Odborné články Základní vzdělávání Jazykové vzdělávání a Evropská unie
Odborný článek

Jazykové vzdělávání a Evropská unie

31. 8. 2004
Základní vzdělávání
Autor
Irena Mašková

Anotace

V kontextu Lisabonské strategie je jazykové vzdělávání jednou z priorit. Článek informuje o jazykové politice EU a Akčním plánu na podporu jazykového vzdělávání a jazykové rozmanitosti na léta 2004-2006

V 25 členských státech EU žije 450 milionů lidí různých národností, rozdílné kulturní a jazykové příslušnosti. Aby vzájemné soužití bylo pro jednotlivce, státy i Evropskou unii jako celek možné a skutečně přínosné, stává se schopnost komunikovat v cizích jazycích jednou ze základních dovedností evropských občanů. V kontextu Lisabonské strategie je jazykové vzdělávání jednou z priorit, neboť je zřejmé, že výsledky dosažené na poli jazykového vzdělávání ovlivní mnoho dalších oblastí a úrovní života občanů EU.

Jazyková politika EU

Evropská komise a Evropská rada klade na jazykové vzdělávání velký důraz, zejména na:

a) zkvalitnění výuky,
b) rozšíření počtu vyučovaných a osvojovaných jazyků a
c) rozšíření škály osvojovaných jazyků.

Nutnost podpory, zkvalitnění a diverzifikace jazykového vzdělávání se odráží i v důležitých rozhodnutích, doporučeních a dalších dokumentech. K těm zásadním patří především Podrobný pracovní program následných kroků k dosažení cílů systémů vzdělávání a odborné přípravy v Evropě (přijatý v únoru 2002 Evropskou radou a Evropskou komisí), který uvádí znalost jazyků jako jednu z klíčových kompetencí.

Na potřebě zlepšit základní dovednosti , zejména zavedením výuky nejméně dvou (kromě mateřštiny) dalších jazyků od raného věku se v březnu 2002 shodli představitelé států a vlád členských států EU na zasedání Evropské rady v Barceloně.

Oddělení jazykové podpory

Problematikou jazykového vzdělávání v rámci Evropské unie se zabývá Oddělení jazykové politiky Direktorátu vzdělávání a kultury EK.

Současnou činnost tohoto oddělení lze strukturovat do následujících oblastí:

  • Zprávy iniciované a financované Evropskou komisí. K dispozici jsou zatím 3 zprávy o cizojazyčném vzdělávání (dostupné zde):

    • Zpráva připravená finskou univerzitou University of Jyväskylä mapuje bilingvní vzdělávání, zejména tzv. CLIL. Zpráva podává informace o současném soustavu a jeho analýzu.

    • Zpráva připravená britskou univerzitou University of Southampton, která zkoumá přípravu a další vzdělávání učitelů cizích jazyků v Evropě, zahrnuje řadu případových studií a příkladů dobré praxe.

    • Zpráva o využívání nových technologií a Internetu v oblasti cizojazyčného vzdělávání.

  • Koordinace práce expertní pracovní skupiny, která se jazykovému vzdělávání věnuje. Skupina se v první fázi své činnosti soustředila na oblasti, ve kterých dochází k výměně příkladů dobrých zkušeností:

    • jazykové vzdělávání v raném věku
    • jazykové vzdělávání na druhém stupni ZŠ a na střední škole
    • jazyková rozmanitost ve vzdělávacím systému
    • celoživotní vzdělávání
    • jazykové vzdělávání a příprava učitelů cizích jazyků
    • jazykové vzdělávání dospělých
    • jazykové vzdělávání občanů se specifickými potřebami
    • jazykové vzdělávání v odborné přípravě
    • využití informačních a komunikačních technologií v jazykovém vzdělávání
    • jazyky menšin

    Na základě příkladů dobrých zkušeností a několika nedávno zveřejněných studií předložených pracovních skupině, předkládá pracovní expertní skupina Evropské komisi řadu doporučení.
    K nejdůležitějším patří doporučení na podporu jazykové rozmanitosti, výuky regionálních a menšinových jazyků a jazyků sousedů, stanovení jasných cílů jazykové výuky pro různé stupně vzdělávacího systému, odstranění překážek, které znesnadňují přechod z primární na sekundární úroveň vzdělávání, podpora různým typům bilingvní výuky (tzv. CLIL), zavedení jasného způsobu hodnocení a certifikace jazykových dovedností, zavedení systému mentorů pro začínající učitele jazyků a konečně zavedení, případně rozšíření, systému vzájemného uznávání kvalifikací pro výuku cizích jazyků.

    Pracovní skupina se rovněž vyjadřuje k předkládaným zprávám z oblasti jazykového vzdělávání, například:

    • ke zprávě o projektu, jehož cílem je poskytnout analýzu společných aspektů procesu vzdělávání učitelů jazyků v různých zemích Evropy a navrhnout budoucí směřování systému vzdělávání učitelů jazyků na evropské úrovni a

    • k činnosti pracovní skupiny vyvíjející evropský indikátor kompetence v cizích jazycích. V současné době se vyjasňuje, že lingvistickou kompetenci bude nutné měřit nikoliv na konci povinné školní docházky, neboť získaná data z jednotlivých zemí by nebyla, ale že je třeba stanovit konkrétní věk, ve kterém testování bude provedeno. K získání údajů nezbytných pro vývoj indikátoru kompetence v cizích jazycích, a to včetně získání odborníků a vytipování instituce, která test vyvine, zadá a vyhodnotí; byla vypsána výběrová řízení.

