Odborné články Základní vzdělávání Využití mobilu v českém jazyce – dvojznačnost slov
Odborný článek

Využití mobilu v českém jazyce – dvojznačnost slov

4. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Daniela Figránová

Anotace

Příspěvek popisuje využití mobilního telefonu ve vyučovací hodině českého jazyka.



Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.



Popis činnosti

Žáci mají za úkol přepsat jednu ze svých uložených zpráv do sešitu v původní podobě. Poté perem, popisovačem jiné barvy označí hrubé chyby, hovorová slova, chybějící interpunkci, velká písmena. Spočítají počet pravopisných jevů a vypočtou četnost chyb v procentech.

Následně proběhne krátká diskuse o četnosti chyb a proč k nim dochází. Učitel zadá domácí úkol: Po dobu 14 dnů si vypisujte ze svých „esemesek" dvojznačná slova - např. měj se = mej se apod. Po 14 dnech následuje společné vyhodnocení.

Přínos

Žáci se procvičí v pravopisu, zopakují si pojmy - slova jednoznačná a mnohoznačná, kontext, hovorová slova.

Úloha mobilního telefonu v aktivitě

V tomto případě je mobilní telefon zdrojem minidiktátu, texty s chybějící diakritikou slouží k nácviku pravopisu.

Další aplikace aktivity

Opět využitelné v českém jazyce - učivo o jazycích a jazykových skupinách. Existují jazyky, které nemají diakritiku, a proto se jejich uživatelé nepotýkají s problémy, které máme my při psaní sms. Je možné přepnout v mobilním telefonu nastavení jazyka - AJ, NJ, FJ apod. a poslat sms v tomto jazyce.

Autor
Daniela Figránová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon