Nárůst zájmu o myšlenku lesní mateřské školy lze vyčíst z médií i z přibývajícího počtu organizací, které se rozhodly touto myšlenkou inspirovat. Již dlouhá léta se osvětě o možnostech předškolní výchovy ve stylu lesní mateřské školy věnovala Emilie Strejčková, zakladatelka MŠ Semínko v Praze. Emilka již bohužel není mezi námi, aktuální vývoj v České republice by jí jistě udělal radost. Po prvních vlaštovkách v podobě dětských klubů na Liberecku (Zelená školka), v Praze (Šárynka) a Tišnově zahajují od září provoz další iniciativy. Jednou z nich je již zmíněná MŠ Semínko, která od září 2010 jako první oficiálně provozuje lesní mateřskou školu (Lesníček) v režimu pilotního ověřování MŠMT.
Zájem o lesní mateřské školy ze strany státních institucí reprezentuje pracovní skupina Ministerstva životního prostředí zabývající se problematikou kontaktu dětí s přírodou. Členové pracovní skupiny zastupují všechny klíčové rezorty a zájmové skupiny, takže je zde skutečná příležitost hledat taková řešení, která budou mít širokou podporu. V září 2010 se pracovní skupina setkala podruhé. Podle vzoru pilotního ověřování v MŠ Semínko se shodli zástupci Ministerstva školství a Ministerstva zdravotnictví na podpoře formy tzv. integrovaných lesních mateřských škol. Tato forma kombinuje zázemí MŠ s provozem „lesní třídy“, což by mohly využít jak stávající MŠ pro rozšíření své nabídky, tak organizace, které by s MŠ navázaly spolupráci. Z perspektivy ministerstev se jedná o určitý mezikrok k samostatným lesním mateřským školám, které reprezentuje např. Šárynka nebo Tišnov. Pro nově vznikající iniciativy je postoj MŠMT a MZ určitým signálem, že spolupráce lesní mateřské školy s klasickou mateřskou školou by byla vítaná a legislativně schůdná. Podmínky MZ pro pilotní ověřování Lesníčku v MŠ Semínko se zároveň ukazují jako reálné a slučitelné s možnostmi momentálně existujících samostatných dětských klubů. Pilotní ověřování je naplánováno na dva roky, v červnu 2011 by měly být známé první průběžné výsledky.
Krokem k podpoře lesních mateřských škol v České republice je nová publikace Ekoškolky a lesní mateřské školy, kterou vydalo a zdarma poskytuje MŽP. K příležitosti představení této publikace široké pedagogické veřejnosti byl uspořádán seminář na půdě MŠMT. Sál pro více než osmdesát lidí byl zcela zaplněn, což svědčí o podpoře přímého kontaktu dětí s přírodou mezi mnoha pedagogy, kteří přijeli z celé České republiky.
Zástupci existujících iniciativ inspirovaných lesní mateřskou školou se začali scházet s cílem postupovat ve společných zájmech jednotně. V současné době proto vzniká Asociace lesních mateřských škol. Jejím cílem bude mimo jiné vytvořit prostor pro diskuzi o podobě lesních mateřských škol v České republice, sdílet zkušenosti s pobytem s dětmi v přírodě a to jak mezi zástupci lesních MŠ navzájem, tak se širokou veřejností. Z posledního setkání zástupců lesních MŠ vyplynula řada témat, kterým se bude asociace v budoucnu věnovat. Ta jsou také předmětem seminářů, které již probíhají např. v ekocentru Šárynka při sdružení Ekodomov.
Zájem o lesní mateřskou školu dokládají i studentské práce na pedagogických a dalších fakultách českých vysokých škol a přibývající uchazeči o absolvování pedagogické praxe v lesních MŠ. Studenti jsou v lesních mateřských školách vítáni. Podpora studentů, kteří se chtějí zabývat dílčími tématy souvisejícími s lesní mateřskou školou, je také jedním z cílů vznikající asociace.
Od června 2010 je v provozu portál www.lesnims.cz, jehož zájmem je soustředit informace týkající se lesních mateřských škol na jedno místo. Jeho vznik podpořila Německá nadace pro životní prostředí (DBU) v souvislosti s projektem již zmíněné MŠ Semínko. V rámci tohoto projektu také proběhlo v srpnu 2010 školení pedagogů vedené zkušenými kolegy z Německa. Jedním z mnoha užitečných doporučení, které zde účastníci získali, byla nezbytnost otevřené komunikace a prezentace lesní mateřské školy v místě, kde vniká nebo již funguje. Také v Německu byla v polovině devadesátých let myšlenka lesní MŠ neznámá. Bylo třeba vyvinout širokou osvětovou činnost, aby veřejnost pozitivně přijala tuto novou formu předškolního vzdělávání.
Pro další vývoj lesních mateřských škol v České republice je podstatné, že zástupci státní správy, pedagogové i rodiče jsou otevřeni a nakloněni vzniku lesních mateřských škol. Nyní je třeba dbát na kvalitní péči o děti a spokojenost rodičů v existujících iniciativách a sdílet nové zkušenosti s celoročním pobytem s dětmi v přírodě. V průběhu následujících dvou let budou připravovány legislativní návrhy, které umožní zařadit lesní mateřské školy do vzdělávacího systému České republiky a zajistí tak jejich kvalitu i finanční dostupnost. Optimismus a naději pro lesní mateřské školy může načerpat každý, kdo zažije děti v lese. Jejich radostný rozvoj v přírodě je nakonec tou největší motivací pro podporu lesních mateřských škol v České republice.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Lesní mateřská škola.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: