Cílová skupina: 20 - 30 žáků 8. či 9. třídy ZŠ či studentů SŠ
Prostor - přístup do knihovny a na internet, 6 - 10 pracovních stolů (jeden stůl na jednu trojici žáků) po obvodu učebny + volný prostor uprostřed
Učitel od začátku školního roku cílevědomě vytváří příležitosti, jak žáky do tématu vtáhnout (např. diskutuje se žáky nad aktuálním děním, pracuje s informačními zdroji apod.) a čeká, až pro dané téma uzraje správný čas. Pak nabídne žákům projekt na „vybrané" téma - v tomto případě to jsou „globální problémy". Týden před realizací projektu si žáci z předložených výroků vyberou jeden jako nosnou myšlenku svého projektu.
(Poznámka: např. s pomocí aktivity hledání priorit skupiny).
„Rozvojová pomoc je morální povinností všech rozvinutých států včetně ČR"
„Volný trh světový obchod je příčinou vzniku mnoha globálních problémů"
„Bez ochoty a vůle spolupracovat na řešení globálních problémů je jejich řešení nemožné"
„Řešení globálních problémů by nestálo více peněz, než se vydává za zbrojení"
„Zemi nedědíme od svých rodičů, ale půjčujeme si ji od svých dětí"
„Žijme tak, aby se příští generace měli alespoň stejně tak dobře jako my"
(Poznámka: žáci mají i možnost si naformulovat svoji vlastní nosnou myšlenku)
Žáci si jako nosnou myšlenku svého projektu vybrali výrok:
„Nejsi-li na straně řešení, pak jsi na straně problému!", podle které projekt nazvali: „Mysli globálně, jednej lokálně!"
1. krok: Společné nastavení pravidel, formulace kritérií hodnocení (vycházejících z cílů projektu!) a jejich zápis na velký arch papíru včetně vyvěšení v učebně.
2. krok: Evokace - volné psaní na téma: „Když slyším „globální problém", tak se mi vybaví..." a společné čtení některých volných psaní.
(Poznámka: pravidla všech aktivit jsou zapsány na velké archy papíru a vyvěšeny v učebně na dobře viditelném místě).
3. krok: Evokace - brainstorming na téma: „Jaké znáte globální problémy?" včetně zápisu všech nápad ze strany žáků na tabuli.
4. krok: Rozdělení žáků do trojic podle kritéria: „Vytvořte trojice tak, aby v každé trojici byl alespoň jeden chlapec a jedna dívka." Vytváření trojic předchází seznámení s úkolem a rolemi, které budou pro splnění úkolu potřeba. Zadání úkolu i role s popisem činností jsou zapsány na tabuli či velký arch papíru a vyvěšeny v učebně.
5. krok: Každá trojice si vybrala jeden z uvedených globálních problémů (Poznámka: problémů bylo více než je počet trojic).
6. krok: Uvědomění si významu - zadání úkolu pro každou trojici: „V následujících 2 hodinách vytvořte plakát dle zadaných kritérií k tématu vybraného globálního problému s využitím následujících zdrojů (literatura, internet, tisk, jiný učitel aj.)."
(Poznámka: rozdělení kritérií na „povinná" a „doporučená" provedli žáci s ohledem na název a cíle projektu).
Mezi doporučené položky plakátu žáci zařadili:
7. krok: Každá skupina má 5 minutovou prezentaci ke svému plakátu. Žáci si sami nastavili kritéria pro prezentace:
Následovala diskuse s důrazem na zdroje informací a jejich důvěryhodnost a hodnocení výstupů (plakátů a prezentací) jednotlivých skupin vzhledem ke kritériím.
8. krok: Žáci zviditelňovali vzájemné vazby, vztahy a souvislosti pomocí klubíček vlny - aktivita hledání souvislostí a následovala diskuse. Nalezené souvislosti žáci zpracovali do myšlenkové mapy, která je součástí výstupu, případně mohou nalepit vyplněný formulář z aktivity hledání souvislostí na vyhrazené místo plakátu.
9. krok: Reflexe - volné psaní na téma: „V průběhu projektu mě velmi zaujalo a oslovilo..." a společné čtení některých volných psaní.
(Poznámka: volná psaní a fotografie všech výstupů si každý žák uložil do svého portfolia - v případě fotografií lze využít individuálního elektronického portfolia, na které má každý žák přístup v rámci webových stránek školy).
10. krok: Reflexe - zadání domácího úkolu: „Vyber si a naplánuj, co bys mohl (a) ve svém životě do půl roku změnit ve prospěch řešení některého z globálních problémů (musí to být něco, co ještě neděláš!) a zapiš to na předložený papír."
Pak každý žák dostal obálku, na kterou napsal své jméno, do které úkol vložil a zalepenou ji druhý den předal učiteli.
11. krok: Po půl roce každý žák obdržel obálku se svým jménem. Následovala diskuse na téma:
Doporučená délka trvání: 30 min
Prostředí: běžná učebna - skupina sedí na židlích v kruhu
Pomůcky: stojan s velkými archy papíru, samolepící štítky (3 ks na jednoho účastníka), fixy, sada výroků na konkrétní téma napsaných na velkém archu papíru
Postup:
1. Každý účastník se seznámí se sadou výroků napsaných na velkém archu papíru. Během deseti minut si z této sady vybere 1 - 3 výroky, které osobně považuje za prioritní.
