Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > CLIL na 1. stupni ZŠ – Project The Water Cycle
Odborný článek

CLIL na 1. stupni ZŠ – Project The Water Cycle

Anotace

Projekt Water comes and goes! pro 1. stupeň ZŠ byl zpracován týmem odborných učitelů (Anna Aimone, Luisa de Giorgi, Maria Rosaria Leone, Sandra Teagno) ZŠ v Turíně jako CLIL práce pokrývající 5 lekcí za měsíc (celkem 20 vyučovacích hodin). Projekt spojuje přírodovědu a cizí jazyk a je určen žákům od 3. do 6. třídy. Ústřední postava Miss Droppy provází žáky celým projektem a pomáhá jim porozumět prostředí, kde se nachází voda, dále molekule, koloběhu a změně stavu vody i atmosférickým jevům. Příspěvek a prezentace obsahují pracovní listy, poslechové vstupy a obrazový materiál, fotografie příkladů práce žáků i podrobně rozpracovaný plán projektu do 6 kroků. Slouží jako velice zdařilý příklad dobré praxe ze základní školy San Maouro v italském Turíně.

V základní škole Nino Costa v italském San Mauro působí dvě učitelky, které ve vybraných třídách vyučují metodou CLIL v hodinách matematiky, přírodovědy a vlastivědy. Na projektu, který nyní představíme, spolupracovaly autorky Anna Aimone, Luisa de Giorgi, Maria Rosaria Leone a Sandra Teagnos. Vzhledem k poměrně slušným dovednostem žáků v angličtině je nutné poznamenat, že většina žáků v jejich třídách se seznámila s cizím jazykem – angličtinou již v mateřské škole.

V této italské základní škole je od 3. do 6. ročníku s dotací 5 hodin měsíčně uplatňována integrace obsahu angličtiny a přírodovědy, a to formou projektu. Projekt s názvem „Water comes and goes” je založen  na CLIL přístupu a činnostním učení a je zasazen do několika smysluplných aktivit – poslouchej a označ, poslouchej a sestav, vybarvi, očísluj, přečti a spoj, nakresli, dej obrázky do správného pořadí a zahraj roli. V rámci projektu jsou díky rozličným aktivitám přesahy do dalších vyučovacích předmětů, jako je výtvarná výchova, hudební výchova a italština.

Každá příprava na CLIL výuku je prováděna na základě „team-based teaching approach”, tedy na spolupráci učitele předmětu a jazyka, i zde spolupracovali odborní učitelé anglického jazyka s učiteli vědních oborů hlavně v počáteční fázi projektu pro identifikaci cílů a obsahu a později v činnosti ve třídě. Po zahájení projektu se ukázalo, že podnětným vyprávěním ústřední postavy projektu Miss Droppy, se zvýšila motivace a zájem žáků, protože je postavička „slečny Kapky” provázela po celou dobu projektu. V dalším textu je zpracován přehledný plán projektu v šesti krocích.

Project plan

WATER COMES AND GOES

Class / pupils age: from 8 to 11 years

Time: 20 hours (5 hours each month)

Content: WATER

  • what is a molecule
  • enviroments where you can find water
  • water cycle
  • water states
  • atmospheric phenomena

Language:

Communicative functions:

  • What’s this? Who am I? Where … from? Is the water solid, liquid or gas?
  • Explain the scientific phenomena using the right words (ex. The sun heats up the water... The vapour condenses...)
  • Introduce the passive form of the verb, e.g. The water is heated up by the sun. (Years 8 –11)

Lexis:

  • Atmosphere, atom, cloud, container, crystal, drop, fog, hail, hydrogen, ice-cub, lake, layer, lightning, meteorologist, mountain, oxygen, pond, rain, river, sea, shape, sky, snow, snowflakes, stream, sun, temperature, thunder, water, water molecule, water vapour, wind.
  • Cool, heavy, hot, liquid, solid.
  • Blow, boil, bump, condense, evaporate, fall, form, freeze, go up, heat up, move, reach, rise, turn.

Aims:

Competences description:

  • A pupil understands the water molecule.
  • A pupil explaining the water cycle using scientific  words using a chart/picture.
  • A pupil explains the change of water state (e.g. The water is solid because..).
  • A pupil knows the layers of atmosphere (years 8 –11).
  • A pupil reads, writes and understands the names of the atmospheric phenomena.

Step 1
This is Miss Droppy

Objective: warm up
Activity: drawing

Step 2
„Miss Droppy’s journey”: an interactive story

Objective: To learn lexis about the water cycle
Activities: story telling – drama

Step 3
H2O: Who am I?

Objective: To learn about the water molecular structure
Activity: Water molecule game

Step 4
Where are you from?

Objective: To learn about the water cycle
Activities:
Match and colour
Label the pictures
Stick label 1 + cut label 2
Put the sentences in the right order.

Step 5
Am I solid, liquid or gas?

Objective: To learn about different water states
Activity: Read and fill in the pictures (Number the pictures)

Step 6
The atmosphere

Objectives:
1. To know about the layers of the atmosphere (8–11 years)
2. To know about the atmospheric phenomena
Activities:
Listen and complete
Read and draw
Read and match

Ze zpětné vazby bylo zjištěno, že očekávání žáků a učitelů se naplnilo a celý plán výuky zaměřený na různé činnosti vedl k překonání průběžných obtíží a umožnil dosažení vytyčených cílů. Z dotazníků také vyplynulo, že jde o projekt vysoké kvality.

Books and Materials:

HARTLEY, W. Developing science language for materials. Scholastic, 2002. ISBN 0–439–01881–1.
BONELLI, G. Tuoni, fulmini e saette, manuale di metereologia facile. Meteo Mursia, 2003. ISBN 88–425–3094–8.
MICHEL, F. L’acqua a piccoli passi. Motta junior, 2003. ISBN 88–8279–203–X.
BOWER, M. Weather. Two-Can Publishing, 1998.

Web sites:
www.enchantedlearning.com
www.naturegrid.org.uk

Literatura a použité zdroje

[1] – HARTLEY, W. Developing science language for materials. Scholastic, 2002. ISBN 0-439-01881-1.
[2] – BONELLI, G. Tuoni, fulmini e saette, manuale di meterologia facile. Meteo Mursia, 2003. ISBN 88-425-3094-8.
[3] – MICHEL, F. L´acqua a piccoli passi. Motta junior, 2003. ISBN 88-8279-203-X.
[4] – BOXER, M. Weather. Two-Can Publishing, 1998.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
ppt
7.38 MB
Prezentace
Water in primary school, San Mauro, Turin, Italy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Tereza Šmídová MBA

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída