Žáci:
Dále si žáci zlepší komunikační dovednosti, rozšíří slovní zásobu na téma Moje záliby, procvičí si stupňování nepravidelných příslovcí, písemný projev v programu MS Word. Příklad vrcholí ústní prezentací individuálně vytvořeného projektu před třídou.
Kontext školy a regionu:
Škola se zaměřuje na výuku jazyků a pracuje se ŠVP s názvem Cestou poznání. První cizí jazyk mají žáci od 3. ročníku, vždy angličtinu. Již od 1. ročníku v něm pracují formou kroužku (1 h týdně). Další cizí jazyk přiberou žáci s RVJ v 6. ročníku a mají na výběr z německého nebo ruského jazyka s časovou dotací 2–3 h týdně. Žáci v běžných třídách přiberou další cizí jazyk v 8. ročníku s časovou dotací 3 h týdně.
Kontext výuky:
S EJP pracujeme na škole již asi 10 let. Do nedávna pouze s tištěnou formou na 1. i 2. stupni ZŠ. Do školy jsme ho získali prostřednictvím projektu EJP v praxi prostřednictvím Krajského vzdělávacího centra v ČB, kteří nám nabídli pilotáž tohoto online nástroje.
Tematická oblast EJP:
Při této aktivitě jsme pracovali se sekcí Moje sbírka – společně ve výuce po dobu 2 vyučovacích hodin, žáci pracovali samostatně doma pro dokončení projektu. Mimo to probíhala ještě společná průběžná práce v hodině, v délce cca jedné vyučovací hodiny.
Časová náročnost:
3 vyučovací hodiny
Realizace:
1. vyučovací hodina
Žáky jsem seznámila s cílem – vytvořit projekt na téma Můj koníček. Pro uvedení do tématu a zvýšení jejich motivace jsme probrali oblíbené činnosti žáků. Každý žák pohovořil německy pár vět o oblíbené činnosti svého spolužáka. Seznámili jsme se s novou slovní zásobou. V navazující aktivitě jsem rozmístila lístečky s názvy sportovních činností po třídě, žáci je vyhledávali, odhadovali jejich význam a měli je přiřadit k obrázkům. Poté proběhla společná kontrola správného překladu, výslovnosti a žáci si zapsali novou slovní zásobu do slovníčků.
V druhé části hodiny se žáci seznámili se stupňováním nepravidelného příslovce GUT a procvičili jej v krátkých rozhovorech na téma MEIN HOBBY.
Otázky typu: Was machst du gern? Was machst du lieber? Was machst du am liebsten?
Na konci hodiny hráli soutěž s 10 písmenky, kdy v časovém limitu měli ve dvojici vymyslet a napsat co nejvíce koníčků/zálib a volnočasových aktivit, které začínají daným písmenem. Ve společné zpětné vazbě jsme opravili chyby, problematické názvy zapsali na tabuli a oznámili vítěze.
2. vyučovací hodina – v počítačové učebně
Žáci společně s učitelem zopakují slovní zásobu a stupňování nepravidelného příslovce GUT. Dále již pracují na PC. Cílem této hodiny je totiž vlastní tvorba projektu MEIN HOBBY. Žáci vytváří text ve wordu, využívají internetový prohlížeč i slovníkový překladač. Dokončenou práci uloží v části Moje sbírka a odešlou učiteli k okomentování.
3. vyučovací hodina
Do začátku této hodiny učitel ústně zhodnotí výtvory žáků, upozorní je na gramatické chyby či lepší úpravu atd. Žáci si kontrolují připomínky a upravují svůj projekt. Pak nastává společné předvádění dokončených projektů. Žáci si navzájem hodnotí své práce a konzultují s učitelem své sebehodnocení. Na závěr proběhne volba nejpovedenějšího projektu. Žáci se snaží hodnotit v německém jazyce.
Využité zdroje a pomůcky:
PC, internet, Seznam, otevřené galerie obrázků, program MS Word, učebnice a pracovní sešit DEUTSCH MIT MAX – 5. lekce
Příloha: výsledek projektu jednoho žáka
Na tomto úkolu jsem pracovala s žáky 7. ročníku (půlka třídy). Němčinu se učí druhým rokem (jako další cizí jazyk) a mají už slušnou slovní zásobu. Žáci umí pracovat s PC a práce s e-portfoliem jim nedělá problémy, je pro ně vysoce motivující. Potíže mohou nastat spíše s technickým vybavením školy (např. když nemohou pracovat všichni žáci najednou kvůli nefunkčním počítačům, pak se musejí prostřídat, což trochu výuku brzdí). Závěrem bych ráda konstatovala, že používání e-portfolia žáky i učitelem hodnotím jako velký přínos do výuky cizích jazyků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu E-portfolio ve školní praxi.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025