Odborný článek

Intonace s počítačem

9. 2. 2011
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Milada Syrovátková

Anotace

Článek poukazuje na možnost využití počítače při intonačním výcviku.

Hudební výchova je předmět, který v sobě zahrnuje řadu činností směřujících k všestrannému rozvoji hudebnosti, tedy muzikálnosti. Součástí je také pěvecká intonační schopnost.

Intonaci v hudbě lze charakterizovat jako přesné nasazení a správné vyladění tónu. Správná intonace je potřeba nejen při tvorbě tónu, analýze  hudby, ale i při improvizaci, která se  často využívá v moderní hudbě. Intonaci je nejlépe rozvíjet aktivním pěstováním hudby. Michal Pravec tvrdí, že cvičení na intonaci by se mělo objevit v každé hlasové průpravě. K jejímu rozvoji  lze využít řady metod, např. tonální, intervalové a další. Při nácviku intonace je podle J. Kofroně vhodné propojit tonální cítění s chápáním intervalovým. Samotná znalost intervalů a jejich sluchová analýza tak zůstávají jako prvotní a k jejich procvičení lze využít také technické prostředky.

Výukové programy ke cvičení sluchové analýzy vedou žáky k tomu, aby se učili více a raději, počítač se stává nejen zdrojem nových informací, ale i prostředkem zábavy, spojuje učení a zábavu. Tím dochází k prodloužení a udržení pozornosti a soustředění. Žák může zkoušet různá řešení a hledat správnou cestu. Bývá vtažen do procesu vzdělávání a přeměňuje se z pasivního uživatele v aktivního účastníka vzdělávacího procesu. V praxi bývá příprava užití multimédií ve vyučovacím procesu časově náročnou záležitostí, zejména v začátcích, protože není snadné probrat se velkým množstvím možností, které multimédia nabízejí.

Procvičování intonace, tedy aplikování cvičení k posílení schopnosti zpívat čistě, nepatří k nejoblíbenějším činnostem v hodině hudební výchovy. Zde je možné využít  počítačovou aplikaci k procvičení sluchové analýzy intervalů.

Aplikace se velmi snadno ovládá a je vhodná i pro začátečníky. Kliknutím na „Interval“ spustíme zvukovou ukázku a po návratu zpět do dialogového rámečku uvedeme číslem název intervalu, tedy 1 pro primu, 2 pro sekundu atd. Dále lze pomocí písmena určit, o jaký interval se jedná, což jsem na základní škole neuplatnila. Kliknutím na odkaz „Check your answers“ se v pravé části zobrazí přehled správných odpovědí.

Další z možností je využít software ke cvičení sluchové analýzy Earmaster EarMaster Essentials, se kterým vlastní zkušenost nemám. Recenzi na starší verzi lze nalézt na odkazu. Psáno pro: časopis Muzikus 2006/09.

Závěrem lze říci, že každá cesta k posílení správné intonace má své klady i zápory, ale aktivní pěstování hudby asi zůstává stále podstatnou cestou pro získání znalostí, dovedností a návyků vedoucích k cíli, že hudba se stane nedílnou součástí našeho života a bude nás stále obohacovat.

Literatura a použité zdroje

[1] – HELMS, Wilfried. Lépe motivovat – méně se rozčilovat. Jak pomáhat dětem se školou. Praha : Portál, 1996.
[2] – KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha : Supraphon, 1985. 208 s.
[3] – ABZ slovník cizích slov. [cit. 2011-02-09]. Dostupný z WWW: [http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/hledat?typ_hledani=prefix&cizi_slovo=intonace].
[4] – PRAVEC, Michal. Jak je to se zpěvem V.díl - O intonaci. [cit. 2011-02-09]. Dostupný z WWW: [http://www.folktime.cz/serialy/jak-je-to-se-zpevem-vdil-o-intonaci.html].
[5] – JIRSÁK, Martin. EarMaster - výukový program ke cvičení sluchové analýzy. [cit. 2011-02-09]. Dostupný z WWW: [http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/EarMaster-vyukovy-program-ke-cviceni-sluchove-analyzy~05~duben~2007/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Milada Syrovátková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Hudební výchova 2. stupeň