Žáci sedí v kruhu. Po kruhu posíláme plyšovou hračku, či jiný předmět tak, aby bylo zřejmé, kdo ze zúčastněných má slovo. Každý má možnost si postěžovat na kohokoli, cokoli apod. Jde především o důvody, které mají žáci říci, nikoli o jména, i když ani těm se nevyhneme. Aktivita slouží především jako „ventil" problémů. Účelem je problémy pojmenovat, nikoli je řešit. Důležité je také připomenout, že vše co během aktivity zazní, je záležitostí třídního kolektivu a této konkrétní aktivity. Tj. nemělo by se tlumočit nikam dále, nemělo by se rozebírat v jiných kolektivech.
Analogie předešlému bodu programu. Změní se pouze téma „kolečka". Žáci nyní mohou pochválit kohokoli, cokoli. Aktivita se řídí stejnými pravidly jako předešlé stížnosti.
Každý ze zúčastněných má možnost vyjádřit se k předešlým aktivitám. Tj. každý má možnost zareagovat na stížnosti, či pochvaly. Každý má možnost reakce, komentáře, vysvětlení či doplnění. Zde už nepostupujeme po kruhu, ale dáme možnost slova všem žákům v pořadí, ve kterém se hlásí o slovo. Je důležité dát tuto možnost opravdu všem a nenechat se např. „časem" zviklat k tomu, abychom aktivitu přerušili ve chvíli, kdy se ještě někteří z účastníků chtějí vyjádřit k realizovaným aktivitám.
Cíl: Pomocí vhodně zvolených aktivit přivést žáky k tomu, aby sami odhalili hlavní téma vyučovacích hodin, kterým je problematika lidských práv.
Vyučující seznámí žáky s organizací práce, použitými metodami a časovým rozvrhem - nikoli ještě se samotným tématem.
Žákům připomeneme (tím, že jej záměrně několikrát použijeme) pravidlo zdvižené ruky. Kdokoli má možnost zdvihnout ruku a druhou si zakrýt ústa. Jakmile se tomu tak stane, musí dotyčného všichni ostatní (včetně vyučujícího) napodobit. Znamená to, že se dotyčný hlásí o slovo, popř. že nemá potřebný klid na práci.
Aktivita zaměřená na sběr informací, které ovlivní organizaci hodin. Z pohledu vyučujícího je hlavním účelem sběr informací, které mohou ovlivnit náplň a zaměření dalších aktivit. Vyučující se seznamuje s tím, do jaké míry mají žáci zvládnutou problematiku lidských práv. Samotný termín „základní lidská práva a svobody" se snažíme nepoužívat. Z pohledu dětí se jedná o první přiblížení tématu „lidská práva".
Účastníci sedí v kruhu a svá místa si vyměňují (přesedají si) podle pokynů vyučujícího. Seznam možných instrukcí je přiložen, je však na samotném vyučujícím, kam bude chtít zaměřit svou pozornost. Tj. instrukce je možné libovolně obměnit. Je však dobré mít jednotlivé formulace připraveny předem.
V kruhu diskutujeme nad tím, co znamená pojem „asociace". Žáci dostávají slovo v pořadí, ve kterém se o něj přihlásí. Vyučující hlídá pouze formu diskuse, nikoli její obsah. Žáci spojují termín většinou s pojmy ve smyslu „organizace". Např. asociace cestovních kanceláří, asociace základních škol atp. Pokud se nedostanou k významu termínu „asociace" jako „představa", zařadíme následující aktivitu.
Sedíme v kruhu. Vyučující zahájí aktivitu tím, že řekne libovolné slovo, kterým zahájí hru (např. rodina) a předá předmět, který drží v ruce, sousedovi po pravici. Ten řekne libovolné slovo, které se mu vybaví v souvislosti s „rodinou" (např. „brácha"). Stejným způsobem pokračujeme tak dlouho, dokud předmět dvakrát neobejde celý kruh. Poté nastává druhá část hry, ve které se snažíme vybavit si slova, na která jsme reagovali. Postupujeme od konce a předmět posíláme po kruhu v opačném směru, až se dostaneme zpět na začátek se slovy: „Já jsem řekl „brácha", protože jsem reagoval na slovo „rodina".
Pokud je to třeba, vysvětlí vyučující žákům význam slova „asociace" ve smyslu „představy".
Každý z účastníků si vezme list papíru, tužku a najde si místo kdekoli v místnosti tak, aby nebyl nikým rušen a tak, aby sám nikoho nerušil. Společně sledujeme motivační ukázku k problematice lidských práv (viz přehled materiálů) a na list papíru zapisujeme všechny naše asociace, které se nám během sledování ukázky vybaví. Je důležité žáky upozornit na to, ať zapisují opravdu všechny asociace. I ty, které jsou velice „osobní". Papír nebudou nikomu odevzdávat, nikdo jiný jej nebude číst a v následném kolečku se s ostatními podělí pouze o to, o co budou sami chtít.
Po kruhu předáváme slovo a každý má za úkol:
Vyučující shrne komentáře žáků a představí „základní lidská práva a svobody" jako hlavní téma vyučovacího bloku.