    V oblasti měření kompetence v cizích jazycích však je řada nejasných a sporných bodů, na kterých se bude třeba dohodnout (např. kolik cizích jazyků bude test zahrnovat, jak bude početně omezen výběr poskytovatelů vzdělávání v cizích jazycích, jak bude omezena cílová skupina, které jazykové dovednosti budou testovány). Z uvedených důvodů vyplývá, že úkol je velice náročný a vyžádá si hodně času. Je tedy možné, že indikátor nebude k dispozici o mnoho dříve něž před rokem 2010, což je termín, do kdy je rozpracován program plnění cílů Lisabonské strategie v oblasti vzdělávání. Nicméně první kroky už byly učiněny.

  • Akční plán na podporu jazykového vzdělávání a jazykové rozmanitosti na léta 2004-2006 zveřejnila Evropská komise 24.července 2003. Při jeho přípravě vycházela z výsledků veřejných konzultací.

    Akční plán identifikuje tři hlavní oblasti, do kterých by měly směřovat navrhované aktivity:

    c) celoživotní vzdělávání,
    d) zkvalitnění jazykové výuky
    e) vytváření prostředí příznivého pro jazykové vzdělávání.

    Plán také obsahuje návrhy konkrétních opatření a činností na období 2004-2006. V roce 2007 plánuje Evropská komise vyhodnocení všech aktivit, které v rámci Akčního plánu proběhly (mj. formou zprávy předané Evropské radě a Evropskému parlamentu).

    Členské státy budou v roce 2007 podávat zprávu o tom, jak se s klíčovými úkoly vyrovnaly, a to v rámci svých vlastních iniciativ a zdrojů, ale i s využitím nabídky stávajících programů EU: Socrates, Leonardo da Vinci, Comenius, Lingua, Grundtvig, dále zapojením do nejrůznějších partnerských programů, sympozií, konferencí atd. Akční plán je dostupný zde.

    Priority stanovené Akčním plánem v jednotlivých oblastech:

    a) celoživotní vzdělávání
    • začít s jazykovou výukou v raném věku

    • v průběhu středního vzdělávání ukončit získání základních jazykových dovedností, které budou dále rozvíjeny v programech celoživotního učení, využít programů Socrates/Comenius a dobrých zkušenosti z oblasti tzv. bilingvního vyučování (CLIL)

    • pokračovat v jazykovém vzdělávání v programech vysokých škol a zahrnout do nich studijní pobyty v zahraničí (měly by být alespoň jednosemestrální)

    • v oblasti vzdělávání dospělých rozšířit nabídku možností jazykového vzdělávání

    • věnovat péči žákům se zvláštními potřebami

    b) zkvalitnění výuky
    • využití stávajících a v rámci programu Socrates a Leonardo da Vinci stále vznikajících užitečných nástrojů, které pomáhají vytvářet správnou vazbu mezi mateřštinou a cizím jazykem a které rozvíjejí celou škálu komunikativních schopností žáků, pomáhají jim využívat podobností mezi jazyky a mohou vést k rozšíření některých částečných jazykových dovedností;

    • využití osobních kontaktů, informačních a komunikačních technologií a elektronického učení, rozšíření spektra osvojovaných jazyků;

    • v oblasti přípravy učitelů jazyků usilovat o harmonizaci programů připravujících učitele, rozšíření sítě vzájemných kontaktů mezi učiteli, a to na národní, regionální i místní úrovni; pozornost by měla být věnována uvádění do praxe výsledků výzkumu v pedagogické oblasti, výměně zkušeností, inovaci a šíření poznatků a příkladů dobré praxe;

    • pro zajištění kvalitních učitelů je třeba využít výměn pedagogů z členských, zejména sousedních, států a odstranit některé překážky právního charakteru, které tuto výměnu znesnadňují;

    • větší rozšíření by měla doznat příprava učitelů na výuku nejazykových předmětů prostřednictvím cizího jazyka.

    V oblasti hodnocení a zkoušení předloží Komise brzy návrh na obsah a způsob periodického testování jazykových dovedností, které poslouží ke stanovení nových indikátorů jazykové kompetence, neboť, jak konstatovalo zasedání Evropské rady v Barceloně v březnu 2002, neexistence indikátorů je vnímána jako velký nedostatek.

    Při hodnocení jazykových kompetencí navrhuje Akční plán vycházet ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (vydala v roce 2001 Rada Evropy) a využít dobrých zkušeností s Evropským jazykovým portfoliem (EJP), které podporuje celoživotní jazykové vzdělávání a pomáhá občanů rozvíjet a adekvátně hodnotit úroveň jejich jazykové dovednosti . EJP má být i součástí chystaného Europasu.

    c) vytváření prostředí příznivého pro jazykové vzdělávání

    Zde se hovoří o nutnosti vytvářet příležitosti pro jazykové vzdělávání, podporovat jazykovou rozmanitost, zvláštní pozornost věnovat menšinovým jazykům na všech úrovních života společnosti. Jde např. o aktivity a opatření, která by poskytla větší prostor filmům v cizím jazyce s cizojazyčnými titulky, rozšířila dostupnost Internetu, využila různých turistických projektů, přeshraniční spolupráce, partnerských projektů atd. V oblasti školství pak lze využít iniciativy Rady Evropy, kterou je Evropský den jazyků (26. září), dále pozitivních výsledků Evropské jazykové ceny (The Label) a zefektivnit způsoby motivování občanů k celoživotnímu učení se jazykům.

    Ve druhé části nabízí Akční plán náměty k dosažení stanovených cílů a uvádí konkrétní dostupné aktivity. Tato část obsahuje celkem 45 návrhů. Protože každý stát má jinou výchozí pozici, jiné možnosti a jiné zkušenosti, je třeba využívat zmíněné aktivity pouze jako doplňkové k iniciativám jednotlivých států.

Autor
Irena Mašková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Jazyková gramotnost