Cílem článku bylo podělit se o zkušenosti s EJP.
Vytvoření portfolia naší práce je věc důležitá a zodpovědná, ale ve školní praxi nemusí být žákovské portfolio vždy dílem dokonalým. Jde vlastně o záznam procesu žákovy tvorby. Úkolem vyučujího je, aby žáci porozuměli účelu tvorby portfolia jako prostředku ke sledování a k hodnocení svých pokroků.
Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická v Čáslavi nabízejí vzdělávání v rámci osmiletého gymnázia, čtyřletého gymnázia, odborné školy pedagogické a pedagogického lycea. Především na pedagogické škole již dříve žáci vytvářeli vlastní portfolia, a to ve smyslu sbírání a třídění vlastních materiálů v oblasti uměleckých předmětů. Tento dossier neměl však nic společného s cizím jazykem. Jednalo se a dále se jedná pouze o sbírku, která slouží k prezentaci jednotlivců.
Jako učitelka německého jazyka na Gymnáziu a Střední odborné škole pedagogické v Čáslavi, kde již učím více než 20 let, jsem ve výuce cizímu jazyku urazila metodicky a didakticky dlouhou cestu. Stále mne láká zkoušet ve výuce něco nového, něco, co by žáky více motivovalo, co by jim pomáhalo v učení i v poznání sama sebe, a v neposlední řadě, co by mi jako pedagogovi pomohlo v nepopulárním hodnocení a známkování. V posledních letech využívám k tomuto cíli vlastní jazykové portfolio, které vychází z Evropského jazykového portfolia, z vlastního psaní deníku a z ukládání určitých prací z hodin německého jazyka, které jsou okomentovány jak vyučujícím, tak i žákem. Ty pak slouží nejen jako zpětná vazba k prověření určitých znalostí a popisu dovedností, ale především jako návod na zlepšení výuky do budoucnosti.
Při používání portfolia se žák učí:
Žáci si od počátku výuky německého jazyka pořídí umělohmotné desky s průsvitnou stránkou, do kterých se vkládají průsvitné fólie. Úvodní stránka je věnována představení sama sebe „Wer bin ich“, žáci ji napíší jako krátké slohové cvičení. Dále vkládají do desek různé materiály, které slouží k nácviku jednotlivých jazykových dovedností i znalostí, okomentují je a sami se ohodnotí. Dále se věnujeme nácviku prezentací a prezentačních technik. Zde je zpětná vazba obzvláště důležitá, a to především pro prokázání příslušné kompetence. Než začnou žáci připravovat další prezentaci, podívají se do svého portfolia a připomenou si, co se jim v prezentaci povedlo, co méně, čeho se vyvarovat a co jim bylo spolužáky doporučeno. Podle těchto instrukcí se snaží připravit svoji další prezentaci. Takto se snažím zamezit samoúčelnosti portfolia.
V žádném případě nejsou naše portfolia jen pracovní, tedy taková, do nichž si žáci ukládají všechny produkty, které v průběhu školního roku vytvoří, ani nejsou jen ukázková, tedy taková, do nichž žáci soustřeďují ty práce, které považují za nejlepší. Největší důraz kladu na tzv. procesové portfolio, které dokumentuje proces učení konkrétního žáka a zároveň ukazuje, jak žáci integrují své dosavadní znalosti a dovednosti a jak se zamýšlí nad svým výukovým procesem. V této fázi pracujeme i s jednotlivými deskriptory z Evropského jazykového portfolia, které jim kopíruji nebo si je vyplní v učebnici, poté je však zpracovávají do deníku jako zamyšlení, vyprávění, popis etc.
Pro mne má žákovské portfolio velkou výpovědní hodnotu – vypovídá o žákovi, o jeho schopnostech, zájmech i o jeho pokroku. Portfolio mi pomáhá sledovat celoroční práci žáka a vedení portfolia zahrnuji do celkové klasifikace. Neznámkuji jednotlivé práce v žákovských portfoliích stejně jako testy či slohové práce, ale píši k nim komentáře a snažím se ukázat žákům individuální cestu k jejich zlepšení.
Na počátku vkládají žáci do portfolia práce v německém jazyce, komentáře píší v mateřštině. Ti zdatnější píší komentáře a hodnocení v německém jazyce. Ve vyšších ročnících zadávám žákům body k zamyšlení, tak nacvičují písemný projev v německém jazyce. V podstatě však nevyžaduji vedení portfolia pouze v německém jazyce, důležitý je pro mne obsah.
Práci s portfoliem plánuji ve svých tematických plánech a věnuji se jí podrobněji jednou za čtvrt roku v rozsahu tří až pěti vyučovacích hodin. Někdy je ale vhodnější věnovat se reflexi a možnému zlepšení okamžitě po ukončení tematickém celku či po ústních prezentacích nebo po literárních referátech. Vhodná doba je na začátku školního roku, před Vánocemi, po vysvědčení v pololetí a na konci školního roku. Práce s EJP mne nijak nezdržuje od naplňování cílů učebních osnov.
Moje zkušenosti s portfoliem ve výuce německého jazyka jsou převážně pozitivní. Portfolio je přínosné v mnoha ohledech. Díky portfoliovému hodnocení lze lépe rozvíjet žákovy dovednosti a samostatnost tak, jak to vytyčují rámcové vzdělávací programy. Žáci jsou více motivováni a i rodiče jsou více zapojeni. Na druhou stranu práce s portfoliem má i slabší stránky, kterými jsou například časová náročnost či příprava kritérií k hodnocení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.