Odborné články Základní vzdělávání Výchovné a vzdělávací strategie ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví
Odborný článek

Výchovné a vzdělávací strategie ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví

30. 6. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Na konkrétních příkladech je demonstrováno funkční propojení klíčových kompetencí s očekávanými výstupy a učivem vzdělávacího oboru

Co jsou výchovné a vzdělávací strategie?

Společné postupy, metody a formy práce a činnosti uplatňované ve výuce i mimo ni, prostřednictvím kterých budou učitelé v daném vyučovacím předmětu cíleně utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků.

Co je pro výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu "Výchova ke zdraví" charakteristické?

Vycházejí z cílového zaměření vzdělávací oblasti "Člověk a zdraví", které v daném vyučovacím předmětu směřuje k:

  • aktivní a celoživotní ochraně a podpoře zdraví v každé životní situaci
  • formování pozitivních mezilidských vztahů a k jejich účelovému propojování se zdravím fyzickým, duševním a sociálním
  • celoživotní ochraně před zdravotními a psychosociálními riziky
  • utváření a rozvíjení praktických životních dovedností (osobnostních, sociálních, rozhodovacích aj.) podporujících zdravý duševní a sociální život

Rozpracovávají se ke každé klíčové kompetenci zvlášť nebo k více kompetencím najednou.

Komu jsou určeny a kdo se jimi řídí?

Jsou závazné pro všechny učitele, kteří v souvislosti s přípravou a tvorbou školního vzdělávacího programu se na jejich obsahovém rozpracování shodli a současně se tím i zavázali k jejich uplatňování ve vyučovacím předmětu (např. Výchova ke zdraví; Člověk, podpora a ochrana zdraví; Výchova k občanství a ke zdraví apod.). Je tedy zřejmé, že výchovné a vzdělávací strategie uplatňované ve Výchově ke zdraví jsou výsledkem týmové práce učitelů (metodických sdružení), kteří na kmenové škole samostatný nebo integrovaný předmět vyučují.

Při rozpracovávání výchovných a vzdělávacích strategií je užitečné zodpovědět si otázku "Jak a prostřednictvím čeho můžeme u žáka podpořit utváření a rozvíjení klíčových kompetencí"?

Příklady výchovných a vzdělávacích strategií uplatňovaných ve vyučovacím předmětu Výchova ke zdraví
Kompetence k učení

Učitel:

  • předkládá žákům dostatek informačních zdrojů s tématikou ochrany a podpory zdraví a vede je k jejich využívání v praktickém životě
  • s problematikou zdraví žáky seznamuje ve vzájemných vztazích a souvislostech
  • prostřednictvím aktivizujících metod žáky vede k celoživotní potřebě pečovat o své zdraví a soustavně ho chránit
Kompetence k řešení problémů

Učitel:

  • promyšlenými postupy žáky aktivizuje k uvažování o problému a jeho možném řešení (dialog, diskuse, kooperace, brainstorming, kritické myšlení, učení ze zkušenosti)
  • předkládá žákům náměty k samostatnému uvažování a řešení problémů v souvislosti s ochranou tělesného, duševního a sociálního zdraví
  • vede žáky ke kritickému posuzování textů a mediálních sdělení a k obhajobě vlastních nebo týmových názorů
Kompetence komunikativní

Kompetence sociální a personální

Učitel:

  • prostřednictvím základních komunikačních dovedností pomáhá žákům hledat cestu založenou na dobrých mezilidských vztazích a vytváří příležitosti k rozvíjení pozitivních interakčních vztahových dovedností pro život (aktivní naslouchání, vedení dialogu, obhajování stanovisek, vyjednávání, komunikování v týmu, podřízení se, vedení aj.)
  • prostřednictvím efektivních strategií rozvíjí u žáků specifické dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi (odmítání, řešení konfliktů a rizikových situací, vyjednávání aj.)
  • pomocí aktivizujících výukových metod vytváří žákům předpoklady osvojit si dovednosti potřebné pro řešení problémů a rozhodování se z hlediska různých sociálních rolí (diskusní, situační a didaktické hry aj.)
  • nabízí žákům dostatek příležitostí využívat informační a komunikační prostředky k zapojení se do diskusí o ochraně a podpoře zdraví
  • v zájmu podpory a ochrany zdraví vede žáky k odpovědnému chování vůči sobě i ostatním
Kompetence občanské

Učitel:

  • vytváří žákům příležitosti zapojit se v rámci školy a zájmových aktivit do činností souvisejících s ochranou a podporou zdraví (aktivní účast na projektech, při sportovních aktivitách, akcích obce aj.)
Kompetence pracovní

Učitel:

  • praktickými výukovými metodami umožňuje žákům propojovat osvojené poznatky a dovednosti z oblasti ochrany a podpory zdraví s praktickými činnostmi ve škole i mimo ni (sportovní soutěže, škola v přírodě, lyžařské kurzy aj.)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví