Odborné články Základní vzdělávání Výchova ke zdraví v našem školním vzdělávacím programu
Odborný článek

Výchova ke zdraví v našem školním vzdělávacím programu

15. 11. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Štěpánka Selingerová

Anotace

Jak je možné zařadit Výchovu ke zdraví do školního vzdělávacího programu, integrovat ji se vzdělávacím oborem Přírodopis a průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova a propojit ji se školním preventivním programem.

Na našem gymnáziu máme již řadu let slušně fungující a ověřený preventivní program, který je bohatý na nejrůznější školní i mimoškolní aktivity i metody a formy práce. Na jeho realizaci se podílí školní preventivní tým, další pedagogové i externí organizace.

Školní preventivní program s názvem Informace, motivace, spolupráce je zaměřen především na nejmladší žáky osmiletého a šestiletého gymnázia, kdy je prevence nejúčinnější. Žáky se snažíme nejen kvalitně informovat o drogové problematice a dalších sociálně patologických jevech a jejich rizicích a motivovat je pro aktivní školní i mimoškolní činnost a zdravý životní styl, ale také je naučit spolupracovat se školou, spolužáky a učiteli, s rodiči i širší veřejností. Učíme je zapojit se do jednotlivých programů a aktivit, do života školy, obce a společnosti, tj. nejen pasivně (a často neefektivně) přijímat, ale také aktivně tvořit a pomáhat druhým. Velký důraz klademe v rámci preventivních programů také na aktivní osvojování vědomostí a dovedností potřebných pro život.

V předchozích letech se osvědčily především iniciační, adaptační a zážitkové kurzy, které jsou čtyřdenní nebo týdenní a jsou pořádány pro žáky prim a kvart osmiletého gymnázia a pro žáky prvních ročníků gymnázia šestiletého a čtyřletého. Programy realizované na iniciačních a adaptačních kurzech usnadňují žákům vstup do nového prostředí, umožňují vytvoření dobrého třídního kolektivu, navozují lepší spolupráci mezi žáky a učiteli. Zážitkové kurzy v polovině studia pro žáky kvart jsou pak zaměřeny na lepší komunikaci, spolupráci, tvořivost, řešení konfliktů, sebepoznávání a vytváření důležitých sociálních dovedností pro život. Do všech programů jsou nenásilně zařazovány prvky protidrogové prevence a výchovy ke zdravému životnímu stylu.

Kurzy jsou motivovány Prázdninovou školou Lipnice a jako hlavní formu práce využívají především hry, projekty a interaktivní techniky v přírodě a v různých neobvyklých prostředích a situacích. Na organizaci kurzů se podílí i starší studenti gymnázia.

Pro třídy, kde se vyskytnou problémy, jsou pořádány "kurzy šité na míru", většinou ve spolupráci s odborníky z pedagogicko-psychologické poradny nebo některých nestátních organizací pracujících v oblasti prevence a včasné intervence. Jako další možnost práce s problematickými třídami využíváme i programy selektivní primární prevence, které vybíráme z nabídky různých organizací, s kterými spolupracujeme a konzultujeme různé problémy.

Na kurzy pak navazuje práce ve škole - pro žáky nižšího gymnázia jsou dvakrát do roka připraveny tříhodinové bloky primární prevence, které na škole realizují lektoři o. s. Prev-Centrum. Preventivní bloky jsou doplňovány pečlivě vybíranými besedami, přednáškami a komponovanými pořady. Žáci si také mohou vybírat z bohaté nabídky volnočasových aktivit ve škole v odpoledních hodinách, která se každým rokem rozšiřuje a je bezplatná, účastnit se různých projektů, soutěží, turnajů atd.

Školní preventivní program je úzce propojen s programy dalších škol na území Městské části Praha 7 - výsledkem je (mimo jiné) dlouhodobě fungující projekt "10 x Sedmička", který žákům nabízí další možnosti zajímavé mimoškolní činnosti.

Na realizaci a koordinaci školního preventivního programu se podílí preventivní tým (složený ze školní psycholožky, metodičky prevence, výchovné poradkyně, vedení školy a dalších pedagogů) a většinou dobře spolupracující třídní učitelé. Členové preventivního týmu mají ve škole pravidelné konzultační hodiny, průběžně si doplňují své vzdělání na odborných seminářích a jsou ošetřeni supervizním programem. Ve škole je dispozici dobře vybavená knihovnička sloužící učitelům, žákům i rodičům. Informace o preventivních programech jsou stále aktualizovány na školních webových stránkách.

Efektivitu preventivních programů dlouhodobě hodnotí evaluační dotazník, který je studentům zadáván vždy při vstupu do školy a pak po absolvování čtyřletého preventivního programu. Byl připraven ve spolupráci s odborníky podle potřeb naší školy.

Přestože je školní preventivní program funkční a praxí ověřený, uvědomujeme si již delší dobu, že by bylo dobré s žáky pracovat častěji, systematicky a v rámci školního rozvrhu. Také nám chybí prostor, který mají vrstevníci našich žáků a jejich pedagogové na základních školách v předmětu rodinná výchova. Dalším významným aspektem obohacení a zkvalitnění školního preventivního programu je práce školního psychologa a metodika prevence přímo se třídami, a to ve významné fázi jejich vývoje a dospívání. Tuto možnost nám nabídl nový školní vzdělávací program a vzdělávací obor Výchova ke zdraví. Proto se chci podělit o některé nápady a náměty, jak jsme využili tématické okruhy a časovou dotaci tohoto vzdělávacího oboru při tvorbě našeho školního vzdělávacího programu a zařadili do něj integrovaný vyučovací předmět, jehož součástí je i školní preventivní program.

