Odborné články Základní vzdělávání Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace
Odborný článek

Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace

30. 6. 2015
Základní vzdělávání
Autor
Mgr Lenka Říhová

Anotace

Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Článek nabízí strukturované a vizualizované (infografika) informace o kritériích, které byste při výběru vhodných aplikací pro vaše mobilní zařízení měli zohlednit.

Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Naše tablety jsou často přeplněné, musíme se rozhodovat, co se nám do něj ještě vejde a co ne. Co potřebujeme, co naopak nevyužíváme, ale "mohlo by se hodit". Často trávíme spoustu času hledáním té pravé pro náš záměr. Vývojáři mají zájem o náš názor na jejich aplikaci, také kolegové a rodiče se často ptají: Jakou aplikaci si mám vybrat? Bude lepší ta nebo jiná? Jak vůbec poznám dobrou aplikaci?

Tento článek se chce pokusit odpovědět na některé z těchto otázek.

Každý, kdo začne víc využívat tablety (jiné technologie) prochází většinou několika fázemi, které se navzájem prolínají:

  • Hledání hotových aplikací, obvykle cíleně určených pro nějakou dovednost, kterými bychom nahradili klasické pomůcky (tužku, papír, učebnici, papírové obrázky...)

příklad: přetahování i-y na správné místo, sestřelování správných matematických výsledků, připravené tematické aplikace, karty s obrázky

  • Využívání aplikací, které umožní přidat něco navíc, co by bez digitálního zařízení nešlo, aplikace typu nějaké "šablony" , do které můžu vložit vlastní materiály (obrázky, texty, zvuk), přizpůsobit aplikaci svým žákům a svým potřebám (různé úrovně nastavení, vyhodnocení výsledků...)

příklad: pracovní listy, vytvořené v Move and Match, Stick around, ozvučené karty s úkoly v Bitsboard

  • využívání funkcí zařízení nebo aplikací, které umožní vlastní aktivní přístup učitele i žáků

příklad: rychlý přístup k informacím na internetu, využití fotoaparátu a videa, interaktivní prezentace, screencasting, QR kódy, tvorba testů, správa třídy, tvorba knížek, výuková videa...

  • učení se v procesu tvorby, kombinování možností a aplikací, využívání těch, které umožňují spolupráci a sdílení, možnosti sociálních sítí, spolupráce na projektech

příklad: kombinace předchozích možností, cílem je samotná cesta získávání dovedností a budování kompetencí, využívání cloudových úložišť a propojování informací, spolupráce, obrácená třída, vzdělávání typu 7/24

V následující infografice jsem se pokusila vybrat to, podle mého názoru, podstatné, na co se při výběru dobré aplikace zaměřit.

Autor díla: Lenka Říhová

 

Pokud jsem na něco podstatného z vašeho pohledu zapomněla, budu ráda za doplnění v komentářích. Více informací o možnostech využívání tabletů (iPadů) ve vzdělávání najdete na webových stránkách www.i-sen.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
393.55 kB
PDF
Infografika: Jak vybrat dobrou aplikaci

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Lenka Říhová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Informační a komunikační technologie