Cíl: Seznámit žáky s historií vzniku Všeobecné deklarace lidských práv v historických souvislostech.
Předem připravíme např. balené bonbóny různých barev (od každé barvy by mělo být více bonbónů) a nasypeme je do jednoho sáčku či misky. Každého z účastníků necháme, aby si jeden bonbón vzal. Dříve, než žáci bonbóny rozbalí, rozdělí se do pracovních skupin podle stejné barvy.
Úkolem skupiny je složit rozstříhaný list papíru formátu A4 a společně si přečíst text, který je na něm napsaný. Jedná se o text přibližující vznik a hlavní význam Všeobecné deklarace lidských práv. Dalším úkolem je vypsat všechna slova, která jsou neznámá. Již v úvodu práce si skupina určí svého mluvčího (osoba, která bude na závěr informovat ostatní žáky ve třídě o výsledku práce skupiny a o výčtu jim neznámých slov) a svého pozorovatele (osoba, která zhodnotí práci skupiny z hlediska spolupráce ve skupině).
Mluvčí za jednotlivé skupiny prezentují výsledek práce a pozorovatelé hodnotí skupinovou práci. Vyučující si v průběhu jednotlivých prezentací zapisuje slova, která jsou dětem neznámá. Tak, aby bylo možné následně se k těmto slovům vrátit.
Společně (s dodržováním pravidel diskuse) se snažíme vysvětlit význam jednotlivých slov. V prvé řadě dáváme slovo samotným dětem. Často se stane, že většinu „neznámých" slov z předešlé aktivity dokáží vysvětlit ostatní spolužáci. Teprve pokud se tak nestane, vysvětlí příslušné slovo učitel.
Cíl: Seznámit žáky s obsahem Všeobecné deklarace lidských práv a se zněním jednotlivých článků.
Ve třídě jsou rozmístěny kartičky s jednotlivými body Všeobecné deklarace lidských práv. Každý z žáků má za úkol projít po celé učebně a seznámit se se zněním všech kartiček (rychlé přečtení, nikoli podrobné studování obsahu kartičky). Úkolem každého žáka je vybrat jedno z práv, které si přepíše na svůj pracovní list - důvod výběru je na samotném žákovi. Může to být proto, že příslušné formulaci nerozumí, nesouhlasí s ní, nebo naopak, proto, že se příslušné právo ve společnosti nedodržuje... důvody pro výběr jsou individuální.
V kruhu každý z žáků prezentuje svůj výběr a důvody, které k výběru vedly. Resp. jak danému právu rozumí. Do těchto jednotlivých prezentací nezasahujeme, necháváme mluvit pouze toho, kdo je na řadě (kdo má slovo). Své komentáře, poznámky, doplňující otázky, reakce... si každý poznamená na list papíru tak, aby mohl reagovat ve chvíli, kdy všichni ukončí své prezentace.
Aktivitu motivuje vyučující tím, že také on si vybral několik článků z Všeobecné deklarace lidských práv. Jejich přiblížení provede tím způsobem, že svůj výběr ukáže prostřednictvím videoklipů.
Každý z žáků obdrží přehled základních lidských práv a svobod. Na tomto přehledu nesmí být jednotlivé články číslovány, aby bylo možné práva přiřazovat jednotlivým klipům podle jejich obsahu, nikoli podle čísel a podle pořadí.
Vyučující postupně přehraje několik klipů přibližujících jednotlivé články Všeobecné deklarace lidských práv a žáci se snaží přiřadit klip konkrétnímu právu. Doporučený výběr:
Společné hádání, rozpoznání prezentovaných klipů - vše formou diskuse. Dětem je dána možnost vlastních komentářů, vlastních připomínek.
Cíl: Vést žáky k zaujímání vlastních hodnotících soudů a obhajobě svých názorů.
Vyučující přednese určitý názor, stanovisko, hodnotící soud. Každý k němu musí zaujmout buď souhlasné, nebo nesouhlasné stanovisko. Podle svého souhlasu, či nesouhlasu, se žáci posadí do dvou řad, čelem proti sobě. Kdokoli má možnost obhajovat svůj názor, kdokoli má možnost přesvědčit ostatní o tom, že jeho stanovisko je oprávněné. Pokud někdo změní během vysvětlování názor, může se zvednout a posadit se do protější řady.
Příklady jednotlivých formulací:
V závěrečném kolečku zhodnotí žáci realizovaný výukový blok. Jak z hlediska jeho obsahu (co nového jsem se naučil, co nového jsem se dozvěděl), tak z hlediska jeho formy (jak se mi pracovalo, jak mi vyhovoval tento způsob práce).
Práce se školním řádem, tvorba inzerátů, indická baba, zlatá rybka (uvedeny pouze názvy aktivit, jejich podobu si tvoří učitelé sami, popř. jsou k dohledání mezi aktivitami osobnostní a sociální výchovy).
Některé ze zmiňovaných materiálů publikuji v příloze tohoto článku, jednotlivé klipy a mnoho dalších informací a dokumentů jsou volně k dispozici na internetových stránkách http://www.30prav.cz/.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.