Odborné články Základní vzdělávání Vzdělávání k udržitelnému rozvoji – náměty do hodin s využitím práce s textem
Odborný článek

Vzdělávání k udržitelnému rozvoji – náměty do hodin s využitím práce s textem

Anotace

Desetiletí OSN pro vzdělávání k udržitelnosti je ve své polovině, v českém vzdělávacím systému je ovšem stále pojmem poměrně novým. Možnosti začlenění témat udržitelného rozvoje do výuky je přitom celá řada. Témata, která se týkají environmentálního, sociálního i ekonomického pilíře udržitelného rozvoje, by měla do školní praxe vstupovat co nejčastěji - průřezově či integrovaná do vzdělávacích oborů. Příspěvek přináší inspiraci, jak lze žáky při práci s dostupnými informacemi o aktuálních environmentálních problémech vést k zamyšlení nad principy udržitelnosti.

Desetiletí OSN pro vzdělávání k udržitelnosti1, vyhlášené na roky 2005 – 2014, je nyní ve své polovině. Rámec pro jeho uskutečňování v členských státech EHK OSN poskytuje tzv. Vilniuská strategie pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji, která byla přijata na zasedání na nejvyšší úrovni ve Vilniusu ve dnech 17. – 18. března 20052.

V České republice byla v červenci 2008 vládou přijata Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) ČR (2008 – 2015)3. V současné době je připraven k projednání na vládní úrovni první návrh Akčního plánu VUR pro roky 2010 – 2012, který konkretizuje cíle a potřebná opatření k naplnění Strategie a stanovuje tematické oblasti. Je zde zdůrazněna potřeba metodické podpory pedagogů a síťování příkladů dobré praxe. Centrem rozvoje kompetencí vzdělavatelů by měly být univerzity spolupracující s výzkumnými institucemi.

Od druhé poloviny 90. let se u nás objevují první praktické projekty, které implementují vzdělávání pro udržitelný rozvoj do školních vzdělávacích programů. K nejvýznamnějším z nich patří:

  • Škola pro udržitelný život4 (společný projekt střediska ekologické výchovy SEVER a Nadace Partnerství). Školy jsou díky grantovému programu nadace motivovány k implementaci VUR; program má propracovanou strukturu dalšího vzdělávání zapojených pedagogických pracovníků. Cílem programu je zpracování vize a plánu udržitelného rozvoje školy v obci, zapojení žáků do promýšlení a přípravy projektového záměru a uskutečnění praktických místních projektů iniciovaných společně školami a partnery. Na vybrané projekty je možné získat prostředky do 60 000 Kč.
  • Škola udržitelného rozvoje5 (projekt Klubu ekologické výchovy, o. s.). Projekt je určen školám, které jsou kolektivními členy Klubu ekologické výchovy. Vyžaduje odpovědný, trvalý a soustavný přístup ke vzdělávání a výchově pro udržitelný rozvoj; ekologické vzdělávání a výchova je každodenní součástí práce školy. V projektu se oceňuje implementace ekologické výchovy do ŠVP, spolupráce školy s okolím, zapojení školy do veřejně prospěšných aktivit, úspěšnost žáků v soutěžích i další vzdělávání učitelů v oblasti ekologické výchovy.
  • Na zelenou; Bezpečné stezky do škol6 (projekt Nadace Partnerství; Pražské matky, o. s., Oživení, o. s.). Projekty jsou založené na práci s žáky, kteří do mapek okolí školy vyznačují místa, kde se necítí bezpečně. Na základě souhrnné mapy problematických míst je zpracována dopravní studie navrhující opatření na zvýšení bezpečnosti v okolí školy. Tato studie pak obci slouží jako podklad pro další kroky, jejichž konečným cílem je realizace návrhů obsažených ve studii. Škola může v rámci školního projektu sama navrhnout a uskutečnit celou řadu drobných opatření podporujících bezpečnou, zdravou a udržitelnou mobilitu.

