Odborné články Základní vzdělávání Východiska pro mezioborovou integraci vzdělávacích oborů Výchova ke zdraví a Přírodopis, Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
Odborný článek

Východiska pro mezioborovou integraci vzdělávacích oborů Výchova ke zdraví a Přírodopis, Výchova ke zdraví a Výchova k občanství

21. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Článek přináší návod na koncepci mezioborové integrace výše zmíněných vzdělávacích oborů a oblastí.

Rámcový vzdělávací program pro základní a gymnaziální vzdělávání umožňuje propojení (integraci) vzdělávacího obsahu blízkých vzdělávacích oborů na úrovni tematických okruhů a dílčích témat. Základní podmínkou takového přístupu k funkční integraci je kvalifikovaný učitel.

Záměrem výše popsané integrace je, aby učitelé při tvorbě školního vzdělávacího programu (ŠVP) vzájemně spolupracovali, propojovali vhodná témata společná jednotlivým vzdělávacím oborům a posilovali nadpředmětový přístup ke vzdělání. V závěru tohoto textu jsou zmíněny nejčastější chyby v rozpracování vzdělávacího obsahu integrovaných tematických okruhů.

Praktické ukázky navazují na příspěvek Rozpracování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do ŠVP.


Praktické ukázky: 1, 2


Chyby v rozpracování vzdělávacího obsahu integrovaných tematických okruhů

Chyby v rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV

  • Výstupy nejsou rozpracované pro všechna integrovaná témata daných vzdělávacích oborů.
  • Rozpracované výstupů nerespektují úroveň bio-psychologické zralosti žáků a jejich potřeby.

Chyby v rozpracování učiva

  • Učivo je vymezeno velmi obecně, v podstatě stručněji než v RVP ZV, často jen na úrovni témat (např. výživa).
  • Učivo se zbytečně opakuje v každém ročníku - není patrné jeho prohlubování, rozšiřování.
  • Není vymezeno učivo integrovaných tematických okruhů nebo dílčích témat daného vzdělávacího oboru.

Chyby v začlenění PT

  • Je uveden jen název PT, ale už ne název tematického okruhu.
  • Začleněné průřezové téma neodpovídá vymezení v kapitole Charakteristika ŠVP.
  • Není využita možnost začlenit problematiku PT, která s VkZ evidentně úzce souvisí (např. OSV, EV, VDO, MV).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví