Základní škola Milady Horákové v Hradci Králové je jednou z velkých sídlištních škol. Zabezpečuje vzdělávání na obou stupních základního vzdělávání. Aby mohla škola plnohodnotně naplňovat své poslání, vyvstala před jejím vedením již po roce 1989 otázka, jak vytvořit podmínky k tomu, aby žáci měli snadný přístup k informacím. Právě v souvislosti se stále rostoucím množstvím informací (a to nejen těch, které přicházejí zvenčí, ale také těch, které vznikají uvnitř školy) bylo cílem školy vytvořit kvalitní školní knihovnu - informační centrum školy, kde by bylo možné informace a informační zdroje shromažďovat, třídit, zpracovávat a zpřístupňovat jak žákům, tak také vyučujícím.
Vlastní školní knihovna na této škole vznikla až v roce 1998. Především díky kvalitnímu vedení se školní knihovna postupně stala skutečným informačním centrem celé školy. Je umístěna ve dvou místnostech, prostorově je členěna na studovnu s knihovními regály, výpůjčním pultem a několika počítači s připojením na internet a na místnost s technickým zázemím, kde je k dispozici tiskárna, scanner, dále stroj na zatavování do fólií a vázací stroj. V knihovně je asi 6 500 knih a pořádají se zde besedy, soutěže, výstavy apod.
Po vzniku knihovny se žáci mohli sami začít podílet na nejrůznějších projektech a také je sami tvořit. Do výuky byly zařazeny prvky, které žákům umožňovaly naučit se získávat informace z různých zdrojů a následně je samostatně zpracovat a využít. Už od roku 1998 začala vznikat první tzv. žákovská odborná činnost, která každým rokem získává stále lepší a lepší úroveň.
Vedoucí školní knihovny převzala garanci nad tím, aby centrum školy nebylo jen místem, kam si žáci chodí zahrát hry na PC nebo se o přestávce nasvačit, ale aby se stalo skutečným centrem pro vzdělávání celé školní komunity. Žáci mají do knihovny přístup o přestávkách, ve volných hodinách, nebo po vyučování, kdy si mohou prohlížet knihy, časopisy a v klidu v knihovně strávit svůj volný čas. Školní knihovna má také svůj provozní řád, kterým se musí všichni její uživatelé řídit.
V kompetenci vedoucí knihovnice je zajišťování aktualizace knihovního fondu nejrůznějšími tituly, zejména literatury pro děti a mládež (návrhy na zakoupení, samotná akvizice), jejich katalogizace, půjčování a vracení. Dále pak např. vyhledávání informací z různých zdrojů a odborná pomoc žákům v této činnosti - knihovna je vybavena počítačovým systémem Kpsys, který po zadání podmínek dokáže vyhledat požadovanou knihu. Knihovnice informuje o přírůstcích do knihovního fondu školy, kulturních aktivitách, školních soutěžích atd.
Ve školní knihovně také vzniká již výše zmíněná žákovská odborná činnost. Žáci jednotlivě nebo ve skupinkách tvoří v knihovně své odborné projekty do vyučovacích předmětů. Na začátku školního roku navrhnou vyučující společně s žáky a knihovnicí okruh témat, která by bylo možné pro ten daný předmět zpracovat. Ti žáci, kteří na těchto projektech pracují, mají přednostní přístup do knihovny a do počítačových učeben.
Během tvorby zadaných projektů probíhá intenzívní spolupráce jak s vyučujícími, tak s vedoucí knihovny, která dbá především na to, aby výsledná podoba splňovala předem zadané parametry.
Po konečném schválení jsou práce vytištěny, zataveny do fólie a za asistence knihovnice svázány do kroužkové vazby. V této výsledné podobě dostanou sešity učitelé - oponenti, kteří práce zhodnotí a připomínkují. Hodnotí se zejména nápad, užitečnost pro výuku, zábavnost, zajímavost, grafické zpracování ad.
Nakonec jsou komisí učitelů vybrány nejlepší práce, jejichž tvůrci jsou následně odměněni (nejčastěji poukázkami na výběr knih do určitého knihkupectví, kde si mohou vybrat podle svých představ). Ve třídách, kabinetech a sborovně je k dispozici stále aktualizovaný seznam žákovských odborných prací a tyto práce jsou také často využívány nejen žáky, ale také vyučujícími, jako např. ilustrační pomůcky ve výuce či podklady k dalším referátům.
Školní knihovna při ZŠ M. Horákové v Hradci Králové neplní jen funkci informačního centra školy, ale je také centrem "důvěry", kam žáci mohou bez obav přijít se svými starostmi i radostmi, kam nechodí z povinnosti, ale proto, že je to místo, které důvěrně znají již od svých prvních školních let.
Rámcový vzdělávací program klade důraz na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u žáků a informační centrum k tomu v mnoha směrech přispívá. Stálo by jistě za zvážení podobná centra realizovat na dalších školách.
Návrh plánu knihovny na 1. stupni ZŠ
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.