rozdělení spojených oborových a klíčových kompetencí do jednotlivých ročníků. Např.:

Žák 8. ročníku v zeměpisu:

  • zhodnotí vliv člověka na životní prostředí
  • vysvětlí souvislosti přírodních podmínek a středisek cestovního ruchu
  • srovnává a navrhuje možnosti cestovního ruchu pro různé regiony
  • naplánuje školní výlet, vycházku pro třídu, při plánování a realizaci výletu dbá zásad bezpečnosti
Závěr

Strategie našeho začlenění výchovy ke zdraví do ŠVP patří určitě k těm složitějším. Zvolili jsme ji hlavně proto, že chceme dosáhnout toho, aby se často opomíjená oblast učebního programu dostala do všech oborů i ročníků, aby se spirálovitě vyvíjela a aby byla záležitostí celého pedagogického sboru. Jedině tak máme zaručeno zajištění všech tří pilířů programu Škola podporující zdraví - pohodu prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství, ze kterého ve své práci vždy vycházíme.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Dvorská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví