Průřezová témata vnášejí do vzdělávání aktuální okruhy problémů současného světa. Zdůrazňují multikulturní, demokratický, globální a proevropský aspekt výchovy a vzdělávání. Přispívají k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji každého žáka, k získání základní úrovně mediální gramotnosti a k vnímání důležitosti environmentální problematiky.
Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, propojují obsahy různých oborů a umožňují získat komplexní pohled na danou problematiku. Jsou důležitým formativním prvkem ve vzdělávání a podílejí se na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Přispívají k rozvoji osobnosti žáka, vytvářejí příležitost pro jeho individuální uplatnění i pro vzájemnou spolupráci a komunikaci. Působí na vzájemné vztahy ve škole a na její atmosféru.
Smyslem průřezových témat není jen doplňovat vzdělávací obsah vyučovacích předmětů, ale otevřít žákům další perspektivy poznání, utvářet si postoje k zásadním otázkám současného světa a získat zkušenosti, které využijí v každodenním životě.
V rámci projektu Pilot Z byl zpracován materiál Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu - zkušenosti z pilotních škol. Text shrnuje nejdůležitější postřehy a zkušenosti týkající se jednotlivých průřezových témat, jejich specifického postavení ve vzdělávání, způsobu začlenění do školních vzdělávacích programů a výběru vhodných forem pro jejich výuku. Informace byly získány z pilotních verzí školních vzdělávacích programů, na základě rozhovorů s učiteli při zpracovávání příkladu dobré praxe i znalosti celkové práce škol.
Materiál je východiskem pro další odbornou práci vztahující se k celkové problematice průřezových témat, jejich přínosu pro vzdělávání, postavení ve školním vzdělávacím programu a hledání efektivních modelů výuky. Stal se rovněž podkladem pro zpracování textu Hodnocení průřezových témat.
Jako ukázku přikládáme zpracování Zkušeností z pilotních škol z následujících průřezových témat:
Přestože průřezová témata jsou prvkem novým a zkušenosti s jejich realizací jsou teprve „na začátku", dá se již teď říci, že své opodstatnění ve vzdělávání mají. Pilotní školy jejich specifičnost a význam pochopily, dokázaly je zapracovat do svých školních vzdělávacích programů a zařadily je do výuky. Nadále je třeba této problematice věnovat soustavnou pozornost, získávat zkušenosti z dalších škol i podněty ze zahraničí. Důležité je, aby probíhal kontinuální dialog praxe a jednotlivých odborných pracovišť. Realizaci průřezových témat je důležité podpořit systematickým vzděláváním pedagogických pracovníků.
Pro další práci škol a pro vznik podpůrných metodických materiálů je třeba:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: