Sedíme v kruhu, žáci mají sešit a pero, koluje fotografie Sira Nicholase Wintona (dostupné na internetu) a žáci si označují odpovědi na dvě otázky:
Žáci se rozdělí do skupin po čtyřech - vyberou si kartičku a na základě společných znaků vytvoří skupiny.
Na kartičkách jsou pojmy: NACISMUS, ANTISEMITISMUS, KONCENTRAČNÍ TÁBOR, 2. SVĚTOVÁ VÁLKA, ADOLF HITLER.
Společně si vysvětlíme jejich význam (je možné použít slovník cizích slov) a souvislost s dnešní hodinou - tématem hodiny bude život muže, který prožil dobu 2. světové války, Nicholase Wintona. Následuje krátká reflexe o práci ve skupinách (Co žáci napsali?).
Žáci si ve skupinách sesednou do lavic, potřebují psací potřeby a papíry. Následuje čtení s předvídáním1 - kopie textu Sir Nicholas Winton (viz Příloha č. 1). Na některé otázky budou žáci ve skupině reagovat písemně na papíry, které mají k dispozici.
Reflexe 1. části textu:
Reflexe 2. části textu:
Překvapilo tě, co Winton během války vykonal?
Reflexe 3. části textu:
Reflexe 4. části textu:
Žáci se posadí zpět na svá místa a sepíší závěrečné hodnocení hodiny (Co se vám líbilo a nelíbilo? Jak vás zaujalo téma? Jak se vám pracovalo ve skupině?).
Během psaní se vyjádří především k těmto otázkám:
Na závěr sedíme v kruhu, čteme si reflexe, pokusíme si definovat, co je to úcta, obdiv. Za jakých okolností tato slova používáme a zda je používáme i v souvislosti s lidmi v rodině, ve svém okolí.
Navážeme na předchozí hodinu. Pokusíme se opět si připomenout Nicholase Wintona, a to pomocí pětilístku2. Následuje samostatná práce a čtení pětilístků - na tabuli zapisuji přídavná jména, která by mohla vyjadřovat vlastnosti člověka, a slovesa.
Příklad pětilístků, které děti vymyslely:
Nicholas poctivý, dobrý pomáhá, chrání, pracuje Zachránil děti a přežil válku. zachránce |
Nicholas obětavý, cílevědomý pomáhá, věří, nevzdává se Nikdy se kvůli válce nevzdával. 1 (jednička) |
V učebnici si najdeme pravidla psaní charakteristiky, žáci si je přečtou a napíší charakteristiku pana Wintona.
Zdroje informací: fotografie z internetu, text (stejný jako v literatuře), poznámky v sešitě, pětilístek, slova na tabuli.
Nakonec žáci přečtou své práce a dochází ke vzájemnému hodnocení (kdo vystihl podstatné věci z jeho života, kdo na nějakou důležitou událost zapomněl, opravujeme formulace vět, hodnotíme přednes, citujeme charakteristiku přímou a nepřímou apod.).
1 Metodu jsem převzala z RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracuje se s textem, který je rozdělen na několik částí. Čte se po jednotlivých úsecích, nikdo nesmí vědět, co je dál. Pracuje se vždy s přečtenou částí, odhaduje se další vývoj - je zde prostor pro rozvíjení fantazie, pocitů.
2 Metodu jsem převzala z RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Umožňuje shrnout téma, postoj. Jedná se v podstatě o pětiřádkovou básničku. Každý řádek obsahuje jiné informace: první řádek - jedno podstatné jméno, druhý řádek - dvě přídavná jména, třetí řádek - tři slovesa, čtvrtý řádek - věta o čtyřech slovech, pátý řádek - heslo, shrnuje námět.
Dílčí cíle dané aktivity |
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | Člověk a společnost - Výchova k občanství (Stát a právo - Lidská práva) |
Didaktická povaha příspěvku | osvojení dovednosti |
Organizační forma výuky |
|
Vyučovací metoda |
|
Předpokládaný časový nárok | 3 vyučovací hodiny |
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | ne |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.