2. Pak účastníci vytvoří dvojice (případně trojice) - zpravidla podle toho, jak vedle sebe sedí. Vtěchto skupinkách mají dalších deset minut na to, aby se po vzájemné diskusi shodli na 1 - 3 výrocích, které společně považují za prioritní.
3. V další fázi se tyto skupinky spojují ve větší skupiny (po 4 - 6 ti účastnících) a v dalších deseti minutách mají opět vybrat 1 - 3 výroky, na kterých se vzájemně shodnou.
4. Po této fázi jednotlivé skupiny prezentují (příp. i komentují) svá rozhodnutí, vedoucí označuje v seznamu názvy vybraných výroků. Po prezentaci každé skupiny následuje prostor pro dotazy, připomínky, vyjádření nesouhlasu ap. ze strany ostatních skupin. Pokud stejný výrok preferuje i jiná skupina, udělá vedoucí u jeho názvu na flipchartu čárku, aby bylo zřetelné, že tento výrok vybralo více skupin. Vtéto fázi si skupina vytvoří seznam priorit, který je již daleko užší než původní sada výroků.
5. Každý účastník obdrží "tři hlasy" v podobě tří samolepících štítků a z vytvořeného seznamu priorit vybere tři výroky, které osobně (avšak teď na základě zkušeností z proběhlých diskusí) považuje za prioritní. Svůj hlas - dle níže uvedených pravidel - přidělí danému výroku tak, že k jeho názvu ve vytvořeném seznamu nalepí samolepící štítek.
Vedoucí sečte všechny individuální hlasy a určí tím pořadí priorit celé skupiny. Následuje diskuse nad vzniklým pořadím.
Upraveno dle zdroje: SELBY, D., PIKE, G.: Globální výchova
Zdroj: kurz „Čtením a psaním ke kritickému myšlení"
Zdroj: kurz „Čtením a psaním ke kritickému myšlení"
Diskusní aktivita, při které účastníci zjistí a objeví vzájemnou provázanost daných či nalezených informací (problémů, jevů, dějů ap.).
Doba trvání: 60 min¨
Prostředí: běžná učebna - skupina sedí na židlích v kruhu, projekční plocha a možnost přitemnění místnosti
Pomůcky: 20 papírových lístků A5, literatura a jiné informační zdroje; na dvojici (trojici) účastníků pak: jeden hrací formulář, jedny pevné desky se skřipcem, samolepící štítek, popisovač a klubíčko vlny (vítané je, pokud každá dvojice/trojice má jinou barvu vlákna).
1. Vedoucí dá každé dvojici (trojici) formulář na pevných deskách se skřipcem a poskytne výrazné psací potřeby (popisovače).
2. Jednotlivé dvojice (trojice) si do svého formuláře přepíší název vybraného problému do kolonky „vybraný problém" tak, aby byl dobře viditelný.
3. Vedoucí vyzve jednotlivé dvojice (trojice), aby si mezi sebou rozdělili dvě (příp. tři) role - stojící vyjednavač a pohyblivý vyjednavač, případně zapisovatel.
Stojící vyjednavač - postaví se do kruhu, který tvoří ostatní stojící vyjednavači, a drží před sebou desky s formulářem tak, aby na něj bylo z kruhu vidět.
Pohyblivý vyjednavač - obdrží samolepící štítek, na který si napíše problém, který reprezentuje a viditelně si jej nalepí na oděv. Současně obdrží klubíčko vlny, které ováže „svému" stojícímu vyjednavači kolem pasu.
Zapisovatel - stojí po boku stojícího vyjednavače a zapisuje nalezené souvislosti do hracího formuláře - v případě rozdělení účastníků do dvojic má roli zapisovatele stojící vyjednavač!
1. Pohyblivý vyjednavači se i sklubíčkem vlny vydají kněkterému zostatních/volných stojících vyjednavačů a začnou spolu diskutovat, zda problémy, které představují, spolu nějak souvisejí. Pokud najdou souvislost, stojící vyjednavač vše zapíše do formuláře a pohyblivý vyjednavač omotá kubíčko kolem pasu stojícího (vlákno musí být napnuto!). Pak se vydá i sklubíčkem kjinému stojícímu vyjednavači a vše se opakuje...
2. Každý pohyblivý vyjednavač by měl nalézt alespoň 5 různých souvisejících problémů. Po signálu vedoucího (zazvonění) se vrátí ke „svému" stojícímu vyjednavači.
3. Po uplynutí potřebného času vznikne uprostřed kruhu hustá síť souvislostí a vazeb. Vedoucí požádá stojící vyjednavače, aby si opatrně sedli na židli, kterou jim jejich pohybliví vyjednavači přisunou.
4. Nastává diskuse nad vzniklou sítí, hledají se zajímavé souvislosti, nečekané souvislosti, případně problémy, mezi kterými souvislosti nalezeny nebyly. Dobré je rozvinout i diskusi o tom, jak jednotlivé problémy ovlivňuje každý znás.
5. Nakonec nastává fáze, kdy pohybliví vyjednávači síť opět rozmotají do původních klubíček.
Upraveno dle zdroje: SELBY, D., PIKE, G.: Globální výchova
Vybraný problém: |
||
Stojící vyjednavač (případně i zapisovatel): |
||
související problémy |
Nalezená souvislost - stručně popište |
Spoluřešitel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025