Odborné články Základní vzdělávání Hledání zraněného pomocí mobilního telefonu
Odborný článek

Hledání zraněného pomocí mobilního telefonu

20. 2. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Jan Minařík

Anotace

Příspěvek je zajímavým námětem na využití mobilního telefonu v oblasti Člověk a zdraví. Žáci mají za úkol vyhledat pomocí mobilního telefonu zraněného a pokusit se o záchranu jeho života.


Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Popis činnosti

Jeden z žáků (či druhý učitel) se ukryje v málo přehledném terénu - představuje zraněnou osobu, která není při vědomí a není proto sama schopna reagovat na volání. Je vybaven mobilním telefonem se zapnutým zvukovým vyzváněním.

Skupině žáků je oznámena přibližná poloha vyhledávaného (k dispozici by měla být oblast cca 1 km2) a telefonní číslo mobilního telefonu. Žáci mají za úkol během 45 minut „zraněného" lokalizovat a zachránit. Při správném postupu by žáci měli pokrýt oblast ve vhodných vzdálenostech a krátkým prozváněním mobilního telefonu získat postupně přesnou polohu vyhledávaného. Zvonění přitom nesmí být příliš dlouhé, neboť neví nic o stavu akumulátoru telefonu hledané osoby, neví, zda má aktivovanou hlasovou schránku apod. Vyhledávaná osoba sleduje dobu zvonění a po 20 minutách (stopuje vždy dobu aktivního vyzvánění) telefon deaktivuje (v reálné situaci „byl vybit akumulátor"), a skupina tak případně musí „zraněného" dohledávat bez použití mobilu.

Přínos

Žáci se naučí použít mobilní telefon nejen jako komunikační zařízení, ale i jako prostředek, který může při vhodném použití druhé osobě zachránit zdraví či život. Naučí se počítat i s nedokonalostí telefonu, respektive s jeho striktní závislostí na energii, která by je měla vést k vhodným zásadám (do neznámého, nebezpečného terénu je lépe vyrážet s plně nabitým telefonem).

Úloha mobilního telefonu v aktivitě

Telefon zde figuruje jako zvukový navigační prvek.

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů:

  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Kompetence občanská:

  • rozhoduje se zodpovědně podle situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
Integrace průřezových témat OSV - Morální rozvoj (Řešení problémů a rozhodovací dovednosti)
Mezioborové přesahy a vazby Tělesná výchova
Organizace řízení učební činnosti Skupinová
Organizace prostorová Vycházka do přírodního prostředí
Organizace časová Do 45 minut
Blok více hodin
Vyučovací metoda Aktivizující - situační
Nutné pomůcky a prostředky Mobilní telefon

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jan Minařík

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Mezioborove presahy:

  • Speciální vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Výtvarná výchova

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon