Odborný článek

Dračí toulání

6. 3. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
PaedDr. Vladimíra Slavíková

Anotace

Záměry integrovaného bloku: Cílem této krátké aktivity je rozvíjet dovednost spolupráce ve skupině, podněcovat tvořivé myšlení, představivost a fantazii, podněcovat tvořivost a rozvíjet citlivost pro smyslové kvality materiálu.
Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení

  • Časové vymezení: 25 - 35 minut včetně přesunů pro materiál apod.
    Věk dětí: práce s nejstarší věkovou skupinou (10 - 15 dětí)

    Záměry integrovaného bloku: Cílem této krátké aktivity je rozvíjet dovednost spolupráce ve skupině, podněcovat tvořivé myšlení, představivost a fantazii, podněcovat tvořivost a rozvíjet citlivost pro smyslové kvality materiálu.
    Očekávané výstupy:

  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení

  • Časové vymezení: 25 - 35 minut včetně přesunů pro materiál apod.
    Věk dětí: práce s nejstarší věkovou skupinou (10 - 15 dětí)

    Skupinová interaktivní činnost (posílání klubka vlny) vede k individuální výtvarné tvorbě s textilem - děti objevují konkrétní významy v tvarech a dotvářejí jejich podobu.

    Posíláním klubka vznikají dětem na zemi různě propojované linie vlny, ve kterých každé dítě vyhledává tvar hlavy svého draka. Za pomoci barevných odstřižků látek a knoflíků děti vyplňují dračí hlavu a podle vlastní fantazie dotváří drakovi ocas.

    Vzdělávací nabídka

    Volné hry a experimenty s materiálem a předměty.
    Komentování zážitků a aktivit.

    Pomůcky: klubko vlny, různé odstřižky látek, knoflíky apod.

    Průběh činnosti

    Podzimní atmosféra spojená s pouštěním draků mě inspirovala k podobné aktivitě přímo v prostorách školy. Vyhledávání draků se pro změnu odehrávalo na koberci mezi liniemi vlny, které si děti před tím vytvořily posíláním klubíčka.

    Aktivitu jsem uvedla slovy: "Jestlipak vám někdy maminka řekla, že lítáte jako draci? Co to asi znamená? Můžete to předvést?"

    Do akce se mohou děti zapojit hned a pohybem vyjádřit odpověď.
    K znázornění rozpustilého poletování lze využít velkého papírového draka a známou písničku Vyletěl si pyšný drak apod.

    Následně si děti v kruhu posílají červené klubíčko s dodatkem: "Drak vyletěl tak rychle, že po něm zůstala jen barevná čára - jako barevná linie z klubíčka." Barevnou nit od klubíčka si dítě přidrží a klubko pošle dál ke kamarádovi, až se vystřídá u všech dětí. Linie vlny si děti prohlédnou z výšky a povídají si společně, co jim asi připomínají.

    Nakonec každý zkusí rozpoznávat z vytvořených ploch dračí hlavu, kterou si vyplní barevnou látkou a dotvoří za pomoci knoflíků oči a nos. Dračí ocas si děti dotvářejí z dalších odstřižků.

    Děti tvoří samostatně, ve dvojicích či menších skupinách - záleží na jejich rozhodnutí.

    Závěrečná reflexe

    "Jak se vám tvořilo? Chtěl bys být hodným nebo zlým drakem a co bys jako drak udělal a proč?"

    Postřehy z artefiletické praxe

    Jak si děti předávaly mezi sebou klubíčko, odpovídaly na otázku: "Děti, kam byste chtěly, aby vyletěl váš drak a proč?"

    Odpovědi ukazovaly na to, o čem děti přemýšlejí a co si přejí, například:

    Honzík: "Až nad domy, aby mohl pozorovat lidi, co dělají."
    Jenda: "Až do vesmíru, aby mohl vidět a pozorovat kosmické rakety."
    Anetka: "Do Prahy, protože se mi líbí a je tam hodně domů a střech."
    Karolínka: "Třeba do Španělska, aby viděl koupání v moři."
    Jára: "Do Afriky, aby viděl i jiný lidi."

    Jakmile se klubíčko dokutálelo ke všem dětem, prohlédli jsme si jeho červené linie z výšky.

    Já: "Připomíná vám rozmotaná vlna taky hlavy dráčků? Zkuste je rozpoznat, barevnou látkou vyplnit a nakonec barevnými knoflíky dotvořit oči, pusu, nos apod., ocas drakovi přidělejte z delších pruhů látek."

    Původně jsem myslela, že se do vyhledávání "dračích hlav" pustí děti v malých skupinkách nebo ve dvojicích. Také jsem jim tuto možnost navrhla, protože se mohly o práci podělit. Někdo by tvořil hlavu s doplňky, jiný zase z mašliček ocas apod. Když jsem ale viděla, jak si šel každý sám s nadšením vybírat odstřižky látek, nijak jsem nezasahovala. Došlo mi, že jejich chování je přirozené, když si mohly vyzkoušet něco nového, lákavého.

    Děti se do "dračího tvoření" úplně ponořily a užívaly si hru každý po svém, podle vlastní fantazie. Prostor k samostatnému tvoření jim maximálně vyhovoval, což se mi za malou chvilku už také potvrzovalo. Barevné koláže dotvářené knoflíky, klubíčky, místy i skládaným papírem dostávaly své kouzlo a upoutávaly moji pozornost jak tvarem, tak i barevnou kombinací. Na zemi vznikal jeden drak hezčí než druhý.

    Děti se při tvoření nenechaly rušit. Od svých dráčků poletovaly pro materiál a zpět a stále na svém drakovi něco vylepšovaly.

    Najednou jsem si všimla, jak Honzík zdvihl hlavu a bedlivě sledoval Anetku. Nahrnula totiž k ocasu svého draka zelenou látku, jakoby vymýšlela křídla a trochu zakryla tělo jeho draka. Honzík se podíval na Anetku, aby se přesvědčil, jestli si svého zásahu všimla. Protože se k žádné nápravě neměla, opatrně látku odsunul a pokračoval dál ve svém tvoření.

    Svým soustředěním mě zaujala i Deniska. Po celou dobu si tvořila spokojeně sama, až na samém závěru si jejího draka všimla Verunka. Sedla si k němu, opravovala mu oči a chovala se tak, jako by jí drak Denisky patřil. Naštěstí Deniska její reakce včas postřehla a udiveným pohledem zkoušela hledat pomoc u mne. Nemusela jsem ale nijak zasahovat. Verča se najednou od Denisky oddělila a opět beze slov, kousek opodál si zkoušela z odstřižků sestavit teď už opravdu svého, o něco menšího draka. Pak se zase z ničeho nic přestěhovala k Vendulce. Nedokázala se soustředit možná i proto, že se musela umět najednou sama rozhodovat nebo sama něco tvořit. Nakonec se opět vrátila do dvojice s Vendulkou, kde se cítila jistější. Jak se ukázalo, samostatnost jí byla spíše na obtíž, potřebovala ještě čas.

    Při závěrečné reflexi si mohly děti promyslet, zda chtějí být hodným nebo zlým drakem a co by jako draci udělaly a proč, například:

    Honzík: "Chtěl bych být hodný drak, abych chránil lidi, děti."
    Filip: "Hodný drak, abych udělal na zemi pořádek a klid."
    Deniska: "Hodný drak, abych chránila zem, ale teď nevím před čím." (trochu jsem pomohla třeba před nepořádkem, který dělají lidé?)
    Anetka: "Chci být zlý drak a chci sníst princeznu."
    Ondra: "Hodný drak, abych zachránil svět před zlýma drakama."
    Pepa: "Chci být hodný drak, abych zachránil děti před nebezpečím."
    Karolínka: "Hodný drak, abych zachránil princeznu."
    Michalka: "Hodný, abych taky zachránila princeznu."
    Jára: "Chci být hodný drak, abych chránil svět před nebezpečím, před zlými draky."
    Verča: "Hodný, abych zachránila lidi, vyháněla zlé draky a lidi."
    Verunka: "Hodný drak, chránila bych lidi."

    Rozhovory tohoto typu umožňují přirozeně otevírat témata, která se týkají dětských postojů a hodnot, které buď děti samy zastávají, nebo o nich někde slyšely a snaží se vůči nim nějak vymezit. Není výjimečné, že se otevře kulturně nebo sociálně závažné etické, ekologické nebo estetické téma, jak naznačují výpovědi Filipa, Denisky, Ondry apod. V takovém případě je plně na místě - podle situačních možností a jen do míry, která udrží dětský zájem, - chvíli si k otevřenému tématu popovídat, umožnit dětem vyjádřit svá mínění, upozornit je na některé poznatky, které jsou pro ně pochopitelné, a umožní jim lépe se vyznat ve své vlastní kulturní a sociální pozici ve světě.

    Někdy se otevírají - obvykle jen v náznacích - témata osobně závažná, ke kterým je samozřejmě nutné přistupovat velmi obezřetně jako k náznakům, které by učitelka měla brát v úvahu, ale v žádném případě je nedramatizovat, protože mohou mít celou řadu různě složitých a různě závažných (nebo nezávažných) souvislostí.

    Jestliže Anetka chce být - jako jedna z mála - "zlý drak", může to být jen chvilková touha být jiná než ostatní, bezprostřední projev nazlobení na některou z kamarádek či na paní učitelku (proč ne?), chuť trochu poškádlit okolí nebo dát najevo, že "nejsem žádná chudinka". To všechno jsou naprosto normální projevy, které patří k dětskému životu. Ale právě tak to může být i složitější - třeba projev nějaké, jinak spíš utajované zloby na sestru, maminku, babičku, nepřímý projev potíží s přijetím sebe sama atp. To všechno jsou jen velmi opatrné hypotézy, na které učitelka může a má pomyslet, ale v žádném případě s nimi veřejně nepracuje, pokud k některé z nich nebudou přibývat další a další souvislosti. Pak je na místě postupovat obvyklým pedagogickým způsobem, případně - v náročných a běžně nezvladatelných případech - s dopomocí pedagogicko-psychologické poradny.

    Kulturní poznatky a souvislosti

    Tvůrčí aktivity založené na vyhledávání a dotváření významů v náhodně nebo s dopomocí náhody vzniklých tvarech patří k nejstarším projevům lidské kultury patrně již od pravěku.

    Pro děti bývají tyto aktivity silně motivující a představují proto spolehlivé východisko k jejich lepšímu pochopení pro rozmanitě stylizované výtvarné projevy v umění. Jestliže děti mohou sledovat svou vlastní cestu od neurčitého tvaru k jeho zvýznamnění a výtvarnému dotvoření, je jim pak srozumitelný i opačný postup, v němž z "hotové" výtvarné formy zpětně vyvozují významy a od nich své vlastní další postřehy a fantazie.

    Vzhledem k použité technice a materiálu (textil), kde se kombinují barevné plochy s linií, bývá vděčné spojit tuto činnost s vnímáním vybraných děl z období tzv. syntetického kubismu. Děti si s potěšením i překvapením všímají podobností mezi svým dílem a podobou umělcova obrazu, při reflektivním dialogu je možné rozvíjet jejich schopnost pozorovat, všímat si vztahů mezi detailem a celkem, diskutovat o vizuálních kvalitách apod.

    Informační zdroje:
    Slavíková, V.; Slavík, J.; Hazuková, H. Výtvarné čarování. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2000.

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    PaedDr. Vladimíra Slavíková

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    RVP do 2024

    Klíčové kompetence:

    • Předškolní vzdělávání
    • Činnostní a občanské kompetence
    • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
    • Předškolní vzdělávání
    • Sociální a personální kompetence
    • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída

    Nutné pomůcky:

    klubko vlny, různé odstřižky látek, knoflíky apod.