Odborné články Základní vzdělávání Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ

14. 5. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniela Trojovská

Anotace

Jádrem příspěvku jsou pracovní listy, které usnadňují žákovi hodnocení vlastní práce a pokroku v učení.

Cíle:

  • naučit žáky hodnotit vlastní práci
  • stručně a výstižně vyjádřit hodnocení
  • výsledky hodnocení využívat pro zlepšení vlastní práce

Hodnocení a sebehodnocení žáků jsou významnou součástí inovačního procesu současného vzdělávacího systému. Zamýšlím se nad ním již dlouho, a to hlavně ze dvou důvodů:

  1. Podle mého názoru je nezbytné, aby každý uměl hodnotit svoji práci, svůj pokrok. Je důležité, aby dokázal posoudit, co umí dobře, v čem je potřeba se zlepšit a co pro to může udělat. Je nutné umět své pokroky pojmenovat.
  2. V současné době mám ve 3. třídě 32 žáků. Hledala jsem způsob, jak co nejčastěji a nejlépe informovat rodiče o práci jejich dětí.

Z těchto důvodů požívám v letošním školním roce:

  • týdenní plán (Cesta za poznáním)
  • měsíční sebehodnocení žáka
  • hodnocení školní práce za čtvrtletí
Týdenní plán

Na přední stranu píši učivo, které v daném týdnu budeme probírat, stránky v učebnici a pracovním sešitě. Informace - místo pro zprávy rodičům (např. návštěva divadla, změny v rozvrhu). Do spodní části si žáci zapisují domácí úkoly. Zadní strana je určena k vlastnímu sebehodnocení za týden.

Každý týden začínáme v kroužku. Povídáme si o uplynulém víkendu. Pak následuje seznámení s tím, co nás čeká. Každý si vezme týdenní plán, podepíše si ho. K náplni týdne mají děti možnost se vyjádřit.

Poslední vyučovací hodinu v týdnu v rámci hodiny českého jazyka věnujeme sebehodnocení. Nejprve si zkontrolujeme, zda jsme stihli, co je na plánu. Pak si žáci na přední straně vybarví smajlíka u jednotlivých předmětů podle toho, jak si myslí, že danému učivu rozumí, a na druhé se straně zamýšlí nad sebou samými. Učíme se konkrétně pojmenovat úspěchy - např. „umím vyjmenovat násobky, ale ještě je nedokážu rychle použít". Na tuto činnost potřebujeme asi 20 minut. Pak se sejdeme opět v kroužku a diskutujeme o sebehodnocení. Žáci si plány odnesou domů a rodiče je podepíší.

V pondělí mi žáci plány odevzdají a já si přečtu případné zprávy od rodičů. Týdenní plán si pak žáci uloží do šanonu (svého portfolia).

Týdenní plán - Cesta za poznáním

Měsíční sebehodnocení žáka

Věnujeme mu poslední hodinu českého jazyka v měsíci. Společně si připomeneme, co jsme se učili - pomohou nám týdenní plány. Každý se pak sám zamyslí nad svým pokrokem a napíše vlastní sebehodnocení. Snaží se jasně a stručně formulovat. Procházím mezi žáky, a pokud potřebují, pomůžu jim s formulací. Když je žák hotov, podepíše se a sebehodnocení mi odevzdá. Já pak píšu své hodnocení - jak žák pracuje, jak se chová v kolektivu. Hodnocení pošlu rodičům a ti je podepíší. Pokud mají dotazy, mohou mi zavolat nebo napsat e-mail.

Měsíční sebehodnocení žáka

Legenda:
U - umím
Č - umím částečně
P - umím s pomocí
N - neumím

Hodnocení školní práce za čtvrtletí

Tomuto hodnocení se věnujeme vždy před konzultacemi nebo třídními schůzkami. Opět tomu věnuji hodinu českého jazyka.

Přední strana se nemění a je určena žákům pro poznámky v uvedených oblastech. Na zadní stranu zapisuji učivo za dané čtvrtletí a žáci pak čárkou označí, jak jej umí. Navrhnou si známku z předmětu.

Já pak ohodnotím žáka - pokud mám jiný názor na hodnocení než žák, udělám čárku v jiné kolonce. Navrhuji známku, a pokud potřebuji napsat ještě nějaký komentář, využiji k tomu místo pod tabulkou.

Hodnocení školní práce za čtvtletí

Uvedené listy mi slouží při jednáních s rodiči. Rodiče si je oblíbili a oceňují dostatek konkrétních informací o práci svých dětí.

Použitá literatura a zdroje:
www.otevrene-vyucovani.cz
Kritické listy č. 13

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
78.13 kB
PDF
Hodnocení školní práce za čtvtletí
pdf
34.18 kB
PDF
Měsíční sebehodnocení žáka
pdf
88.87 kB
PDF
Týdenní plán - Cesta za poznáním

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniela Trojovská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků