Překlad článku vznikl jako příspěvek k činnosti ICT panelu, který se zabývá didaktickou inovací národního kurikula oblasti ICT. Článek vyšel v „peer-reviewed journalu" Informatics in Education litevského Institutu pro matematiku a informatiku (Matematikos ir informatikos institutas).
Článek shrnuje zkušenosti Nizozemí z prvních deseti let výuky informatiky ve středních školách. Je to zajímavá a nepochybně poučná sonda do vzdělávací politiky jiného státu.
V roce 1995 byla v Nizozemí vytvořena pracovní skupina, která dostala za úkol připravit osnovy pro výuku informatiky ve vyšších třídách střední školy a v roce 1998 byl kurz informatiky do těchto ročníků zaveden. Protože netvoří nutný základ pro žádné univerzitní studium, bylo rozhodnuto, že z informatiky studenti nebudou skládat státní zkoušku (na rozdíl od většiny ostatních předmětů).
Článek N. Grguriny a J. Tolbooma popisuje východiska tvorby osnov, podrobně rozebírá jejich obsah i změny, ke kterým v průběhu deseti let došlo, a podává přehled o způsobu naplňování těchto osnov různými učiteli. Zabývá se i kvalifikací učitelů pro výuku informatiky a popisuje způsoby, jak otázka kvalifikace byla řešena a jak se řeší v současnosti.
Je třeba zmínit, že nizozemské osnovy jsou inspirovány školními osnovami UNESCO/IFIP Informační a komunikační technologie ve střední škole (Information and Communication Technology in Secondary Education, A Curriculum for Schools, UNESCO, 1994, updated 2000). Vychází z nich také nizozemská definice pojmů informatika a informační technologie a tyto osnovy nezahrnují rozvoj počítačové gramotnosti, protože v Nizozemí se očekává, že se studenti stanou počítačově gramotnými v nižších třídách střední školy.
Původní text: The First Decade of Informatics in Dutch High Schools
Překlad: První desetiletí informatiky v holandských středních školách
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.