Často se pustíme do nějaké diskuse, aniž bychom si uvědomili, že k ní přistupujeme z odlišných perspektiv - tedy že stavíme na zcela jiných předpokladech než druhá strana. Tato aktivita nám pomáhá si vyjasňovat předmět diskuse tak, že jej všichni postupně definujeme a sjednotíme se na společné definici. Aktivita rovněž pomáhá definovat, objasnit a představit si role oběti, násilníka a nezúčastněného diváka a pomáhá nám pochopit, že čas od času každý z nás vystupuje ve všech těchto rolích. V aktivitě nejprve hledáme aspekty, na kterých se ve vztahu k diskutovanému předmětu shodneme, a potom teprve hovoříme o tom, kde se naše názory různí. Tím, že klademe větší důraz na to, co sdílíme, si uvědomujeme důležitost procesu vyjednávání. Tato aktivita buduje důvěru a podporuje otevřenost.
Je důležité, aby tato aktivita byla řádně uzavřena a aby byl vysvětlen její smysl.
Žáci se mohou přesunout (podle možnosti třídy) do komunitního kruhu, pod vedením učitele shrnou průběh aktivity, způsoby vyhledávání partnerů, srovnávají vytvořené definice, vyjadřují své dojmy z vyslechnutých příběhů. Učitel v této diskusi respektuje dobrovolnost, zejména při prezentaci příběhů.
V závěru by měly být zdůrazněny následující skutečnosti:
Mohly by vás zajímat například tyto články:
Kresby terezínských dětí
Romský holocaust
Hanin kufřík
Neztratit víru v člověka
Perzekuce Židů v Protektorátu Čechy a Morava
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.