Představujeme Vám novou soutěž pro žáky základních a středních škol, která si klade za cíl prohloubit a formovat zájem mládeže o informační a komunikační technologie a jejich využívání při učení.
Tato soutěž není zaměřena jednostranně na programování ani na uživatelský přístup a není závislá na nějaké konkrétní platformě.
1.. Obr. |
Proč právě bobřík?
K názvu soutěže nás vedly dva důvody. Za prvé, pod názvem Informatický bobr (nebo podobnými) se pořádá tato soutěž po několik let v řadě zemí, mj. u všech našich sousedů. Soutěž vznikla v Litvě v roce 2004.
Za druhé, kdo četl knihu Jaroslava Foglara Hoši od Bobří řeky, ví, že bobřík představuje určitou zkoušku, prokázání dovednosti, umu a kvality. Kdo by neznal bobříka hladu, bobříka mlčení, bobříka odvahy! Ulovení bobříka znamená překonání sebe sama, splnění nelehké zkoušky.
V této soutěži, která takovou zkoušku představuje, lze ulovit bobříka dosažením určitého počtu bodů při testu na počítači. Nejde sice o prokázání mrštnosti nebo odvahy, ale jistě o prokázání důvtipu, schopnosti přemýšlet a rozumět světu počítačů.
Kdo zná soutěž Matematický klokan, má přibližnou představu o tom, jak je Bobřík informatiky organizován. Soutěž probíhá na školách, u počítačů s webovým prohlížečem. Každý soutěžící dostane elektronický test s 15 otázkami, odpovídá nejčastěji zaškrtáváním možností. Bobřík informatiky je soutěž jednotlivců, nikoliv tříd nebo škol.
Soutěž je určena žákům 5. - 9. tříd základních škol a studentům středních škol. Soutěžící jsou rozděleni do kategorií podle věku.
Kategorie Letošní termín
Benjamin (5. - 8. r. ZŠ, prima - tercie osmiletého gymnázia) út 4. 11. 2008
Junior (9. r. ZŠ + 1. - 2. r. SŠ, kvarta - sexta osmiletého gymnázia) st 5. 11. 2008
Senior (3. - 4. r. SŠ, septima - oktáva osmiletého gymnázia) čt 6. 11. 2008
Po skončení testu se soutěžící ihned dozví, kolik bodů získal a zda bobříka ulovil. Několik dní po termínu konání testu najde soutěžící na webu své pořadí, učitelé navíc získají správná a okomentovaná řešení úloh.
Úlohy se liší svojí náročností, zaměřením a způsobem řešení. Ve všech zúčastněných státech se používají stejná témata pro výběr testových úloh. Tematicky je možné rozdělit úlohy do sedmi kategorií:
Tato témata však nevypovídají nic o obtížnosti úloh. Úlohy jsou cíleny na běžného bystrého žáka, nikoliv na elitní studenty se speciální péčí. Na webu soutěže je připraven demo test, který si lze vyzkoušet.
lehká:
Pan ředitel chtěl z tabulky všech žáků školy vybrat ty, kteří jsou narozeni v roce 1995. Který z vyhledávacích výrazů mu spolehlivě našel všechny takové žáky?
A) rok.narození > 1995 a rok.narození < 1996
B) rok.narození > 1994 a rok.narození < 1996
C) rok.narození < 1995 a rok.narození > 1996
D) rok.narození < 1994 a rok.narození > 1996
střední obtížnost:
Na kalkulačce, kterou mají ve svém doupěti bobři čtveráčtí, se kromě tlačítek pro základní početní operace [+] [-] [.] [:] a tlačítek [(] [)] [=] [C] nachází již jen tlačítko pro číslici [4]. Tlačítko [4] však smí bobr čtverák mezi dvěma zmáčknutími tlačítka [C] stisknout nanejvýš čtyřikrát (každou svojí nohou pouze jedenkrát). Při pátém stisku [4] se celá kalkulačka zablokuje.
I s takovou podivnou kalkulačkou se dá počítat.
Např. 44 : 4 + 4 = zobrazí na displeji číslo 15,
nebo 4 . (4 + 4) + 4 = 36.
2. Obr. |
A) 111
B) 21
C) 256
D) 2
těžká:
Nekomprimovaný bitmapový obrázek má rozměry 40x50 pixelů a zabírá v paměti přesně 1000 bajtů. Kolik nejvíce různých barev může používat?
A) více než 16 000
B) 256
C) 128
D) 16
ještě těžší:
Bobři vždy mluví pravdu, ondatry vždycky lžou. V tůni žije dohromady deset zvířat, samí bobři nebo ondatry. Slepý krtek jde kolem a chce vědět, kolik bobrů a kolik ondater zde žije. Proto se zeptá každého ze zvířat: „Kolik bobrů tu žije?" Deset odpovědí znělo: 4, 4, 1, 5, 1, 1, 2, 4, 3, 2
Nyní již byl slepý krtek spokojen. Ty také? Kolik bobrů žije v tůni?
A) 1
B) 2
C) 3
D) 4
Především je potřeba najít jednoho ochotného pedagogického pracovníka, tzv. školního koordinátora, který realizaci soutěže na škole zajistí. Znamená to rezervovat v rozvrhu školy počítačové učebny na dobu testování a přihlásit školu na webu soutěže, kde je přihlášení podrobně popsáno.
Výběr soutěžících je plně v kompetenci školy. Může vybrat zájemce, vybrat nejlepší žáky nebo zorganizovat soutěž pro organické třídy. Maximální počet soutěžících je dán množstvím učeben a počítačů a počtem směn, které lze vystřídat během testovací doby, po kterou bude soutěž otevřena.
Veškeré informace o soutěži Bobřík informatiky se lze dozvědět na webu soutěže www.ibobr.cz
Na webu najdete podrobná pravidla, detailní informace pro koordinátory škol, kontakt na organizátory, demo test, výsledky soutěže a především zde bude ve dnech soutěže zpřístupněna vlastní testovací aplikace, ostrý test.
Učitelé informatiky!
Máte-li zájem dopřát svým svěřencům podobný zážitek ze soutěžení, jaké mají jiné vyučovací předměty, zaregistrujte školu a zorganizujte soutěž na škole. Ne každá škola bude v budoucnu moci říci, že se této soutěže zúčastnila již od prvního ročníku.
Za organizátory
Jiří Vaníček
Jihočeská univerzita
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.