Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Projekt Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí
Odborný článek

Projekt Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí

13. 9. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Michal Přibyl
Spoluautor
Mgr. Iva Přibylová

Anotace

Příspěvek přibližuje realizaci projektu Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí. Seznamuje s cíli a obsahem projektu, odkazuje na publikaci Videotvorba ve škole.

Od září 2011 do srpna 2012 byl na Základní škole TGM Borohrádek realizován projekt Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí (reg. číslo CZ.1.07/1.1.05/04.0030), spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky částkou ve výši 699 640,88 Kč.

Již před zahájením projektu v naší škole fungoval mediální kroužek, v rámci kterého žáci tvořili příspěvky ve formě videa pro školní internetovou televizi. Členy kroužku činnost velmi bavila a především byl patrný jejich pokrok. V praxi jsme si tak ověřili, že videotvorba a s ní spojené postupy mají velký potenciál využití ve škole a jsou vhodným nástrojem pro komplexní rozvoj žáků.

Videotvorba v kontextu tohoto projektu není pojímána jako kopírování profesionálních postupů či usilování o zpracování technicky dokonalých videí. Cílem projektu je využívat videotvorbu, se kterou v našem pojetí úzce souvisí týmová spolupráce, uplatňování kreativity, plánování, používání ICT, plnění různých funkcí, řešení problémů, prezentování výsledku či reflexe, k rozvíjení klíčových kompetencí.

V rámci projektu jsme se zabývali možnostmi využití videotvorby ve škole. Redakční tým školní televize tvořil reportáže o životě školy, pilotně byly realizovány aktivity se složkou videotvorby, které se nyní mohou stát součástí běžné výuky, a byly řešeny další formy využití videotechniky ve škole. Žáci měli možnost pracovat s moderními technologiemi, setkávat se s odborníky a účastnit se workshopů, soustředění či exkurzí do televizních studií. 

Součástí projektu také bylo vydání příručky pro učitele základních škol s názvem Videotvorba ve škole. Publikace přibližuje základní teorii spojenou s videotvorbou ve škole a dále se zaměřuje na vedení redakčního týmu školní televize, videotvorbu jako součást výuky, tvorbu učebních materiálů a další využití videotechniky ve škole. Součástí je DVD s ukázkami vytvořených videí a pracovními listy. Příručka v tištěné podobě byla odeslána vybraným knihovnám a také ji obdrželi učitelé ZŠ TGM Borohrádek při třídenním školení. Publikace je rovněž dostupná online na webových stránkách projektu http://tv.zsboro.cz.

Zavádění videotvorby, které odpovídá požadavkům soudobé pedagogiky, má pro žáky, učitele a celou školu mimořádný přínos. Ač byl projekt primárně zaměřen na malý počet žáků a učitelů, má potenciál sekundárně ovlivnit zavádění moderních postupů vedoucích ke zkvalitňování výuky nejen na ZŠ TGM Borohrádek, ale i na všech jiných školách.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Michal Přibyl

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.