Odborné články Základní vzdělávání Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti
Odborný článek

Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti

Anotace

Ve spolupráci se školami a s odborníky bylo připraveno 13 konkrétních metodických doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Metodická doporučení jsou členěna do tří oblastí: koncepce, spolupráce, metody a formy práce. Nejprve jsou vždy objasněna východiska, pak následují konkretizovaná doporučení, včetně tipů pro výuku. V závěru celého přiloženého materiálu lze nalézt odkazy na užitečné pomůcky a nástroje a na informační zdroje.

Úvod

Novou verzi tohoto článku najdete pod názvem Aktualizovaná Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti.

Finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání je věnována ve školách i mezi širší veřejností zvýšená pozornost, a to nejen v souvislosti se současnou finanční krizí, projektem EU peníze školám nebo s prvním testováním finanční gramotnosti v rámci programu PISA, ale především proto, že se jedná o nezbytný předpoklad pro ekonomické rozhodování v každodenním životě lidí. I proto se finanční vzdělávání oprávněně stává důležitou součástí přípravy žáků v počátečním vzdělávání. Málokterý učitel se totiž mohl s finančním vzděláváním setkat během své pregraduální přípravy. Proto může být výuka směřující ke zvyšování finanční gramotnosti u mnohých pedagogů spojována s obavami. Ve spolupráci se školami a odborníky bylo připraveno několik konkrétních metodických doporučení, která mohou učitelům při realizací finančního vzdělávání pomoci.

Metodická doporučení uvedená v příloze tohoto článku jsou určena učitelům základních a středních škol, ale také vedoucím pracovníkům těchto škol a koordinátorům školních vzdělávacích programů. Předkládaný materiál najde své uplatnění především mezi učiteli společenských věd, matematiky, ekonomie, informatiky (ICT). Blízko má také ke vzdělávacím oblastem Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce v základním a gymnaziálním vzdělávání a k průřezovému tématu Člověk a svět práce ve středním odborném vzdělávání.

Metodická doporučení jsou členěna do tří oblastí: koncepce, spolupráce, metody a formy práce. Prostor v příloze je věnován těmto 13 tématům, která se vzájemně prolínají a která nelze vnímat zcela izolovaně.

1. Porozumění podstatě finanční gramotnosti

2. Používání a vysvětlování odborných pojmů

3. Integrace vzdělávacího obsahu

4. Rozvíjení kritického myšlení

5. Prezentace finančního světa v širších souvislostech

6. Nepropagovat konkrétní produkty, služby a instituce

7. Spolupráce s kolegy

8. Spolupráce s rodiči

9. Řešení úloh z běžného života

10. Využívání informačních a komunikačních technologií

11. Podněcování kooperace žáků

12. Uplatňovaní inscenačních metod

13. Zařazování didaktických her

Všechna doporučení jsou zpracována shodným způsobem: nejprve jsou objasněna východiska, pak následují konkretizovaná doporučení, včetně tipů pro výuku (vyznačeno kurzivou), odkazů na další materiály a příkladů z výuky. Na závěr celého textu jsou pak zařazeny odkazy na užitečné pomůcky a nástroje a také na informační zdroje.

Metodická doporučení uvedená v příloze tohoto textu jsou shrnutím postupů a zásad směřujících ke zvyšování finanční gramotnosti v základním a středním vzdělávání. Povaha přiloženého materiálu je především doporučující. Záměrem není předepisovat, co všechno by se mělo ve finančním vzdělávání realizovat. Cílem je na konkrétních příkladech ukázat, jakými způsoby lze u žáků finanční gramotnost budovat a rozvíjet. Inspiraci pak mohou čtenářům přinést četné odkazy na pomůcky, nástroje, aplikace, literaturu i další informační zdroje, které jsou uvedeny v závěru přílohy.

Metodická doporučení jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia a Rámcovými vzdělávacími programy pro střední odborné vzdělávání. Vycházejí také z Národní strategie finančního vzdělávání a Systému budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (včetně Standardů finanční gramotnosti).

Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti naleznete v PŘÍLOZE tohoto článku.

Literatura a použité zdroje

[1] – BUCHTOVÁ, M. et al. Příklady využití internetových aplikací ve výuce na ZŠ a SŠ. 2011. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.generationeurope.cz/images/pdf/internetove_aplikace_ve_vyuce.pdf].
[2] – DVOŘÁKOVÁ, Z.; SMRČKA, L. Finanční vzdělávání pro střední školy. Se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha : C.H.Beck, 2011.
[3] – Finanční gramotnost. Digifolio. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939].
[4] – Finanční gramotnost ve výuce. Metodická příručka. 2011. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/Financni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf].
[5] – Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka pro učitele. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzdělávání1.pdf].
[6] – Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií . 2011. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf].
[7] – KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
[8] – KAŠOVÁ, J. et al. Rozumíme penězům. Kladno : AISIS, 2009.
[9] – KLÍNSKÝ, P. et al. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. 2008. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.nuov.cz/uploads/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf].
[10] – KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. et al. Finanční gramotnost - úlohy a metodika. 2009. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.nuov.cz/uploads/FG/Fingramotnost.pdf].
[11] – MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
[12] – Národní strategie finančního vzdělávání. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Narodni_strategie_Financniho_vzdelavani_MF2010.pdf].
[13] – ODVÁRKO, O. Úlohy z finannční matematiky pros třední školy. Praha : Prometheus, 2005.
[14] – PASCH, M.; GARDNER, T.g. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.
[15] – PISA 2012. Finanční gramotnost. Příklady úloh. 2012. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PISA/Priklady-uloh-z-financni-gramotnosti/FL_uvolnene_ulohy.pdf].
[16] – RADOVÁ, Jarmila; DVOŘÁK, Petr; MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého. Praha : GRADA, 2009.
[17] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. [cit. 2011-9-29]. Dostupný z WWW: [http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf].
[18] – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 2007. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf].
[19] – RATHOUSKÁ GRMELOVÁ, E. et al. Finannčí gramotnost - Analýza zapracování finanční gramotnosti do ŠVP středních odborných škol. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.nuov.cz/uploads/FG/FG_web.pdf].
[20] – Sdělení ředitelům škol v základním vzdělávání o zařazení finanční gramotnosti do PISA 2012 a další doporučení. 2011. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/sdeleni-k-financni-gramotnosti].
[21] – SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha : Grada, 2007.
[22] – SKOŘEPA , M.; SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Scientia, 2008.
[23] – SKOŘEPOVÁ, E. O penězích a hospodaření: s Kačkou a Filipem. Praha : Fragment, 2010.
[24] – Slabikář finanční gramotnosti.. Praha : COFET, 2009.
[25] – Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Společný dokument MF, MŠMT a MPO. Praha, 2007. [online]. [cit. 2010-09-17]. . 2007. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach].
[26] – TICHÁ, M. Etické aspekty finančního vzdělávání. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/8167/ETICKE-ASPEKTY-FINANCNIHO-VZDELAVANI.html].
[27] – TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu a výchova k ekonomickému myšlení. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/8799/ZISK---SYMBOL-USPECHU-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
188.48 kB
PDF
Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Alena Hesová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Finanční gramotnost