Vzdělávací obor Výchova ke zdraví přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat v běžném životě. Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje především k tomu, aby žáci poznávali sami sebe jako živé bytosti, aby získávali základní poznatky o stavbě lidského těla a dědičnosti, aby pochopili hodnotu zdraví, smysl prevence i hloubku problémů spojených s nemocí či jiným poškozením zdraví. Žáci se seznamují s různým nebezpečím, které ohrožuje zdraví v běžných i mimořádných situacích, osvojují si dovednosti a způsoby odpovědnosti za zdraví vlastní a zdraví jiných. Jde tedy z velké části o poznávání zásadních životních hodnot, o postupné utváření postojů k nim a o aktivní jednání v souladu s nimi.

Při realizaci této vzdělávací oblasti je kladen důraz především na praktické dovednosti a jejich aplikace v modelových situacích i běžném životě. Proto výuka probíhá formou různých her, technik, interaktivních programů, projektů, skupinové práce apod. Doplňují ji exkurze, přednášky a besedy různých státních i nestátních organizací podle aktuální nabídky v průběhu školního roku a podle potřeb třídy. Výuka je také těsně propojena se školními preventivními programy a projekty. Je i velmi důležité, aby výuka byla ovlivněna kladným osobním příkladem učitele a celým životem školy.

Vyučovací předmět Výchova ke zdraví je integrovaným předmětem - propojuje v sobě tematické okruhy vzdělávacích oborů Přírodopis a Výchova ke zdraví. Do vzdělávacího obsahu předmětu jsou začleněny i tematické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova (v návaznosti na osobnostní, sociální a mravní aspekt některých zdravotních témat) a Mediální výchova (v souvislosti s kritickým posuzováním reklam a mediálních článků spojených s výživou i dalšími aspekty zdraví). Vzdělávací obsah integrovaných tematických okruhů se neodděluje a je studentům předáván v širších souvislostech.

Vyučovací předmět je realizován v třetím a čtvrtém ročníku nižšího gymnázia, v třetím ročníku v rozsahu dvě hodiny týdně, ve čtvrtém hodinu týdně. Předmět ve třetím ročníku vyučuje pedagog s aprobací biologie, ve čtvrtém ročníku vyučuje předmět jedno pololetí školní psycholog a druhé pololetí školní metodik prevence SPJ. Výuka předmětu probíhá v celé třídě najednou, většinou v odborných učebnách biologie, v kmenových třídách nebo v aule školy (filmy, besedy, přednášky apod.).

Při výuce předmětu Výchova ke zdraví budou přednostně využívány postupy, metody a formy práce, které žákům mají umožnit:

  • Samostatně či ve spolupráci s ostatními žáky porovnávat odborné názory, mediální tvrzení a vlastní praktické zkušenosti o člověku a jeho zdraví a vyvozovat z nich praktické závěry a postupy, umět formulovat vlastní názory na problematiku zdraví.
  • Samostatně či ve spolupráci s ostatními žáky pozorovat praktické jevy a jednání lidí související se zdravím (především civilizačními chorobami), vyhodnocovat je a vyvozovat z nich praktické závěry pro současnost i budoucnost.
  • Porozumět textům a obrazovým materiálům souvisejícím se stavbou lidského těla a funkcemi jeho orgánů, poznávat základní značky a symboly související s problematikou člověka a jeho zdraví a umět je používat v běžném životě.
  • Samostatně uvažovat a řešit problémy související se zdravím člověka v různých etapách života, umět formulovat a klást si otázky v souvislosti se zdravím člověka a hledat na ně adekvátní odpovědi.
  • Hledat, navrhovat a používat další metody, informace nebo nástroje, které by mohly přispět k hledání správných odpovědí na otázky v souvislosti se zdravím člověka více nezávislými způsoby.
  • Vyhledávat informace z různých zdrojů s tematikou biologie člověka a jeho zdraví a umět posuzovat jejich spolehlivost.
  • Poznávat zdraví jako nejdůležitější životní hodnotu.
  • Pochopit zdraví jako vyvážený stav tělesné, duševní i sociální pohody, vnímat radost z činností spojených s pohybem, příjemným prostředím a atmosférou příjemných mezilidských vztahů.
  • Získávat základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět i na to, co zdraví poškozuje a ohrožuje.
  • Využívat osvojené preventivní postupy a modely chování v každodenním životě.
  • Propojovat zdraví a zdravé mezilidské vztahy se základními etickými a morálními postoji.
  • Uvědomovat si odlišnosti i jedinečnosti každého člověka, rozvíjet pozitivní sebedůvěru a vědomí vlastních možností, respektovat je i u druhých lidí.
  • Chápat a respektovat práva a povinnosti související se zdravím, partnerskými a rodinnými vztahy, umět je aplikovat v běžném životě i v krizových situacích, umět vyhledat odbornou pomoc sobě i druhým.
  • Chápat zdraví, dobrý fyzický vzhled a duševní pohodu jako významný předpoklad pro výběr partnera i profesní dráhy, pro uplatnění ve společnosti atd.

Tabulky v příloze ukazují jak jsme konkrétně rozdělili jednotlivé tematické okruhy do ročníků, jak je strukturováno učivo jednotlivých tematických okruhů v průběhu školního roku, jaké jsou u jednotlivých témat očekávané výstupy. V neposlední řadě tabulky ukazují mezipředmětové vztahy, konkrétní zařazení průřezových témat, náměty na projekty, laboratorní práce a další praktické činnosti i možné metody a formy práce.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Štěpánka Selingerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví