Slovo Vánoce pochází ze staroněmeckého Wähnachten (nyní Weihnachten), složeného z wîha (světit) a Nacht (noc).
Vánoce jsou bezpochyby světovým fenoménem. Přestože pro mnohé lidi se vytrácí původní duchovní obsah Vánoc, jimž je křesťanská zvěst o příchodu Spasitele, nepozbývá toto období svou emocionální stránku; Vánoce vnímáme jako čas sváteční, sjednocující, radostný, odpouštějící. Bez výjimečného pocitu by Vánoce nebyly tím, čím jsou a asi by se vytratily úplně.
Vánoce jsou v západním světě svátky, které jsou vícerozměrné, univerzálním rysem je jejich symbolický charakter. Tvoří ochranu tradic a zvyků, a to jak národních, tak i rodinných. Jsou živým symbolem duchovní potřeby člověka.
Vánoce – jejich terminologie, rituální úkony, atributy jsou spojeny s prožitkem a jsou pro většinu lidí pocitově důležitějším svátkem než Velikonoce.
Slaví na mnoha místech po celém světě, a to i tam, kde křesťanství nemá silnou tradici či stoupence. Tradice, že dárky nosí Ježíšek, se vyskytuje v Čechách a dalších středoevropských zemích.
Na Slovensku mu říkají Ježiško, v Německu, Rakousku a Švýcarsku je to Christkind – tedy „dítě Kristus”. České Němce v Sudetech obdarovával Kristkind nebo Kindle či Kristkindl. V jiných zemích vystupuje v podobné roli starší mužská postava jménem Santa Claus, též jenom jako Santa (zejména v USA). Santa rozdává dárky i v dalších, zejména anglicky mluvících zemích. Tradičně v noci ze 24. na 25. prosince „přiletí” na svých saních, tažených létajícími soby. Do domu, kde jsou hodné děti, se dostává komínem tak, že do něj skočí a přistane v krbu. Tam dá dárky do punčoch, které si děti nachystaly na krbovou římsu, než šly spát. Ve Velké Británii je někdy také nazývaný Father Christmas, tj. Otec Vánoc.
V Rusku naděluje Děda Mráz (Mrazík). Je to stařec v červeném kabátě a čepici s bílým plnovousem, který jezdí na saních se spřežením. Ve Finsku je to Joulupukki. Finský „Ježíšek” klepe na vchodové dveře během středrovečerní večeře a přiváží dárky. Cestuje na saních tažených soby. Ve Švédsku se Vánoce jmenují „Jul” a děti obdarovává Jultomten, kozel vyrobený ze slámy, který nese na zádech balíčky. Pére (Papa) Noël ve Francii vozí dárky na saních. Děti je nalézají až na Boží hod vánoční, 25. prosince, pod vánočním stromečkem nebo v punčoše vyvěšené na význačném místě v bytě.
V Austrálii žijí lidé ze všech zemí světa. Všichni si ze své původní vlasti přinesli různé tradice a vánoční zvyky, takže Vánoce a nadělování dárků slaví mnoha způsoby. Protože v Austrálii Vánoce připadají na letní období, slaví se často piknikem na pláži.
Dnešní doba je velmi hektická, spěcháme z práce do práce, snažíme se zaopatřit naše nejbližší a v čase vánočním závodíme s časem i financemi o to víc, abychom mohli dětem a blízkým připravit ty nejkrásnější svátky v roce, dům byl naklizený a vyzdobený, hory cukroví včas napečené a dárků od Ježíška bylo co nejvíce.
Přitom většina z nás ví, jak vypadaly Vánoce ve svých začátcích a v uších nám zní tradiční věta, že Vánoce jsou svátky klidu a míru. Ale jak nastolit ten klid a mír nejlepším způsobem, jak projevit lásku?
Každý dárek, který beru do rukou, mi říká: „Má mě rád. Myslí na mne”. Dárky mohou být jakéhokoli druhu, rozhodující není velikost ani barva. Mohou být i vlastnoručně vyrobené. Vždyť hodnota dárku se o Vánocích neměří jeho cenou, ale stupněm lásky. Dárky jsou tedy viditelnými projevy lásky. Pro mnohé z nás dávat a přijímat dary je tím nejlepším způsobem, jak projevit lásku.
V příspěvku je sedm inspirací na vlastnoručně vyrobený vánoční dárek. Cílem je vyrobit se žáky drobné dárky pro své blízké. Seznámit je s „Ježíškem a obdarováváním” ve světě. Žáci vytvářejí přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu a napodobují prvky lidových tradic.
Motivace – motivační rozhovor
Výroba dárků – činnost žáků
Ozdobný kroužek na ubrousek – práce s papírem
Pomůcky:
Pracovní postup:
1. Šablonu si obkreslíme na barevný papír.
2. Vystřihneme.
3. Nastřihneme v protilehlých stranách na obou koncích tak, abychom mohli sestavit hvězdu.
4. Složíme strany do sebe.
5. Vsuneme ubrousek a dárek je hotový.
Svícen na čajovou svíčku - práce s papírem
Pomůcky:
Pracovní postup:
1. Šesticípou hvězdu si za pomoci kopírovacího papíru přeneseme 2x na barevný karton.
2. Obě hvězdy vystřihneme.
3. Doprostřed jedné hvězdy si obkreslíme tvar čajové svíčky. Tento kruh vystřihneme malými nůžkami.
4. Na druhou hvězdu – vrchní – nalepíme dekorační hvězdičky, korálky, flitry.
5. Do otvoru zasadíme čajovou svíčku.
6. Další hvězdu přilepíme ke dnu svíčky tak, že cípy hvězd se nepřekrývají.
7. A máme svícen hotový.
Skleněný svícen
Pomůcky:
Pracovní postup:
Poznámka: Na malování svícnu postačí nevypalovací kontura a barva na sklo. Pokud bychom si chtěli stejným způsobem vyzdobit např. vázu, skleněné nádobí, kořenky atd. použijeme barvy a kontury vypalovací, které lze potom omývat. Hotový výrobek se vypaluje v kuchyňské troubě, návod je vždy uveden na lahvičce s barvou.
Rámeček pro obrázek
Pomůcky:
Pracovní postup:
Přívěsek na klíče (pejsek)
Pomůcky:
Pracovní postup:
Barevný talíř - dekorace
Pomůcky:
Pracovní postup:
Papírové korále
Pomůcky:
Pracovní postup:
Hodnocení, sebehodnocení
Žáci prezentují vlastní výrobky, hodnotí vlastní práci, porovnávají s jinými výrobky, zdůvodňují svůj názor.
Dílčí cílené aktivity
Žáci se podílejí na utváření vánoční atmosféry, promýšlí pracovní postupy, rozvíjí smysl pro spolupráci, dodržují pracovní postupy.
Didaktická povaha příspěvku
Motivační aktivita, osvojení vědomostí, osvojení dovedností a jejich propojení.
Použité zdroje:
http://tvorivyamos.cz
http.//www.chovatelka.cz/....udelejte-svym-blizkym-radost
http://www.brydova.cz/napady
http.www.wikipedia.org
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.