Na začlenění vzdělávání pro udržitelný rozvoj do školních vzdělávacích projektů a další vzdělávání pedagogů byly zaměřeny vzdělávací programy Klubu ekologické výchovy7, spolufinancované z ESF a ze státního rozpočtu ČR, které se uskutečnily v letech 2005 – 2008:

  • EKOGRAMOTNOST pro Prahu – projekt pro vzdělávání a výchovu k udržitelnému rozvoji v základních a středních školách hlavního města Prahy8:
    • Pilotní střední školy Klubu ekologické výchovy a příprava učitelů pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji 9;
    • Pilotní základní školy Klubu ekologické výchovy jako centra modernizace vzdělávání pro udržitelný rozvoj10.

Všechny projekty byly zaměřené na přípravu pedagogů základních i středních škol ve vztahu k uplatňování aspektu udržitelnosti rozvoje s důrazem na problematiku životního prostředí ve školní praxi. Možnosti uplatnění ekologické výchovy byly sledovány ve všeobecně vzdělávacích i v odborných předmětech, v průřezových tématech i v celoškolních akcích. Na koordinační úrovni byly zpracovány základní odborné a metodické podklady, organizovány semináře, exkurze, zahraniční studijní pobyt , individuální konzultace a závěrečná celostátní konference. Studijní programy (pro školní koordinátory, pro vedení škol i základní kurzy pro další pedagogy) byly akreditované MŠMT, účastníci získali osvědčení o jejich absolvování.

„I cesta dlouhá tisíce mil začíná prvním krokem.“ (čínské přísloví)

Vzdělávání pro udržitelný rozvoj je poměrně novým pojmem a ještě není běžnou součástí ŠVP většiny škol v ČR. Nezbytným krokem pro jeho zavádění do školní praxe je počáteční dobré pochopení konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj ze strany učitelů. Škola má ve vzdělávání a výchově k udržitelnému rozvoji nové generace rozhodující poslání. Může začlenit aspekty udržitelnosti do svých základních přístupů, do svého obsahu i používaných metod a forem vzdělávání a výchovy zcela přirozeně. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj je třeba ve škole rozpracovat nikoliv jako jednotlivé nepropojené akce a aktivity, ale jako systém, ve kterém má rozhodující postavení učitel11.

Jednou z možností realizace VUR ve školní praxi je využití průřezových témat. Ta jsou totiž zaměřena na aktuální problémy současného světa a většina z nich má bezprostřední vztah k VUR. Další příležitost představuje oborové využití aktuálních témat, s nimiž jsou žáci seznamováni prostřednictvím různých mediálních sdělení. Tímto způsobem lze žákům otevřít prostor pro zamyšlení nad myšlenkou udržitelného rozvoje, podporovat uvažování v souvislostech a hledání motivace pro změnu zažitého chování a postojů ve společnosti.

Hned několik námětů pro realizaci výukových situací tematicky zaměřených k udržitelnému rozvoji nabízí např. rozhovor s českým geologem a klimatologem Václavem Cílkem12 (o ropné havárii v Mexickém zálivu, zdrojích surovin nebo možné krizi trhu s potravinami). Text rozhovoru je vhodný pro využití ve výuce, je strukturovaný, srozumitelný a obsahuje velmi zajímavé informace a názory. S využitím tohoto textu a dalších informací dostupných na internetu13 lze připravit zajímavé výukové materiály, které mohou být využity ke skupinové nebo k individuální práci žáků v jednotlivých předmětech nebo v rámci krátkodobých tematických projektů. Práce s vybranými odbornými texty přispívá k rozvoji klíčových kompetencí žáků, podporuje kritické myšlení a může žáky motivovat k zájmu o globální problémy současného světa a jejich řešení.

Rozhovor a další odborné články o aktuální ropné havárii mě inspirovaly ke dvěma námětům, jak úlohy s tématy udržitelného rozvoje začlenit do hodin matematiky, zeměpisu nebo dalších vzdělávacích oborů základního vzdělávání. V hodinách s nimi lze pracovat metodami skupinové práce, na závěr vyučující s žáky diskutuje o problematice udržitelnosti ve vztahu člověka k jeho okolí.


1 Education for sustainable development (ESD). 2005. Dostupný z WWW: http://www.unesco.org/en/esd/.
2 Strategie EHK OSN ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2005. Dostupný z WWW: http://www.mzp.cz/cz/strategie_ehk_osn_ke_vzdelavani.
3 Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky pro léta 2008-2015. 2009. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/vzdelavani/strategie-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-ceske-republiky.
4 Škola pro udržitelný život. Dostupný z WWW: http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola.
5 Škola udržitelného rozvoje. Dostupný z WWW: http://kev.ecn.cz/dokumenty/pdf/sur.pdf.
6 Grantový a asistenční program Na zelenou 2010. Dostupný z WWW: http://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava/na-zelenou#zakladni.
7 Informace o projektech Klubu ekologické výchovy spolufinancovaných z ESF. 2005. Dostupný z WWW: http://kev.ecn.cz/esf/.
8 Souhrnná informace o realizaci projektu Ekogramotnost pro Prahu 2008. 2008. Dostupný z WWW: http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikpraha.pdf.
9 KVASNIČKOVÁ, Danuše. Pilotní střední školy Klubu ekologické výchovy a příprava učitelů pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji 2008 - vyhodnocení projektu. 2008. Dostupný z WWW: http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikss.pdf.
10 KVASNIČKOVÁ, Danuše. Pilotní základní školy Klubu ekologické výchovy jako centra modernizace vzdělávání pro udržitelný rozvoj - vyhodnocení projektu. 2008. Dostupný z WWW: http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikzs.pdf.
11 KVASNIČKOVÁ, Danuše. K pojetí vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2010. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOE/9211/K-POJETI-VZDELAVANI-PRO-UDRZITELNY-ROZVOJ.html/.
12 TUČEK, Josef. Václav Cílek: Zchudnutí lidstva by bylo jen návratem k normálu. 2010. Dostupný z WWW: http://www.e15.cz/nazory/rozhovory/vaclav-cilek-zchudnuti-lidstva-by-bylo-jen-navratem-k-normalu.
13 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Oficiální informační a metodické stránky Ministerstva životního prostředí a Ministerstva školství pro environmentální vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2009. Dostupný z WWW: http://www.vur.cz/.

Literatura a použité zdroje

[1] – Education for sustainable development (ESD) . 2005. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.unesco.org/en/esd/].
[2] – Strategie EHK OSN ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2005. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.mzp.cz/cz/strategie_ehk_osn_ke_vzdelavani ].
[3] – Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky pro léta 2008-2015. 2009. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/strategie-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-ceske-republiky].
[4] – Škola pro udržitelný život . [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [4. http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola].
[5] – Škola udržitelného rozvoje. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://kev.ecn.cz/dokumenty/pdf/sur.pdf].
[6] – Grantový a asistenční program Na zelenou 2010. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava/na-zelenou#zakladni ].
[7] – Informace o projektech Klubu ekologické výchovy spolufinancovaných z ESF. 2005. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://kev.ecn.cz/esf/].
[8] – Souhrnná informace o realizaci projektu Ekogramotnost pro Prahu 2008. 2008. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikpraha.pdf].
[9] – KVASNIČKOVÁ, Danuše. Pilotní střední školy Klubu ekologické výchovy a příprava učitelů pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji 2008 - vyhodnocení projektu. 2008. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikss.pdf].
[10] – KVASNIČKOVÁ, Danuše. Pilotní základní školy Klubu ekologické výchovy jako centra modernizace vzdělávání pro udržitelný rozvoj - vyhodnocení projektu. 2008. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://kev.ecn.cz/esf/doc/novinky/sbornikzs.pdf].
[11] – KVASNIČKOVÁ, Danuše. K pojetí vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2010. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOE/9211/K-POJETI-VZDELAVANI-PRO-UDRZITELNY-ROZVOJ.html/].
[12] – TUČEK, Josef. Václav Cílek: Zchudnutí lidstva by bylo jen návratem k normálu . 2010. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.e15.cz/nazory/rozhovory/vaclav-cilek-zchudnuti-lidstva-by-bylo-jen-navratem-k-normalu].
[13] – Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Oficiální informační a metodické stránky Ministerstva životního prostředí a Ministerstva školství pro environmentální vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. 2009. [cit. 2010-07-27]. Dostupný z WWW: [http://www.vur.cz/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
122.07 kB
Dokument
Příloha 1 - Havárie v Mexickém zálivu v číslech
doc
79.1 kB
Dokument
Příloha 2 - Od havárie v Mexickém zálivu k potravinám

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jiřina Svobodová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

výchozí texty, zeměpisný atlas, kalkulačka