Realizační podoba projektu byla vyzkoušena v praxi. Celý projekt je zaměřen na seznamování dětí s vlastnostmi okolního světa. Snahou bylo zahrnout do celku všechny oblasti RVP, využívat prožitkové učení a předložit co nejnázornější podobu prováděných činností. V průběhu realizace pokusů je nutné dbát ve zvýšené míře na bezpečnost práce. Z tohoto důvodu je vhodné pracovat v menších skupinách.
Poznávání hmatem – hra
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Hmatové pexeso – hra
Pomůcky:
Postup:
Hmatové domino – hra
Pomůcky:
Postup:
Lesklé a matné – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Co je průhledné – pokus
Pomůcky:
Postup:
Hmotnost věcí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Pevnost – pomůcky
Postup:
Plave či potápí se? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Propustnost látek – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Hrdlo sklenice překryjte igelitem a opět pozorujte co se stane.
Nasávání tekutin – pokus
Pomůcky:
Postup:
Co je teplé? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Co je kulaté? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Magnety – pokus
Pomůcky:
Postup:
Magnetické rybky – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Rybolov – hra
Pomůcky:
Postup:
Proměny – změny tvaru – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tvoření otisků – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Poznej předmět – hra
Pomůcky:
Postup:
Natahování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Rozpouštění a tuhnutí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Padání k zemi – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zkoušky rovnováhy – hra
Pomůcky:
Postup:
Start a zastavení – pokus
Pomůcky:
Postup:
Ztvrdnutí vypálením – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Co umí teplo? Výrobek
Pomůcky:
Postup:
Voda teče – pokus
Pomůcky:
Postup:
Proudění vody – pokus
Pomůcky:
Postup:
Správná míra – pokus
Pomůcky:
Postup:
Mrznutí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zmrzlina – výrobek
Pomůcky:
Ledové čarování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tání – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tvoření páry – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odpařování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zábava s bublinkami – hra
Pomůcky:
Postup:
Co plave? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Filtrace – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vytlačování vody – pokus
Pomůcky:
Postup:
Příběh zpracován v knize: DOSKOČILOV, H. Diogénes v sudu. Praha : Albatros, 1982, str. 29, ISBN 18–819–87.
Rozpustnost – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vliv teploty na rozpustnost – pokus
Pomůcky:
Postup:
Kruhy na vodě – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní xylofon – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní lupa – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní terč – hra
Pomůcky:
Postup:
Duha – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vzduch – větrník
Pomůcky:
Postup:
Kouzla se vzduchem – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Kouzla se vzduchem – pokus
Pomůcky:
Postup:
Upozornění – nutno omezit dobu foukání, aby se dětem neudělalo nevolno.
Světlo a tma – světlo a stín – pokus
Pomůcky:
Postup:
Sluneční hodiny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odraz světla – pokus
Pomůcky:
Postup:
Hraní se světlem – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odstíny barev – hra
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Míchání barev – pokus
Pomůcky:
Postup:
Změna barev – pokus
Pomůcky:
Postup:
Přírodní batika – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Svět přírody – světlo a rostliny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Jednu misku překryjeme čistou sklenicí, čímž vytvoříme jakýsi skleník. Proto nám semínka pod sklenicí porostou mnohem rychleji.
Pučení větviček – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obarvené květiny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Pozorování počasí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Lidské tělo – dech – pokus
Pomůcky:
Postup:
Otisky prstů – pokus
Pomůcky:
Postup:
Otisky zubů – pokus
Pomůcky:
Postup:
Ochutnávání – pokus
Pomůcky:
Postup:
Čich – pokus
Pomůcky:
Postup:
Kde je zvuk – hra
Pomůcky:
Postup:
Mluvící provázek – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Jak pracují lidské oči – hra
Pomůcky:
Postup:
Zavažte dětem oči a nechejte je takto vykonávat běžné činnosti – chodit, malovat…. Dbáme přitom na to, aby nedošlo k nějakému úrazu.
Obměna:
Pokud chcete do hry vnést prvky spolupráce, rozdělte děti do dvojic. Jedno bude mít oči opět zavázané a druhé se mu bude snažit pomáhat.
Síla mozku – hra
Pomůcky:
Postup:
Pocení – pokus
Pomůcky:
Postup:
Jak bije lidské srdce – pokus
Pomůcky:
Postup
Malý chemik – zkoumáme kyseliny a zásady – pokus
Pomůcky:
Postup:
Rozlitý inkoust – pokus
Pomůcky:
Postup:
Neviditelný inkoust – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
K malování použijeme bílou voskovou svíčku.Pak potřeme celou plochu vodovou barvou. Písmo zůstane nezabarvené.
Pro děti bylo poznávání okolního světa prostřednictvím pokusů atraktivní. Během realizace byl kladen důraz na vzájemnou komunikaci a spolupráci všech dětí. Byly vedeny k uplatňování vlastního názoru ve skupině. Vytyčený cíl – probouzení přirozené zvědavosti a zájmu – se podařil naplnit. V průběhu celého projektu bylo nezbytné mít veškerou organizaci předem promyšlenou a mít rovněž nachystány všechny potřebné pomůcky, kterých bylo v tomto případě velké množství. Aby práce byla bezpečná a zároveň si ji mohly vyzkoušet všechny děti, bylo nutné pracovat v menších skupinách. Ostatním dětem byly v této době nabídnuty činnosti, jenž nevyžadují spoluúčast pedagoga. Nejvíce děti nadchly pokusy s vodou. prováděné při pobytu venku. Činnosti, které se nám neosvědčily, v příspěvku neuvádíme.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Články obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u článku.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025